בג"ץ הורה אתמול ליו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין לכנס את המליאה להצבעה על בחירת תפקיד יו"ר הכנסת עוד השבוע, לא יאוחר מיום רביעי. השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת, זאב אלקין (הליכוד) קרא לאדלשטיין למלא אחר פסיקת בג"ץ ואמר בגלי צה"ל כי "זה לא זמן למשבר בין הרשויות".

"ההחלטה של בג"ץ מאוד לא פשוטה, הוא בעצם מפר את האיזון בין הרשויות. אני דוחה מכל וכל את המגמה המסוכנת הזו, אך יחד עם זה, גם כשאני חושב שההתערבות הזו לא נכונה - בתקופה רגישה כזו זה לא זמן ללכת למשבר בין הרשויות. צריך את האמון של כל קבוצות הציבור במערכת השלטונית. פסק הדין הזה לוקח אותנו כמעט אוטומטית לבחירות רביעיות". 

רוב מוחלט של העם לא מבין למה החלפת אדלשטיין פוגעת באחדות.
"מעולם לא היה יו"ר כנסת מהאופוזיציה, וזה דבר שלא יאפשר לממשלה לתפקד. אם אנחנו כבר עכשיו קובעים שיו"ר הכנסת יבוא מ'יש עתיד'- המשמעות היא שאי אפשר להקים ממשלת אחדות. מה שקרה בכנסת זה דבר חסר תקדים, הופרו כל הכללים שהיו אי פעם בכנסת. כחול לבן יצרה לעצמה רוב מלאכותי בכל הוועדות".

זאב אלקין, יולי אדלשטיין, יריב לוין (צילום: פלאש 90)
זאב אלקין, יולי אדלשטיין, יריב לוין (צילום: פלאש 90)

חבר הכנסת ניר ברקת (הליכוד) הצטרף לדבריו של אלקין ואמר בגל"צ כי "צריך לכבד את ההחלטה של בית המשפט. עם זאת, זו הייתה טעות שבית המשפט בכלל נדרש לסוגייה".

"בג"ץ משתלט על הכנסת ומוביל לאנרכיה"

שר התיירות יריב לוין התייחס גם הוא לפסיקת בג"ץ, ואמר ב"כאן ב'" כי "בג"ץ בא ומשתלט על הכנסת".

זה לא חסר תקדים שבית המשפט אומר לכנסת תפעלי על פי הדמוקרטיה. 
"זה אירוע שלא היה כמותו. מה שקורה כאן הוא שבג"ץ בא ומשתלט על הכנסת. לו הייתה נשיאת העליון מגיעה לכנסת הייתה זעקה גדולה. שופטי העליון עושים למעשה אותו הדבר, רק באמצעות כתיבת פסק דין שמוכן מראש, והם אפילו לא התייחסו לתגובה של אדלשטיין. הכינו את פסק הדין לפני כן. חיות לא מופקדת על ניהול הכנסת. בית המשפט נתן לעצמו סמכות לפסול חוקים ולהחליט בשאלות של מידתיות וסבירות".

חברך לליכוד גדעון סער אמר שאי כיבוד לא בא בחשבון.
"בית המשפט לא יכול לבוא במקום הכנסת. חבל שהשופטים בבית המשפט העליון, בפסק דין שאין בו דבר וחצי דבר, עושים מעשה פסול מן היסוד".

תהיה אנרכיה?
"לצערי בית המשפט מוביל אותנו לשם. עובדים בחדרי חדרים, בשיטת חבר מביא חבר. בית המשפט מתנהל כאילו המדינה שייכת לו. אנחנו לפני פרשת דרכים, וצריך לומר לבית המשפט 'עד כאן'".

לסיום התייחס השר למגעים להרכבת ממשלה, ואמר כי "מה שקורה כאן הוא בלתי יאומן. כחול לבן ממשיכה בהתנהלות דורסנית, מדינה שלמה מוחזקת כבת ערובה בידי אדם אחד, יאיר לפיד".