בג"ץ קבע אתמול כי על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לכנס את מליאת הכנסת עד יום רביעי בכדי לקיים הצבעה לבחירת יו"ר חדש לכנסת. בתגובה להחלטה כתב שר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳ בחשבון הפייסבוק שלו, כי הוא "קורא ליו"ר הכנסת להתעלם מהפסיקה הדורסנית של בג“ץ״. בעקבות דבריו אלו, פנתה מפלגת העבודה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לחקור את סמוטריץ' ואת השר יריב לוין, שגם התבטא בצורה דומה, בחשד להמרדה. סמוטריץ' התארח היום (שלישי) בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM והבהיר: "הכנסת לא צריכה לציית לבג"ץ".

אתמול בג"ץ הניח את פסק דינו כהצעה בפני יו"ר הכנסת, שדחה אותה. איך אתה רואה את הדברים?
"יש בפסיקה הזאת של בג"ץ בעיה אחת בלבד, היא מנוגדת לסעיף מפורש בחוק יסוד הכנסת, מנוגדת לתקנון הכנסת ולמה שהיה מקובל במדינת ישראל בכמעט 72 שנות קיומה. תמיד יו"ר הכנסת נבחר לאחר שתמונת הממשלה מתבהרת והסיבה היא פשוטה. הכנסת חייבת להיות גורם מפקח, מבקר, היא לא יכולה להיות בשום פנים ואופן גורם לעומתי לממשלה. צריך להבין שאין לכחול לבן באמת רוב אמיתי של 61 ח"כים. אם יש להם? קדימה, שיקימו ממשלה. אין להם רוב פרודוקטיבי שיודע לייצר משהו, יש להם רוב טכני, מלאכותי, דחוק מאוד, שכל מה שהוא הולך לעשות בתקופה הקרובה, זה להפריע לממשלה להתמודד עם אחד המשברים הכי דרמטיים שידעה מדינת ישראל. לא אחד, הכי דרמטי. לא היה משבר יותר משמעותי מהמשבר הזה במדינת ישראל וגם בעולם כולו ב-100 השנים האחרונות. משבר בריאותי ולא פחות מזה - משבר כלכלי". 

עוד אמר השר, כי "כחול לבן משתלטים עכשיו על הכנסת בהשתלטות עוינת. אני אתן דוגמה. אנחנו בתחילת הכנסת ה-20 היינו עם קואליציה של 61, הוועדה הכלכלית השנייה בחשיבותה אחרי ועדת הכספים ניתנה לאופוזיציה, היה רוב לאופוזיציה בוועדה. תמיד היה ברור שהכנסת לא רק משקפת את הרוב, עושה מה שהיא רוצה, והמיעוט הופך לסטטיסט שיכול רק לבוא לצעוק ולהגיש הסתייגות. כך היה מאז ומעולם. תראה מה עשו אתמול כחול לבן, הקימו 7 ועדות, שמו יו"ר שלהם בכל הוועדות, רוב שלהם בכל הוועדות, רוב שגם לא פרופורציונלי. נניח בוועדת כספים - רוב של 9 מול 7, בתחילת הכנסת ה-20 היה רוב של 9 מול 8 הכי קרוב שרק אפשר ל-61, שהוא רוב דחוק. לא מדובר על רוב שיודע להרכיב ממשלה ולקחת אחריות על ענייני המדינה, מדובר על רוב מלאכותי שכל מה שהוא יכול לעשות זה להפריע לממשלה לטפל באחד המשברים הדרמטיים".

לו יולי אדלשטיין מתייעץ איתך, מה היית מציע לו לעשות?
"בוא נגיד קודם מה לא, בוא לא נעשה סלט ירקות ונבלבל מושגים כפי שגם חלק מחבריי עושים. אין שום אלגוריה בין האמירה שלכנסת מותר לעמוד על עצמאותה ולקיים את החוק גם בניגוד לפסיקה של בג"ץ, לבין האמירה שעכשיו כל אדם פרטי יכול לא לציית לפסקי דין ותהיה אנרכיה. אדם פרטי בוודאי חייב לציית לכל פסק דין, של כל בית משפט, בין אם הוא אוהב אותו ובין אם לא. כאן מדובר על משבר חוקתי בין שתי רשויות שוות וכאן עיקר הנקודה. אני לא מוכן לקבל את העליונות המוחלטת של בית המשפט על הכנסת, זו הפיכה שיפוטית שעשה כאן אהרון ברק ללא שום מקור סמכות בחוק, ללא שום דיון ציבורי, ללא שום לגיטימציה אמתית. אין עליונות לבית המשפט, יש 3 רשויות שלטון שוות בכוחן, זה הרציונל של הפרדת הרשויות שנאבקות ביניהן וזה מה שמונע שהכוח המשחית יהיה בידה של רשות אחת בלבד". 

סמוטריץ' המשיך: "לבוא ולהגיד שבית המשפט הוא עליון בצורה חד משמעית ויכול להכתיב לכנסת את סדרי עבודתה - זה בעיניי הזוי. אחד מחוקי הדגל של ממשלת הימין שהייתי שותף בה בכנסת ה-20, חוק ההסדרה, תקוע בבג"ץ כבר 3 שנים בצו ביניים, שזה כשלעצמו מופרך לחלוטין. האם יעלה על הדעת שהכנסת תתכנס ותנחה את בג"ץ – 'עד מחר נא לתת פסק דין בעניין ההסדרה'? זו הטרלה. נניח שהממשלה עכשיו בתקנות הגנה לשעת חירום תורה על סגירת בית המשפט העליון ועל איסור מוחלט לא לדון בכל נושא, האם יעלה על הדעת שנשיאת בית המשפט העליון תציית לחוק הזה? למרות שהתקנות מאפשרות, אין הגבלה על הממשלה בתקנות הגנה לשעת חירום על היכולת שלה להגביל גם את בתי המשפט. ברור שאם הממשלה תוציא מחר תקנות הגנה כאלה בית המשפט לא יציית להם, באותה מידה הכנסת לא צריכה לציית לבית משפט שדורס את עצמאותה באופן ברוטלי ומנסה לכפות עליה לנהל את עניינה".

מפלגת העבודה בפנייה ליועמ"ש: לחקור את השרים סמוטריץ׳ ולוין בחשד להמרדה

מזכ״ל מפלגת העבודה, עורך הדין ערן חרמוני, פנה אמש ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה כי יורה על פתיחת חקירה פלילית כנגד השרים סמוטריץ׳ ויריב לוין, בחשד להמרדה. זאת, לאחר שהשרים פרסמו בחשבונות הפייסבוק שלהם קריאות חמורות המבטאות בוז ואי נאמנות כלפי רשויות המשפט שהוקמו בדין, ואף הסיתו וקראו למעשה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שלא לכבד את החלטת ופסיקת בג"ץ.

אתמול, לאחר מתן החלטת בג"ץ שקבעה כי על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לכנס את מליאת הכנסת עד יום רביעי בכדי לקיים הצבעה לבחירת יו"ר חדש לכנסת, כתב סמוטריץ׳ בחשבון הפייסבוק שלו כי הוא "קורא ליו"ר הכנסת להתעלם מהפסיקה הדורסנית של בג“ץ״.

שר התיירות יריב לוין כתב בתגובה, כי הוא "קורא ליו״ר הכנסת להודיע שרק הוא יקבע מתי המליאה תתכנס ומה יהיה על סדר יומה. אם הנשיאה חיות רוצה לשים עצמה מעל הכנסת, היא מוזמנת להגיע לבניין עם משמר בתי המשפט ולפתוח את ישיבת המליאה בעצמה".

מזכ"ל מפלגת העבודה אמר כי ״מפלגת העבודה לא תשב מנגד כאשר שרים בכירים חותרים תחת יסודות המשטר הדמוקרטי, ומסיתים לביזוי פסיקות והכרעות שיפוטיות מחייבות של בית המשפט הגבוה לצדק. לא ניתן לאיש להרים יד על הדמוקרטיה הישראלית. חובתנו להיאבק על מנת שלא נמצא את עצמנו חיים בדיקטטורה או אנרכיה״.