ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה אתמול לבני גנץ וקרא לו להקים ממשלת אחדות על רקע משבר הקורונה. "זה לא הזמן לבחירות רביעיות. שנינו יודעים שהפערים בינינו קטנים ושניתן להתגבר עליהם ולהקים ממשלה. בוא ניפגש עכשיו ונקים ממשלה עוד היום. אני מחכה לך", אמר נתניהו בפנייה ליו"ר כחול לבן. אלא שבינתיים נראה כי המגעים בין שתי המפלגות הגדולות נמצאים בהקפאה על רקע כוונתה של כחול לבן למנות את מאיר כהן ליו"ר הכנסת, מה שלברי הליכוד יביא לחיסול האפשרות של ממשלת אחדות. חבר הכנסת לשעבר איתן כבל ויועץ התקשורת ברק סרי שוחחו הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על המשבר הפוליטי.

גולן: גנץ רוצה אחדות בכול מחיר?
כבל: "אני חושב שהוא בעצם לא יודע מה הוא רוצה, זאת התחושה שאני מקבל מההתנהלות שלו. הוא נהיה תימני לגמרי, צעד לפנים ושניים לאחור, ממש ככה. לפעמים הוא קם בבוקר נחוש ואני שומע אותו ואומר - הנה הוא הולך על המהלך הזה, ואחר כך אתה מתחיל לשמוע שוב את ההתחפרות ואת הרצון וכו' ושם".

ענת: ראש הממשלה יודע מה הוא רוצה?
כבל: "ממה שאני מכיר מהמקורבים שלו, חשבתי שהוא חותר לבחירות. אבל אנשים מאוד קרובים אליו אומרים - חד משמעית הוא רוצה אחדות והוא יעשה הכול כדי להוביל לאחדות. אבל יותר מאשר עכשיו הוא רוצה להגיע לאחדות, הוא ישמח מאוד אם גנץ יבזבז את הזמן שיש לו בידיים כך שהמושכות יחזרו לידיו של נתניהו. הבעיה הגדולה של נתניהו היא שהוא לא שולט בעניין. למרות זאת, גנץ עד היום הזה כל הזמן מגיב לאמירות או לפעולות של נתניהו. הוא לא עולה על המגרש ואומר אני פה – אתה בא? כן או לא". 

גולן: בבג"ץ הוא הוביל.
כבל: "בגץ זה משהו אחר לגמרי, זה לא דומה. זו איננה פוליטיקה במובן הרגיל של המילה. הוא אומר לעצמו בכול מקרה אני מבין שאם אני הולך לכאן או לכאן, אני צריך את יו"ר הכנסת אצלי ביד. דרך אגב, פה זה היה יותר לחץ של לפיד וחבריו, שרוצים שמאיר כהן הוא זה שיהיה יו"ר הכנסת. זה סיפור אחר".

גולן: כחול לבן הולכים על החלפת יו"ר הכנסת? זה יקרה?
סרי: "אני מזהה שם התלבטות. אמרנו ברביעי שעבר שגנץ היה רגל ושלושת רבעי בממשלת אחדות, זה מה שהוא רוצה, הוא רוצה להיכנס לממשלה. לא אכפת לו אם זה יהיה ראשון או שני, הוא רוצה להיות שר ולהתחיל. אבל, יש את חזית הסירוב של לפיד, בוגי ומבחוץ ליברמן, שמונעים ממנו. אני חושב שאני מזהה מצוקה בשני הצדדים, אתמול ראיתי קריאה נרגשת של ראש הממשלה לכחול לבן שיכנסו, הוא באמת רוצה שיכנסו. גם עזרה, סוג של השתתפות בנטל הנורא של הקורונה שרק התחילה מבחינת המשבר הבריאותי, ועוד לא התחלנו בקצה של המשבר הכלכלי.

"מצד שני, אנחנו רואים בכחול לבן התלבטות, האם ללכת ליו"ר עד הסוף, מתוך מחשבה שבחירתו של מאיר כהן והחלפת יולי אדלשטיין, היא שבירת כל האפשרות לממשלת אחדות וזה סוג של נתק. בזה גם הם מתלבטים. לפיד, אני לא רואה התלבטות, הוא רוצה ללכת עם זה עד הסוף. אצל גנץ אני רואה התלבטות גדולה, כדרכו. הוא לא החלטי, הוא נקרע בין שני הצדדים. האחד, רצון לממשלת אחדות ומאידך, פחד לפורר את כחול לבן וללכת לצעדים שיגרמו להם להישאר בחוץ. התלבטות גדולה".

ענת: אם מאיר כהן יהיה יו"ר, איך תראה התנהלות של הכנסת? תהיה טרפת גדולה?
כבל: "לפני הטרפת, איך מנהלים את העסק? אינני מדבר על התכנים עצמם. אני חושב שיש מספיק כלים בידי הכנסת, גם במתכונת הנוכחית, להפעיל את הכנסת, גם אם זה לא במתכונת מלאה של 100% הפעלה. אפשר ועוד איך להקים, אם לא את כל ועדות הכנסת, בוודאי אפשר להקים חלק מהן, את אלה שחייבים. אפשר להקים ועדה שבה תתקבלנה ההחלטות של התקנות והחקיקה הדחופה ביותר שיכולה לקדם תהליכים כאלה".

ענת: מעבר לוועדה המסדרת?
סרי: "לא זוכר כל כך הרבה תקדימים שיו"ר כנסת מהפלג המתנגד האופוזיציוני במפלגת האופוזיציה שצריך לשתף פעולה עם הממשלה".
כבל: "היה מקרה כזה".

גולן: השאלה מה יולי אדלשטיין עושה בשעות הקרובות.
סרי: "אם כחול לבן תלך בעניין הזה עד הסוף, אז יהיה יו"ר מטעמם ומאיר כהן יבחר. אם כחול לבן תתפוס רגליים קרות - זה לא יקרה. אני מזהה גם בליכוד חשש, לאחר ההתקפה הגדולה על בג"ץ. אני דווקא אתמול שמעתי שרים מהליכוד, כולל ראש הממשלה בחצי פה, שעולים אחד אחרי השני ואומרים 'מה פתאום, בג"ץ יכריע, בג"ץ חשוב ומה שהוא יחליט נעשה'. אני דווקא מזהה חשש מאותן הכרזות והתקפות נגד בג"ץ".
כבל: "שלא מסייעות להם דרך אגב".

גולן: זה על דעתו של נתניהו?
סרי – יולי אדלשטיין מבין שעשה טעות. הוא לא ילך עם ההתנגדות לבג"ץ. אם כחול לבן תלך עד הוסף עם מאיר כהן הוא יהיה יו"ר הכנסת. השאלה היא מה יעשו כחול לבן כי אני מזהה שם חשש גדול והתלבטות"

גולן: גנץ נכנס ברצון לממשלת הקורונה? עלולים להיות מחדלים ויאשימו אותו.
סרי: "למה זו צריכה להיות הגישה? מי טוען שיש לו חלק בזה? מי טוען שהוא אחראי? זו גישה ילדותית. באמת אי אפשר להפחית בגודל המשבר שאנחנו נמצאים בו, זה משבר ענק, עם משימות ענקיות ולחשוב מראש שאם הוא יכנס יאשימו אותו"?
כבל: "אין ספק שהוא יבחן, כמו לפני פסח - יבדקו עם נר איך התנהל, מה עשה, מה אמר, כמה צדק וכמה לא צדק. בוודאי שאנחנו לא יודעים לאן אנחנו הולכים מבחינת המשבר הזה, גם כלכלית וגם כמה ישפיע על אזרחי מדינת ישראל, עבודה וכו' הדברים האלה זה יכול ליפול לנתניהו כפרי בשל בהתנהלות".
סרי: "לפי התחזיות העגומות של משרד הבריאות, אנחנו הולכים לתקופה לא טובה. אולי נתגעגע להיום בעוד  שבועיים- שלושה".
כבל: "אף אחד לא חושב שהוא אשם בתהליך, אבל אין ספק שיבחנו אותו בציציות על ההתנהלות שלו".