יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הודיע היום (רביעי) על התפטרותו מהתפקיד, בפעם הראשונה בתולדות המדינה, במחאה על פסיקת בג"ץ המחייבת אותו לכנס את המליאה על מנת לבחור יו"ר חדש לכנסת. כצפוי, התגובות למהלך השנוי במחלוקת לא אירחו להגיע, בעיקר משום שכעת, ייתכן מצב שבו בחירות היו"ר החדש תידחה עד ליום שני, ולא תתקיים היום, כפי שקבע בג"ץ.

בשמאל תקפו את המהלך של אדלשטיין. יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, כתב בטוויטר: "כנסת ישראל שייכת לאזרחי ישראל ונבחרי הציבור בה ימלאו אחר חוקי מדינת ישראל והחלטות בית המשפט. אף אחד אינו מעל החוק". ח״כ עפר שלח, יו״ר ועדת הקורונה, אמר כי ״ההתפטרות של יולי אדלשטיין לא פוטרת אותו ממילוי החלטת העליון, לכנס את המליאה ולבחור יו״ר כנסת. זה שיא המלחמה שהכריזו נתניהו והליכוד על הכנסת והדמוקרטיה. לא ניתן לזה לעבור".

ח"כ ניצן הורוביץ אמר כי "התפטרות יו״ר הכנסת - מכתב ראשון מסוגו מאז קום המדינה. אדלשטיין היה צריך לנהוג בממלכתיות, לקיים בחירה ליו״ר חדש ולא לגרור את הכנסת לביזיון כזה ובסוף להשמיע דברי בלע על בג״צ. גם אקט הסיום פסול - הפרה של החלטת בית המשפט ואי-קיום בחירת היו״ר היום. מביש".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, תקף את אדלשטיין בחריפות, ועל הדרך גם עקץ את כחול לבן: "יולי הסמרטוט, יש לך מושג כמה פסיקות בג״ץ רצינו לזרוק מהחלון? לא היית שורד דקה בתור ערבי. אבל יותר גרועים מאדלשטיין הם אלה שלא רוצים להפוך עליהם את השולחן בזמן שכל הבית עולה באש. פחדנים. עלובים. משת״פים של הפיכה".

ח״כ תמר זנדברג אמרה כי ״התפטרות אדלשטיין לא מבטלת פסיקת בג״ץ. אם לא יכול מצפונית לקיימה טוב שהתפטר אבל הפסיקה לא נוגעת לו כאזרח פרטי אלא כיו״ר מוסד שלטוני. או שהוועדה המסדרת לוקחת פיקוד ומפעילה את הכנסת או שהיא בוחרת סגן שיעשה זאת. בכל מקרה אדלשטיין לא יכול להפר פסיקת בג״ץ בהתפטרות והכנסת חייבת לקיימה״.

חברת הכנסת מרב מיכאלי כתבה בטוויטר: "‏מרגישות את זה? אמות הספים רועדות. יו"ר הכנסת מבזה את בית המשפט העליון. המשבר החוקתי הזה הוא התחתית שאליה הגענו בעשר שנות מדרון חלקלק של שלטון נתניהו המושחת. היום יותר מתמיד חייבת לקום דחוף ממשלה שתחליף את נתניהו עכשיו".

ח"כ יאיר גולן כתב בטוויטר כי "דברי יו"ר הכנסת מצערים מאוד. איש הגון ופוליטיקאי מוערך, הביא עליו בסרבנותו להליך דמוקרטי תקין את פסיקת בג"ץ, ועכשיו הוא מתגולל על שופטי ביה"ש העליון. יולי אתה לא על האלטלנה ובג״ץ לא יורה עלייך. אם לא היית מתפטר היינו מחליפים אותך ממילא".

ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת אמר כי "אדלשטיין הפר את פסיקת בג"ץ בשירות נתניהו ובכך גורר אותנו למשטר רודני. הוא אומר שבא ממשטר אפל, אך למעשה לשם הוא גורר אותנו. אזרחי ישראל ששאריות הדמוקרטיה יקרות להם חייבים למחות כעת".

דעות חלוקות בימין

אילו בבלוק הימין טענו כי ההתפטרות הייתה בלתי נמנעת לאור ההתערבות הבוטה של בג"ץ בעבודת הכנסת. שרת התרבות והספורט מירי רגב הגיבה להודעת יו"ר הכנסת: "כפיים. גנץ, לפיד, אשכנזי, בוגי וליברמן, הצלחתם.  אתם חתומים בדפי ההיסטוריה על אחד המהלכים השפלים ביותר שידעה הדמוקרטיה הישראלית. יו"ר הכנסת מתפטר בשעת חירום שהאנושות לא ידעה כמוה. הנה, קיבלתם מה שרציתם, קחו את זה מכאן, נהלו זאת לבד, מיעוט יהודי יחד עם רשימת תומכי הטרור".

ויו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, כתב בטוויטר כי "החלטתו של אדלשטיין להתפטר מהכנסת מובנת, התנהלותו של בג״ץ חסרת אחריות, הרסנית ומוטה בדיוק כמו התנהלותם של כחול לבן, ליברמן והרשימה המשותפת. אני קורא לרה״מ - הפסק את המגעים עם כחול לבן לאחדות, המתן לקבלת המנדט מהנשיא ונסה להקים ממשלה. אם לא תצליח להקים, בע״ה ננצח בבחירות".

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה אמר כי "התפטרות יו"ר הכנסת אדלשטיין משקפת את האנרכיה השלטונית של שלטון הבג"ץ לאורך זמן רב במדינה ואת הפערים בין עת החירום שהעם והעולם נמצא בו לבין ההתנהלות הפוליטית והאחראית שהיתה מצופה מאנשי כחול לבן. עוד לא מאוחר, זה העת לתקן זאת". 

חה"כ ד"ר שלמה קרעי (ליכוד) קרא לאדלשטיין לחזור בו מההתפטרות ולהודיע לבג"ץ שלא יקיים את פסיקתו: "החלטת יו"ר הכנסת להתפטר מצערת. הוא יו"ר הרשות המחוקקת ודווקא למען הרוח הממלכתית ולמען משטר תקין הוא היה צריך להודיע לבג"ץ שאין להם סמכות בנוגע לסדר הדיון בכנסת. יולי, אתה עדיין יכול להתחרט ולמשוך את מכתב ההתפטרות. אחרת זה יהיה פספוס גדול שיעלה לכולנו ביוקר עכשיו ובעתיד".