ממשלת נתניהו-גנץ: לאחר 484 ימים של פלונטר פוליטי שטרם נראה כמותו בישראל, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן ויו"ר הכנסת, בני גנץ, חתמו הערב (שני) על הסכם להקמת ממשלת אחדות בין הליכוד לכחול לבן, כאשר נתניהו ימשיך לכהן בתפקידו עד נובמבר 2021 כשגנץ משמש כ״ראש ממשלה חלופי״ ושר הביטחון, ולאחר מכן צפוי נתניהו לפנות את משרדו לראשונה אחרי למעלה מ-12 שנים, ולאפשר לגנץ לכהן כראש הממשלה.

גורמים בליכוד מסרו כי בין התיקים שיוחזקו ע״י גוש הימין ניתן למנות את: האוצר, יו״ר הכנסת, המשרד לביטחון פנים, בריאות, חינוך, פנים, תחבורה, שיכון, אנרגיה והגנת הסביבה. למשרת שר החוץ, לראשונה לאחר תקופה של חמש שנים תחת ניהול רה״מ, ימונו ברוטציה נציגים משתי המפלגות, כאשר כחול לבן תחזיק בו ראשונה.

כך צפויה להיראות ממשלת ישראל ה-35, והרכבי וועדות הכנסת ה-23

נתניהו וגנץ אף פרסמו הודעה משותפת על חתימת ההסכם הקואליציוני, זאת לאחר שעל פי גורמים בשתי המפלגות הושגו פשרות סביב כל הסוגיות השנויות במחלוקת, ובראשן הועדה למינוי שופטים. הפשרה שהושגה תאפשר לליכוד לשלוח שני נציגים מטעמה, וח״כ צבי האוזר ייצג את ״כחול לבן״ בדיוניה. עוד נמסר כי חוק הלאום בנוסחו הנוכחי לא ישונה, החלת הריבונות המיועדת כחלק מ״תכנית המאה״ תצא לפועל בתחילת חודש יולי, וכן תפקיד שגריר ישראל באו״ם יישאר בידי הליכוד.

גם בוועדות הכנסת יוכלו להביע בליכוד שביעות רצון, שכן וועדות הכספים, החוקה ומשפט, העבודה והרווחה, וועדת הקורונה, הקליטה והכלכלה, צפויות להישאר בידי מפלגתו של נתניהו.

גורמים בכחול לבן לעומת זאת, ניסו להבליט את ההישגים הקואליציוניים שלהם בהסכם הנחתם, וציינו כי הם מנעו בחירות רביעיות, וכי גנץ קיבל מעמד של ראש ממשלה, המקנה לו זכות וטו על העלאת נושאים לסדר היום, וכן הבטחה כי יכנס למשרד ראש הממשלה ללא צורך בהשבעה רשמית.

בין התיקים שצפויים להישאר בחזקת כחול לבן ניתן למנות את תיק הביטחון, החוץ (בשנתיים הראשונות), המשפטים, התקשורת, התרבות. בוועדות הכנסת תשלוט כחול לבן בוועדת השרים לחקיקה.

בתוך כך, בנימין נתניהו שוחח עם חלק מראשי מפלגות גוש הימין ועדכן אותם על פרטי ההסכם, כמו כן דווח כי נתניהו אף נועד עם יו״ר מפלגת ימינה ושר הביטחון, נפתלי בנט, והשניים קבעו להיפגש לאחר יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

נתניהו, ריבלין וגנץ (צילום: חיים צח, לע''מ)
נתניהו, ריבלין וגנץ (צילום: חיים צח, לע''מ)

יו״ר ״יש עתיד-תל״ם״, יאיר לפיד, הגיב בחשבון הטוויטר שלו לפשרות שנעשו במהלך השיחות ואמר: ״אז הפשרה בוועדה לבחירת שופטים היא שביבי בחר את כל הנציגים לוועדה. גנץ ואשכנזי הסכימו לתת לנאשם בפלילים למנות את השופטים שידונו בעניינו. אין גבול לחרפה״.

במהלך שעות הבוקר כבר נפגשו השניים במעון ראש הממשלה, אולם הפגישה פוצצה וגנץ עזב את המקום מבלי שהצדדים הגיעו להסכמות. הסיבה לפיצוץ הייתה חילוקי הדעות בנוגע לוועדה למינוי שופטים. בליכוד טוענים כי "המגעים נמשכים מתוך כוונה להקים ממשלת חירום לאומית בהקדם", ואילו בכיר בכחול לבן אמר ל"מעריב" כי "הדלת לא נטרקה בפני המשך המשא ומתן. נצפה להתפתחויות בהמשך היום".

נתניהו המשיך לאחר הפגישה שפוצצה לדיון בעניין הטיפול בבתי האבות בישראל, אך עזב בטרם הסתיים ואמר: "אני יוצא לכמה דקות כדי לנסות להקים פה ממשלה היום".