אחרי שהמשא ומתן עם ימינה התפוצץ, ולקראת השבעת הממשלה ביות חמישי, מקיים היום (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו סבב פגישות עם חברי הכנסת של הליכוד על מנת לאייש את תפקידי השרים שתקבל המפלגה. מוקש אחד גדול נפתר כבר אמש, כשהשר גלעד ארדן הסכים התמנות לשגריר ישראל בארצות הברית ובאו"ם, ובכך פינה תיק בכיר לחברי הכנסת האחרים בסיעה.

גורמים בליכוד מסרו כי "ש"ס ויהדות התורה, 16 מנדטים ביחד, קיבלו שלושה שרים וראשות וועדה אחת, בעוד ימינה, עם 6 מנדטים בלבד, דרשה ארבעה תיקים, ביניהם בריאות ותחבורה, וראשות וועדת חוקה. במשך שבועות ימינה לא הסכימו לוותר בגלל מחלוקות פנימיות ביניהם על חלוקת תיקים, מה שהביא לדרישות שאי אפשר לעמוד בהן".

גורם בימינה הגיב לדברים, ומסר כי "נתניהו טרק את הדלת לכניסתנו לממשלה. הוא חיפש את הדרך המושלמת להשפיל את ימינה ואת כל ציבור בוחריה, והצליח בכך. אדלשטיין לא דרש בכלל את תיק הבריאות, בנט כן, וזה הגיע לימינה לאור תפקודו במשבר הקורונה. זה מהלך מחושב של נתניהו לחיסול הברית עם הציונות הדתית. הבגידה של נתניהו בגדולי הנאמנים מסמנת את תחילת הסוף שלו בפוליטיקה".

לנתניהו אין הרבה תיקים לחלק לאנשי מפלגתו, משום שעל פי ההסכם בין כחול לבן לליכוד, גוש הימין כולו, כולל המפלגות החרדיות, יקבל 15 תיקים: האוצר, ביטחון הפנים, חינוך, פנים, תחבורה, בינוי ושיכון, בריאות, שירותי דת, אנרגיה, הגנת הסביבה, מודיעין, שיתוף פעולה אזורי, נגב, גליל ופריפריה וירושלים ומורשת.

תיק הבינוי והשיכון ילך לשר יעקב ליצמן, שכבר הודיע כי הוא מעוניין בו, תיק הפנים ככל הנראה יישאר בידי אריה דרעי וגם המשרד לשירותי דת ילך לש"ס. תיק הבריאות עדיין עשוי לעבור לידי כחול לבן, תמורת מספר תיקים אחרים, אולם הנושא עדיין לא נפתר.

מעט תיקים להרבה מועמדים

על פי הנוהל המקובל, נתניהו אמור להתחיל מהבכירים מהעשירייה הראשונה של הרשימה (לא כולל גדעון סער, שלא קיבל הזמנה), ואכן הפגישה הראשונה הייתה עם ח"כ יולי אדלשטיין, שעדיין קיווה לחזור לתפקיד יו"ר הכנסת, אך נתניהו הציע לו את תיק הבריאות, והוא בסופו של דבר נענה לכך בחיוב.

אדלשטיין, מצידו, נכנס לפגישה עם ראש הממשלה כאשר הוא מחזיק בעמדה ברורה: "קודם שתתבהר התמונה הכוללת ואז אחליט. לא ייתכן שאגיד 'כן' על הצעה מסוימת, ואז תבוא ימינה והפאזל ישתנה".

עדיין לא מוכן להתחייב לתיק מסוים (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
עדיין לא מוכן להתחייב לתיק מסוים (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

לגבי התיקים האחרים, הרי שישראל כ"ץ צפוי להתמנות לשר האוצר. שמו של אמיר אוחנה, מנאמניו הבולטים של רה״מ, הוזכר בהקשר לתיק לביטחון הפנים, כאשר מירי רגב, שהייתה אמורה להחליף את ארדן בתפקיד, תפוצה על כך ככל הנראה בתיק התחבורה (בתנאי שימינה לא תיכנס לממשלה). 

יריב לוין, כיום שר התיירות, צפוי להתמנות ליו"ר הכנסת. זאב אלקין צפוי להישאר במשרד להגנת הסביבה, כאשר תיק האנרגיה יופקד בידיהם של גילה גמליאל או יובל שטייניץ, והמשרד לענייני מודיעין יעבור לחזקת ח״כ יואב גלנט. ציפי חוטובלי תקבל ככל הנראה את המשרד לירושלים ומורשת.

באמתחתו של נתניהו נותרו כמה תיקים קטנים יחסית - בהם משרד האנרגיה, הגנת הסביבה, המודיעין, הפיתוח האזורי והמשרד לענייני ירושלים. זאב אלקין צפוי להישאר במשרד להגנת הסביבה, כאשר תיק האנרגיה יופקד בידיהם של גילה גמליאל או יובל שטייניץ, והמשרד לענייני מודיעין יעבור לחזקת ח״כ יואב גלנט. 

בין הבכירים שטרם ברור עתידם והאם יישארו במעמד חברי כנסת מן השורה, ניתן למצוא את ראש עיריית ירושלים לשעבר, ח״כ ניר ברקת, שעד לא מזמן היה מועמדו של ראש הממשלה לתפקיד שר האוצר, כמו גם את דודי אמסלם, גדעון סער, אלי כהן, צחי הנגבי ואורלי לוי אבקסיס, שמצפה לתגמול לאחר שערקה משורות סיעת העבודה-גשר-מרצ והצטרפה לרשימת הממליצים על בנימין נתניהו.

לא הוזמן לפגישה. גדעון סער (צילום: אלוני מור)
לא הוזמן לפגישה. גדעון סער (צילום: אלוני מור)

עדיין יש סיכוי עם ימינה?

בתוך כך, יש בליכוד גם באלה שמקווים שאפשר עוד להציל את המשא ומתן בין הליכוד לימינה. נאמני ארץ ישראל בליכוד פנו לנתניהו בבקשה לתת לימינה את משרד הבריאות, משרד נוסף קטן, סגן שר הביטחון ויו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת.

"יש חשיבות עצומה לליכוד לשמור על גוש הימין בשלמותו. מפלגת ימינה היתה וחייבת להישאר חלק מגוש הימין", אומר עו"ד אביעד ויסולי, יו"ר הפורום. "נפתלי בנט הצטיין כשר ביטחון, במיוחד במעורבות משרד הביטחון וצה"ל במשבר הקורונה. הוא מתאים וראוי ביותר להתמנות כשר הבריאות. לימינה מגיע עוד תפקיד שר. ידוע שכחול לבן מציעה כי הרב רפי פרץ יתמנה לסגן שר הביטחון. יש לברך על נכונות זו. ח"כ איילת שקד הצטיינה בתפקיד שרת המשפטים. לפיכך יש מקום למנותה כיו"ר ועדת חוקה של הכנסת. פירוק גוש הימין עלול לפגוע בליכוד באופן חמור בעתיד. לפיכך, ראש הממשלה מתבקש לנהל מו"מ מכובד עם מפלגת ימינה, ולהשלים אותו לשביעות רצונם של כל מצביעי הימין".