איך נשמע לכם חיבור בין רוטב עגבניות לוויסקי? מה עם שילוב של קפה וחרדל? בירה ושזיפים? מה שעלול לגרום לכם להרים גבה מתברר כהברקות קולינריות שיגרמו לכם ללקק את האצבעות. סדרת הגלייזים והממרחים “פרנצ'סקה" של אפרת מונסטירסקי פשוט פנטסטית - היא דומיננטית בטעמיה ובעיקר ממכרת, עד כדי כך שתרצו להוסיף אותם לכל כריך ולכל מנה על הצלחת. שפכנו את הגלייז “מיסטר ג'ק" - המבוסס על ג'ק דניאלס ורוטב עגבניות - על האורז, לצד החביתה וגם כמטבל לצ'יפס, ובכל פעם הוא פשוט התעלה על יתר הרטבים.

“בשפת העם, אני מכשפת תבלינים", אומרת מונסטירסקי, שעד לנישואיה נשאה את השם אלבז. “אני מודה ומתוודה שאין קשר בין המוצרים למוצא שלי", היא אומרת. “מה שכן, החשיפה שלי לתבלינים ולחומרי גלם עזרה בפיתוח החך שלי, ועל כך אין עוררין שהבית אחראי".

אילו רטבים ישראלים הכי אוהבים?

“הקהל הישראלי מגוון, לאחרונה אנחנו מושפעים מאוד מהאמריקאים בנושא תיבול הבשר. בכל נושא הגלייזים לזיגוג ולעישון בשר, הישראלים החלו לאהוב מתוק. כבר לא מתבלים רק בפפריקה ובכמון. גלייז הבירה שלי הוא בין המוצרים הנמכרים ביותר שלי – הוא מבוסס על שזיפים, בירה, תבלינים וקפה שחור; הוא נפלא לצלייה, לעישון בשר ועופות ולהקפצת ירקות במחבת; והוא רב־שימושי, הקהל מוצא בו הרבה עניין".

האם זה נכון שישראלים אוהבים טעמים יותר מזרחיים, יותר דומיננטיים, יותר מתוקים, יותר מלוחים ויותר חריפים?

“הקהל הישראלי הוא חכם יותר בשנים האחרונות: הוא מטייל, טועם, דוגם, אכפת לו מה המקור היצרני ומה שמים לו בצלחת. ללא ספק, הקהל הישראלי אוכל מהבטן וגם מהנשמה, ומי שמכיר את הנשמה של הישראלים מבין שהכל נהיה קיצוני יותר. הקהל דורש מוצרים הרבה יותר חריפים מאשר בשנים קודמות. הוא אוהב שיש לו מגוון ולנסות דברים חדשים. יחד עם זאת, יש המון אג'נדות אוכל ששולטות כמו פליאו, קיטו וטבעונות, וצריך לשחק כל הזמן עם הרכיבים ולעשות התאמות".

ליין מוצרי השוק של “פרנצ'סקה" כולל ממרחים על בסיס שמן זית וללא סוכר, תערובות תיבול יבשות (ראבים), מרינדות וגלייזים, ריבות ומלחים מעושנים ומתובלים. המוצרים מיוצרים במפעל נאני בבאר שבע בייצור לא המוני, על מנת להמשיך לשמור על איכות המוצר. כל המתכונים פותחו על ידי מונסטירסקי, תוך שימוש בחומרי גלם איכותיים וטריים, מתוצרת חקלאית מקומית ועונתית, ללא צבעי מאכל, חומרים משמרים ותמציות. המוצרים מפוסטרים כדי לשמור על עמידות, הם כשרים פרווה בהשגחת הרבנות באר שבע, ומתאימים לטבעונים, לצמחונים, לתזונה קטוגנית ולפליאו. “פרנצ'סקה", להשיג באתר וכן במעדניות ובקצביות הנבחרות ברחבי הארץ.

ליין הממרחים של השוק של פרנצ'סקה (צילום: גליה אבירם)
ליין הממרחים של השוק של פרנצ'סקה (צילום: גליה אבירם)

חדשות האוכל

מושחת וממזרי
לא תאמינו איך קוראים ל"משה בתיבה" באנגלית: Pigs in a blanket, ובעברית: “חזירים בשמיכה". את התרגום העברי המגויר העניקה רות סירקיס בספרה “ילדים מבשלים". ליתר דיוק: את השם טבעה בתה בת ה־8 של סירקיס, שלמדה בבית ספר יהודי בארצות הברית.

כל ההקדמה הזו נועדה לחגוג עם רשת הפיצריות “פאפא ג'ונס" את חודש העצמאות האמריקאי, שהחל השבוע, עם שלוש מנות משה בתיבה: נקניקיית עוף בעישון עדין ועשבי תיבול, נקניקייה מנתחי בקר; נקניקיית עוף עסיסית וקריספית לילדים. בנוסף, תוצע גם נקניקייה טבעונית. הנקניקיות אפויות בבצק הטרי של פאפא, בזילוף רוטב שום ותבלין איטלקי, לצד צ'יפס אמריקאי וקוקה קולה, ויוצעו כארוחה במחיר של 45 שקלים.

הוט פאפאס פרמיום (צילום: אמיר מנחם)
הוט פאפאס פרמיום (צילום: אמיר מנחם)

מאכל הילדים הזה כיפי כמו פיצה, מושחת למדי, שומני וממזרי, והאמת היא שקשה לעמוד בפניו. ביס פה, ביס שם והופ – התחסלה התיבה. “פאפא ג'ונס" ברחבי הארץ.

טבעוני עד הסוף

גם זה לכבוד חגיגות יום העצמאות האמריקאי: עד 11 ביולי ייערכו אירועי ההמבורגר של חברת הבשר הטבעוני Redefine Meat, ובמהלכם יציעו המסעדות המובילות את מנות הדגל שלהן עם המבורגר שאינו מכיל רכיבים מן החי.

בין המסעדות ניתן למצוא את: הדסון לילינבלום, ליטל בורגר שופ, מיט בר, גורמה 26, הולשטיין, טרומן & קו, M32, ברגר החדש (מקבוצת זוריק), קלומפוס, לוקאל בורגר, רשת קפטן בורגר הארצית (בתמונה), רשת פאזל ועוד.

שבוע ההמבורגר של רידיפיין מיט בקפטן בורגר (צילום: גיל אבירם)
שבוע ההמבורגר של רידיפיין מיט בקפטן בורגר (צילום: גיל אבירם)

במסעדת M32, לדוגמה, יגישו את ההמבורגר הקוריאני - סמאשבורגר רידיפיין עם מיונז פלפלים קוריאניים, צ'דר טבעוני, בצל קריספי, חסה לאליק וחמוצים ביתיים; ובמסעדת טרומן & קו יגישו את מנת הדגל “סופר טרומן" עם המבורגר רידיפיין, בתוספת בשר מפורק רידיפיין בבישול ארוך, במרינדת ברביקיו אסייתי בתוספת אננס, גבינת אמנטל ובוטנים לצד תוספות לבחירה. שבוע ההמבורגרים, פרטים באתר.