“ארטישוק”, המסעדה בצומת העלייה לגלבוע, מושכת אליה קהל סועדים מגוון. יש בה גם חנות אורגנית בעלת מגוון מרשים (מצאנו לפחות שישה סוגי חמאת אגוזי קשיו, אגוזי לוז ובוטנים), וחנות גינון קטנטנה ומקסימה. המסעדה לא טבעונית - היא חלבית, ואפילו מושחתת, מבוססת על פחמימות בצקיות. 95% מהתפריט מבוסס על בצק עם משהו: פיצות, מאפים, אפילו המנות הראשונות כוללות בצק.


התחלנו ב - הפתעה - שני מאפים. פיצה חרשוף מגיעה במלוא הדרה, פוטוגנית ופיקנטית, עליה קרם רוזה אנשובי עם נתחי פילה אנשובי, תחתיות ארטישוק ומעל עגבניות מיובשות, גבינת סנט מור, מוצרלה וגאודה, ולקישוט פלפל חריף ובצל סגול חי (72 שקלים). נשמע מושחת? ועוד איך. הפיצה עזת טעמים, חצופה אפילו.

המאפה השני היה רגולציה סלק - פוקצ’ה שנאפית במקום ועליה פלחי סלק, שום קונפי, לימונים כבושים, מלח הימלאיה, תימין ובלסמי מצומצם (45 שקלים). שתי המנות יצירתיות, לא רואים הרבה כמותן במסעדות, הן עשירות בחומרי גלם איכותיים ונדמה שמכינים אותן באהבה.


למנה העיקרית הזמנו, ובכן, מנה בצקתית נוספת, גם היא עם טוויסט: מאפה סביח בצורת סהר עצום ממדים, שעשוי להשביע שני סועדים, ובו חבויים חציל קלוי עם ביצה, שום קונפי, לימונים כבושים, אריסה מתוקה, עגבניות מיובשות, סלסת עגבניות, טחינה, פטרוזיליה וכוסברה, ומעל זעתר (64 שקלים). זוהי פרשנות גלבועאית למנה העיראקית המקורית. המנה אומנם טעימה, אבל לטעמנו קצת הולכת לאיבוד מעודף מרכיבים. עדיין, שווה לנסותה.


דווקא הסלט, נטול הפחמימה הבצקתית, היה טעים לנו מכל: בתוך סלט הארטישוק מצאנו חסה סלנובה (שגדלה בגינת הירק מחוץ למסעדה), ארטישוק א־לה רומנה, פלפל קלוי, גבינת פטה ופקאן סיני בוויניגרט הדרים. מנה כיפית, קלילה, מתובלת היטב. אל תוותרו עליה גם אם אתם מעדיפים פחמימות ריקות (64 שקלים).

“ארטישוק", צומת העלייה לגלבוע, 9938895 -04 (כשר)

מסעדת ארטישוק (צילום: פרטי)
מסעדת ארטישוק (צילום: פרטי)

חווים על הבשר

מסעדת הבשרים “BP ביסטרו", הסמוכה לנתניה, על הכביש המהיר מחיפה לתל אביב, היא מוקפדת ואיכותית. רעבים בטוח לא תצאו מכאן

"BP ביסטרו" הסמוכה לנתניה, על כביש החוף, היא כנראה לא מסעדה שאליה לוקחים לדייט ראשון, אבל היא בהחלט מתאימה לדייט שלישי והלאה. מסעדת הבשרים הזו היא אנטיתזה לאווירת תחנת הדלק הסמוכה אליה: היא מוקפדת, גבוהה, מחזיקה בנתחי בשר מובחרים ומטפלת בהם בקפידה, ויש בה שירות אישי ונגיש.


התפריט מגוון, אולי מדי. יש בו הכל מכל וכל, והדילמה גורמת לעיכוב בהזמנות. אנחנו סמכנו על המלצות המלצר וזרמנו איתו. התחלנו בברוסקטות אסאדו מעושן – 100 גרם של אסאדו מעושן מפורק מהעצם וקצוץ על הפלנצ’ה, מוקפץ ומוגש על ברוסקטות עם חסה, מריחת מיונז, בצלים וצ’ימיצ’ורי (49 שקלים). הפרזנטציה מגרה מאוד, הבשר מטופל היטב, הטעמים קולעים בול.


המשכנו בהמבורגר שובר סוטול: 220 גרם של בשר בקר שנטחן במקום מדי יום, ועליו נתח של 40 גרם כבד אווז וריבת בצל. השילוב לא חדש, אבל כשהוא עשוי טוב ומוקפד, וכשכל אחד מחומרי הגלם טרי, התוצאה מרשימה. הבעיה היחידה היא שגם המחיר מרשים (97 שקלים). ככה זה כשאוכלים את הדה בסט.


גם סטייק האנטרקוט (מוגש בנתחי 500/400/300 גרם) מוגש בצורה יפהפייה. ורד הצלע עשוי מעגלים מובחרים, גם הוא מוגש בתוספת כבד אווז למי שמעוניין (בתוספת 38 שקלים), אדמדם במידה הנכונה, אחוז השומן סביר, סביבו ירקות צלויים, צ’ימיצ’ורי ומיני מטבלים (139־189 שקלים, בהתאם למשקל). אז אולי לא תצאו מפה רומנטיים, אבל רעבים בטוח לא תצאו מכאן. 

"BP ביסטרו", תחנת דלק פז כביש החוף, נתניה, 053-9414781 (כשר) 

מסעדת בי.פי (צילום: פרטי)
מסעדת בי.פי (צילום: פרטי)

נכנסנו לנירוונה

גם נוף כחול גדול שמרחיב את הלב, וגם אוכל מוקפד שמוגש בפרזנטציה יפהפייה: ביקור נעים במסעדת החוף “נירוונה פרש קיטשן" בחיפה

כשאנחנו מטיילים בחו”ל, אנחנו נזהרים ממסעדות תיירים – במיוחד כאלה הצופות אל הים. לכן כה שמחנו לגלות שבמסעדת החוף “נירוונה פרש קיטשן” בחיפה יש לא רק נוף כחול גדול שמרחיב את הלב, אלא גם מנות שלא מביישות מסעדות מכובדות. האווירה כאן היא שאנטי־באנטי, השולחנות נמוכים ולא מתאימים לאכילה, אבל האוכל מוקפד ומוגש בפרזנטציה יפהפייה, והוא שווה את ההתכופפות.


התחלנו בחציל קלוי היטב בתנור אבן, שמוגש על טחינה לבנה עם אגוזי מלך מלוחים, עם עשבי תיבול ועם זילוף של סילאן. כל הכבודה הזו מגיעה על מיני פוקאצ’ה חמה. אנחנו לא חסידים של סילאן, ובכלל לא משתגעים על המתקה של מנות, אבל כאן הוא מינימליסטי, נוגע לא נוגע, וזה מצוין (38 שקלים).

היה לנו האומץ להזמין פה גם דניס על אורז יסמין ירוק (91 שקלים), והופתענו לטובה. נתח הפילה צרוב במדויק, מומלח בעדינות, והוא מוגש על תבשיל אורז יסמין ירוק עם עשבי תיבול, לימון פרסי ואפונת גינה, טעמים שמשתלבים בפה בצורה הרמונית. מנת הסלמון הים־תיכוני, אין משמעותה שהדג גדל בים התיכון, אולי מתכוונים לתבשיל האורז השחור שמצורף למנה, עם פטריות צרובות ובצל ירוק – תוספת שהיא הפתעה נעימה (92 שקלים). 


“נירוונה פרש קיטשן", חוף דדו, דוד אלעזר 2, חיפה, 04-8501444
(לא כשר)

מסעדת נירוונה (צילום: פרטי)
מסעדת נירוונה (צילום: פרטי)