באושר ועושר

אם אירופה אדומה, קפצו למסעדת “קפה אירופה" בתל אביב: כאן תמצאו אוכל מוקפד, גבוה, מתוחכם ומותאם לשלל קהלים

צריך לומר ביושר: “קפה אירופה” היא לא מסעדה של העם. האווירה, האוכל, אפילו הלבוש כאן הוא תל־אביבי – גבוה, ייחודי, מוקפד אך סטלני. עוד לפני שמתרשמים מהמנות, אי אפשר שלא להתפעל מפסטיבל האופנה המתרחש פה מדי יום: יפות ויפים, לקוחות ומלצרים, כמעט כולם לבושים שחור מכף רגל ועד ראש, כולם עונדים אינספור תכשיטי כסף, הרוב מקועקעים.

האוכל כאן מוקפד, גבוה, מתוחכם. מהמטבח הפתוח יוצאות המנות בקצב מהיר, ומועברות למספר שולחנות רב בשלושה מפלסים שונים, כמעט כולם מתפקעים מסועדים. התפריט עשיר, ולא פחות הוא מרשים בכך שהוא מונגש לקהלי נישה: תפריט מיוחד נטול גלוטן, תפריט ייחודי לנמנעים מלקטוז (!) וכמובן תפריטים עשירים לטבעונים ולצמחונים.

המנות כנראה לא ידברו לכולם, הנה למשל מנת טרטר בורגרסטייק (69 שקלים): בתוך שתי מיני־לחמניות מוגש טרטר, מטופל היטב וחתוך דק, מונח קר מעל איולי חרדל בליווי קורנישונים. מנה טעימה, כזו שלא תאכלו במקומות רבים, כזו שצריכים לנסות בראש פתוח. זה לא המבורגר, זה טרטר המבורגר. כתל־אביבים בינוניים ומתנשאים, פשוט נהנינו.

גם לבבות החסה והאנדיב הפתיעו אותנו, בעיקר בזכות גבינת הפחם (למעשה, היא עטופה בפחם), שהיה לה דווקא טעם קצפתי, עם ארוגולה, שאלוט, אגוזים מקורמלים וויניגרט בלסמי לבן (56 שקלים).

התפריט מרשים (המחירים, אגב, סבירים לגמרי), ומתבסס ברובו על דגה – מגוון מנות של דגים ופירות ים, בהן מנות מסקרנות כמו מעורב דגים עם צזיקי, ג’מבו שרימפס בחמאת סרטנים וזעפרן, שרימפס וקלמרי על גרידת הדרים ועוד. לא יצאנו משם לפני שטעמנו קינוח מתנשא: ברולה וניל עם קראמבל פיסטוק וגלידת פיסטוק, פשוט מצוין (41 שקלים). בשורה התחתונה: אם אירופה אדומה, קפצו ל”קפה אירופה”. 

“קפה אירופה", רוטשילד 9, תל אביב, 03-5259987 (לא כשר)

טרטר המבורגר. קפה אירופה. (צילום: באדיבות קפה אירופה)
טרטר המבורגר. קפה אירופה. (צילום: באדיבות קפה אירופה)

סלט אנדיב. קפה אירופה. (צילום: באדיבות קפה אירופה)
סלט אנדיב. קפה אירופה. (צילום: באדיבות קפה אירופה)

ד”ש מפרו

ב"סביצ'ה בכרם" בתל אביב תמצאו את מנת הדגים הנאים האהובה בשלל פרשנויות בינלאומיות. שווה ביקור

המאכל הלאומי של פרו זוכה לכבוד בתל אביב: מקום שכל כולו מוקדש לסביצ’ה – מנת הדגים הנאים המושרים במיץ לימון (או בחומץ) ומלווה בבצלים חתוכים. מאחורי “סביצ’ה בכרם” עומדת נוי סירקוביץ’, שעבדה במשך שנים ב”מון” וב”הוטל מונטיפיורי”. בזמן הקורונה החלה להכין בביתה שבכרם סביצ’ה, שהפך ללהיט בשכונה. היא החלה לבצע משלוחים, ומשם הדרך הייתה קצרה לפתיחת המקום הייעודי היהודי.

כמה כבר אפשר לשחק עם מנה אחת? איך משכנעים ישראלים לקנות מנה שאין בה פחמימה, ולמעשה קשה לשבוע ממנה? סירקוביץ’ הבינה את המגבלות ופתרה אותן. הסביצ’ה, שמתאים כמו כפפה לדגל בכל אותן מדינות השוכנות ליד הים, זוכה לפרשנויות בינלאומיות.

בכרם מציעים סביצ’ה מקסיקני (מבוסס על דג לברק, מלפפון, צנונית, אבוקדו ושאר ירקות ברוטב לימון־טבסקו, ומוגש עם נאצ’וס ובכך למעשה סוגר את הפינה הפחמימתית); יפני (עם סלמון, מלפפון, תפוז, אבוקדו, בצל ירוק ואפונת ווסאבי, לצד דפי אורז מטוגנים); תאילנדי (סלמון/לברק עם במיה תאילנדית, פפאיה ירוקה, אבוקדו, קלמנטינה ונענע); ארגנטינאי (נתח שייטל קצוץ, סלסה קריוז’ה (מטבל ארגנטינאי), כוסברה, תירס קלוי ועוד) ואף גרסה ים־תיכונית (דג לברק עם מלפפון, ענבים, זיתי קלמטה, צנונית, עירית ויוגורט יווני, לצד פיתה קראנץ’ בצד). המחיר: החל מ־42 שקלים, כאשר רוב חומרי הגלם טריים מהשוק הסמוך. שווה ביקור. 

“סביצ'ה בכרם", חיים חבשוש 31, תל אביב, 03-7308866 (לא כשר)

סביצ'ה ים תיכוני. סביצ'ה בכרם. (צילום: יעקב בלומנטל)
סביצ'ה ים תיכוני. סביצ'ה בכרם. (צילום: יעקב בלומנטל)

סביצ'ה מקסיקני. סביצ'ה בכרם. (צילום: יעקב בלומנטל)
סביצ'ה מקסיקני. סביצ'ה בכרם. (צילום: יעקב בלומנטל)

אוכלים טוב
כמה פעמים יצא לכם לאכול מנה של ישראל אהרוני, חיים כהן, אבי ביטון, גיא גמזו, כוכב הרשת תומר תומס, מיקי מיראל ועוד רבים וטובים ב־35 שקלים בלבד? כל הטוב הזה מתרחש בפסטיבל “פודיס”, שייערך החל מיום שלישי הקרוב ועד שישי (28־31 בדצמבר) במתחם שרונים בהוד השרון.

ויש לנו גם חדשות משמחות ממש: כל מי שירכוש בקניון בימים האלה בסכום של מעל ל־299 שקלים, יקבל מנה אחת לבחירתו במתנה.
פסטיבל “פודיס” מתקיים זו השנה הרביעית ברציפות, ומקבץ אליו את מיטב השפים וצמרת המסעדות של מדינת ישראל לארבעה ימים של טעמים, ריחות ואהבה לאוכל טוב. המלצה שלנו: לכו לאכול וגם למלא את המקרר.