שני בני אדם נהרגו אתמול ושישה נוספים נפצעו - שניים באורח קשה, שלושה בינוני ואחד קל, בעקבות קריסת פיגומים בבניין בן שמונה קומות ברחוב קריניצי במרכז רמת גן. ההרוגים הם מוסטפא אלחואמדה בן 48 ועלי אלחואמדה בן 34, שניהם תושבי היישוב סמוע שבדרום הר חברון.

"היינו במהלך שיעור בבית ספר לפרמדיקים של מד"א, שנמצא מספר רחובות מהאירוע, כשהדיווח הגיע. מיד יצאתי למקום ביחד עם חניכי הקורס. ראינו את הפיגומים שקרסו וחברנו לכוחות הכבאות וההצלה", סיפר פראמדיק מד"א ומדריך בבית הספר לפרמדיקים עודאי בסול. "ברגעים הראשונים יצא אלינו פועל שנפגע באורח בינוני בראשו, והוא פונה במהירות. בהמשך, לוחמי האש חילצו אלינו עוד חמישה פצועים נוספים. שניים מהם היו במצב קשה, שניים בינוני ואחד קל, והם פונו בניידות טיפול נמרץ לבתי החולים שיבא בתל השומר, בילינסון בפתח תקווה ומענייני הישועה בבני ברק. שני פועלים נוספים חולצו מההריסות כשהם ללא סימני חיים, ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותם".

עידן עזיזה, דביר עדני, מאיר פרידמן ויענקי שלזינגר – חובשים באיחוד הצלה, סיפרו עוד: "לדברי עוברי אורח, מנוף פגע בפיגומים שקרסו, וכמה פועלים נלכדו מתחתם. כוחות הכיבוי פעלו לחילוצם". בכבאות הצלה דן ציינו, כי באתר היו 26 פועלים וכעשרה מהם היו על הפיגומים בעת הקריסה. בשל מורכבות האירוע, כוחות החילוץ ביצעו פעולות כירורגיות בחילוצי הפועלים שנלכדו, ומותם של שניים מהם נקבע במקום.

למקום הגיע מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, שעקב אחר פעולות החילוץ המורכבות, במהלכן נסגרו רחובות מרכזיים במרכז רמת גן לתנועת כלי רכב ונוצרו עומסי תנועה כבדים. יפה נחום, תושבת רמת גן שנסעה בכביש, בסמוך לאתר הבנייה ביחד עם אמה המבוגרת, סיפרה: "פתאום ראיתי גל של עשן סמיך. בהתחלה לא הבנו מה קרה. זה היה מצמרר, אסון כבד".

סגן ראש עיריית רמת גן ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רועי ברזילי סיפר עוד: "המראות היו קשים. פועלים נלכדו מתחת לברזלים והקרשים, ופעולות החילוץ היו ממושכות בשל מורכבותן. הבניין בגובה של כשמונה קומות נבנה במסגרת תמ"א 38 והיה בשלבי סיום של ציפוי אבן על קירות החיצוניים. לצערנו, אין מספיק מפקחים של משרד העבודה, שמסתובבים באתרי בנייה וכבר התרענו על כך". 

בעיריית רמת גן הבהירו, כי העבודות בוצעו על ידי קבלן פרטי במסגרת תמ"א 38. לדברי חבר אופוזיציה אביהוא בן משה, "זה היה רק עניין של זמן עד שראינו את התמונות הקשות של קריסת הפיגומים שגבו חיי אדם לצד פצועיים קשה. הבנייה ללא פיקוח וחוסר יכולתה של ההנדסה בעיר לפקח על אתרי הבנייה גובים חיים".

ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה חזי שוורצמן, שהגיע לזירת האסון ברמת גן, אמר עוד: "זו תאונת עבודה קטלנית. שני עובדים נהרגו כתוצאה מקריסת פיגום בקומה גבוהה. אנו חוקרים ביחד עם המשטרה את האפשרות שמנוף פגע בפיגום, וכתוצאה מכך הוא קרס ביחד עם העובדים. מדובר באירוע בטיחותי מאוד חמור, שנחקור את הסיבות שלו לעומק ונסיק את הלקחים הדרושים".

על פי נתוני מינהל הבטיחות במשרד העבודה, בחודשים ינואר-פברואר נהרגו 13 עובדים בתאונות עבודה, מהם שמונה באתרי בנייה. במהלך שנת 2022 נהרגו 84 פועלים בתאונות עבודה, לעומת 50 הרוגים בשנת 2022. 40 מההרוגים אשתקד היו פועלים באתרי בנייה. שוטרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) שבלהב 433 עיכבו חמישה חשודים לחקירה במשרדי היחידה והחקירה נמשכת.