"אנחנו מתחילים מהפכה היסטורית בבתי הספר התיכוניים ברמת גן. בתחילת שנת הלימודים הקרובה, מספר התלמידים בכיתות ט' יירד ל-30 בלבד, ובתוך ארבע שנים, מספר התלמידים בכל השכבות בתיכונים יעמוד על 30 בכיתה", אומרת מנהלת אגף החינוך בעיריית רמת גן אורית איתיאל, בראיון מיוחד לקראת פתיחת שנת הלימודים.
"פתיחת תיכון בגין, שיהיה תיכון אזורי, בדומה לבליך ואהל שם, בנוסף להשארת סגל המורים הקיים, מאפשרים לנו לצמצם משמעותית את מספר התלמידים בכיתה. יש כאן בשורה חשובה מאוד", היא מציינת.
נפגשנו במשרדה של איתיאל באגף החינוך בעירייה, כשבקע חוסר הוודאות לגבי פתיחת שנת הלימודים במועד, בשל חילוקי הדעת בין המורים למשרד האוצר. "אנחנו נערכים לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, ואני מקווה שיהיה הסכם ושהמורים יקבלו תוספת שכר משמעותית. זה מגיע להם, ואנחנו איתם", היא מבהירה. "בכל מקרה, שנת הלימודים תיפתח, אם לא ב-1 בספטמבר, אז ימים ספורים לאחר מכן. אנחנו כבר ערוכים", היא מציינת.
במהלך הריאיון, מדברת איתיאל בהרחבה על האתגרים המורכבים של מערכת החינוך, על רקע המחסור במורים והתוכניות לקראת פתיחת שנת הלימודים. "השנה תהיה בסימן 100 שנות קיימות – שילוב של 100 שנים לרמת גן וחשיבות החינוך לאיכות הסביבה", היא מספרת. "ראש העירייה והנהלת העיר הובילו מדיניות של גידול משמעותי בהשקעה בחינוך, בשיפוצים ובבינוי במוסדות חינוך בעיר".
28,704 תלמידים ילמדו השנה במערכת החינוך ברמת גן, ב-235 גני ילדים, ב-31 בתי ספר יסודיים, ששלושה מהם יהיו למסגרת החינוך המיוחד ויכללו 51 כיתות קטנות וב-12 בתי ספר על יסודיים. ההשקעה הממוצעת בכל תלמיד תעמוד השנה על 19,102 שקל, לעומת 17,844 שקל ב-2021, 17,097 ב-2020, 15,943 שקל ב-2019, 15,065 שקל ב-2018 ו-14,261 שקל ב-2017. "יש כאן גידול מתמיד בהשקעה בחינוך בעיר", מספרת איתיאל, תוך הצגת הנתונים.
תקציב החינוך העירוני יעמוד השנה על 548,316,736 שקל, כשליש מהתקציב השוטף הכולל של העירייה, העומד על כ-1.5 מיליארד שקל. גם בתקציב התב"ר במוסדות החינוך, הכולל בינוי ושיפוצים, חל השנה גידול משמעותי, והוא זינק לכ-290 מיליון שקל, לעומת כ-181.5 מיליון שקל אשתקד, כ-123 מיליון שקל ב-2020 וכ-53 מיליון שקל ב-2019. התקציב כולל את השלמת עבודות הקמת תיכון בגין במזרח העיר, תוספות בנייה של אגפים ואולמות ספורט, ושיפוצים נרחבים בחלק ממוסדות החינוך.
"לקראת פתיחת שנת הלימודים, נעשו שיפוצים מאסיביים של מרחבי למידה, בין היתר, בבתי הספר יהלם, אביגור, חשמונאים, קורצ'אק ועתיד. גם בבליך ובאהל שם בוצעו עבודות שיפוץ נרחבות. במרחבים החדשים יש פחות מסדרונות, הריהוט מותאם ומרחבי הלמידה יוכלו לכלול מגוון קבוצות תלמידים", היא מספרת. "במרחבי הלימוד יש גישה אחרת, שלא מחייבת לימודים מול לוח אחד בכל כיתה, אלא למידה בקבוצות ובקצב אחר. הילדים לומדים בצורה עצמאית ושיתופית".
"בנינו עוד בית ספר תיכון – בגין, שיגיעו אליו תלמידים מבתי הספר ערמונים, מכלל, ארנון, ויצמן, רמת אפעל וגם מנטעים. תיכון בגין יהיה אזורי, בדומה לאהל שם ובליך. לשם כך, העיר חולקה לשלושה אזורים. המשכנו לתקצב גם את העסקת כל צוותי ההוראה בבליך ובאהל שם, כדי לא לצמצם שם את מספר הכיתות, וזה הביא להורדת מספר התלמידים בכיתות ט'. תוך ארבע שנים, נשלים את צמצום מספר התלמידים בכל השכבות בתיכונים. ראש העירייה הוביל את המהלך, שיש בו בשורה חשובה, מהפכנית ןהיסטורית".
"בניגוד לבתי הספר התיכוניים, הסמכות בבתי הספר היסודיים בנוגע למספר התלמידים בכל כיתה היא בידי משרד החינוך. המדינה הורידה את התקן ל-34 תלמידים בכיתה. בחלק מבתי הספר, מספר התלמידים הממוצע בכיתה יהיה 25-24, והממוצע בכל בתי הספר יהיה, להערכתי, 27. אבל יהיו גם בתי ספר עם יותר מ-30 תלמידים בכיתה, עד לתקן של 34 שנקבע על ידי המדינה. בזה, אין לנו שיקול דעת".
"מנסים לתמרן. בכל בית ספר יש מרוץ לאיוש כל התקנים. מינינו פרויקטור מיוחד לאיתור, גיוס והשמה של מורים במערכת החינוך. פתחנו במסלול להסבה מקצועית להוראה. הוחלט גם על מענק מיוחד בסך 13 אלף שקל למורה שסיים את לימודיו בהצטיינות, או למי שעובר הסבה מקצועית. ראש העירייה יזם פרויקט לדיור בר השגה למורים, בבניין שייבנה בשכונת נווה יהושע. אנחנו כל הזמן מחפשים דרכים לגיוס מורים".
"המחסור המשמעותי ביותר הוא בגננות. אנחנו מנסים למצוא פתרונות. זו בעייה לאומית".
לאחרונה, הכריז ראש העירייה כרמל שאמה הכהן, ציין, על חלוקת שוברים לתלמידים, במסגרת מבצע "רמת גן פלוס, לעידוד וחיזוק ההזדמנות השווה לחינוך, תרבות וספורט". איתיאל מספרת, שכחלק מפעולות העידוד לחינוך בלתי פורמאלי, הוחלט על חלוקת פנקס השוברים, המעניק לתלמידים אפשרות להירשם לחוגים בסבסוד עירוני משמעותי.
"אנחנו מעודדים ילדים לפתח את עצמם בתחומים המעניינים אותם, כמו ספורט, מוזיקה ואפילו שחמט. פנקס השוברים הוא בשורה חשובה, שתביא לצמצום משמעותי של עלויות החוגים", היא אומרת. "אני רואה בילד הפעיל בתחומים שמעניינים אותו כמו ספורט ומוזיקה, חשיבות לא פחותה מלימודי ליבה".
בנוסף לשוברי המוזיקה בסך 2,000 שקל, השחייה – 1,000 שקל והשחמט – 500 שקל, יופיע בפנקסים מגן חובה ועד כיתה ח' גם שובר חוגים על סך 800 שקל וכן שובר ספורט בפנקסי כיתות ד'-י"ב, המאפשר השתתפות בקבוצות הנוער המתחרות בליגות, למעט הכוח רמת גן, בשל המורכבות המשפטית. "רמת גן מעניקה הזדמנות שווה ועידוד לכל ילדיה, כדי לממש כל כישרון ולהגשים כל חלום בספורט, במוזיקה, בשחמט ועוד", הכריז שאמה הכהן.
לדברי איתיאל, אחד היעדים המרכזיים של האגף בשנת הלימודים הקרובה יהיה חינוך עירוני בר קיימא. "על רקע משבר האקלים, זה יהיה הנושא המרכזי, והוא כולל גם בנייה ירוקה במוסדות החינוך ותוכניות לימודים להקניית ערכים בנושאי איכות הסביבה, שישתלבו עם שנת ה-100 לרמת גן, בסימן אז והיום", הוא מסבירה.
יעד נוסף יהיה הצמחת קהילות בקרב המורים. המטרה היא לבנות קהילות מקצועיות של מורים באמצעות הרשת וליצור קבוצות מורים מקצועיות מרחבי העיר. למשל, במתמטיקה ואנגלית", היא הסבירה. עוד יעד, הוא ליצור קהילות בשכונות, שיכללו ילדי גנים ובתי ספר לפעילויות בשעות אחר הצהריים. לדברי איתיאל, "בתי הספר הם העוגן של הקהילה, ואנו יוזמים פעילויות ייחודיות לכל הגילאים. שיעור בני הנוער הפעילים בתנועות הנוער בעיר גבוה, ועומד על כ-48%".
יעד נוסף אותו מציבה איתיאל הוא הרחבת דרכי למידה עצמאית, שיתופית, רגשית ויזמית. במקביל, מקדם האגף גם את חיזוק והעצמת צוותי החינוך ומתן הזדמנויות שוות לכולם. לדברי איתיאל, "כשילד עסוק ויש לו תחושת מסוגלות, הוא פחות עסוק בלהקטין את האחר. ככל שילד יקבל יותר עידוד, יחס אישי ומענה אמיתי – נראה פחות גילויי אלימות ובריונות, ויותר סבלנות כלפי הזולת. יש, כמובן, גם הדרכות לשימוש נכון ברשת. השירות הפסיכולוגי מאוד עוזר לילדים במידת הצורך".
"השירות הפסיכולוגי בעיר מונה כ-100 פסיכולוגים, והוא זכה באות הוקרה. השירות מעניק מענה מיטבי. אנחנו מממנים גם העסקת פסיכיאטר מתל השומר, וזה מאפשר לנו לקצר את התורים".
"אני רואה בהורים גורם משמעותי, שאי אפשר בלעדיו. אנשי החינוך למדו לייצר מערכת יחסים בריאה עם ההורים ולשלב עמם ידיים. טובת הילד מחייבת שיתוף פעולה. הורים צריכים להאמין במורים. כמו שרופא מקשיב לאמא, והאמא מקשיבה לרופא - חשוב שכך זה יהיה גם במערכת החינוך. כל אחד מביא את נקודת המבט שלו. אין שולט ואין נשלט. צריכים לחשוב ביחד מה המטרה, שהיא טובת הילד. חשוב לדעת לקבל את סמכות בית הספר. הרי המטרה היא רק טובת התלמיד".
בשנה שעברה, זכתה רמת גן בפרס החינוך הארצי, ושיעור הזכאים לבגרות עמד על כ-95%, מהגבוהים בין הערים הגדולות בישראל. שיעור הנשירה מבתי הספר התיכוניים עמד על כ-2%. "ההצלחה הגדולה ביותר שלנו הייתה בשיעורים הגבוהים של זכאות לבגרות בחמש יחידות אנגלית ובחמש יחידות מתמטיקה", מציינת איתיאל.
"השיעורים נמוכים מאוד, והיעד הוא להפחית אותם עוד יותר".
"במידת הצורך, אנחנו נותנים שיעורי תגבור במימון העירייה".
איתיאל מציינת יוזמה נוספת, להגברת שיעורי ההתגייסות לשירות משמעותי. "ניתן השנה דגש מאוד חזק על הכנה לקראת הגיוס לצה"ל. הרחבנו את תוכניות הליווי והעצמה", היא מציינת. "יזמנו עם צה"ל את 'צו בצוותא', במסגרתו התלמידים מגיעים ביחד לצו הראשון. נבצע גם הכשרות, שיכללו הכנה מנטלית לקראת השירות הצבאי, ונעניק ייעוץ אישי והכוונה. גייסנו שש מורות חיילות, שיסייעו וישפיעו"..
"שנה מאתגרת. נצטרך להמשיך בטיפול בהשלכות הקורונה על חלק מהתלמידים, בהטמעת דרכי הוראה חדשניות ובפיתוח התשתיות. שנת הלימודים הקרובה תהיה בסימן 100 שנים להיווסדה של רמת גן. זו תהיה שנת מפנה בתיכונים, והמשימה שלנו תהיה להתמודד ולתת מענה מיטבי למגוון אוכלוסיות., להגיע לכל ילד ולייצר פיתוח מקצועי לצוותי ההוראה. יש לנו תוכנית סדורה, בהלימה ליעדי משרד החינוך. זו זכות לגדול ברמת גן, זוכת פרס החינוך, וזו לא סיסמה".