פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם ובייחוד את תודעת הר הבית! בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 128: בית מקדש במשנתו של הרמב''ם

אם היו שואלים אותי עד לא מזמן האם בעידן שלנו, העידן המודרני, צריך בית מקדש? התשובה המיידית המתבקשת הייתה לא! לשם מה ולאיזה צורך? הייתי עונה. כך אומרים הרבה יהודים-ישראלים שנשאלים אודות בית המקדש. במחקרי את הר הבית, הדבר המתבקש היה לאזור אומץ ולקחת צעד אחד קדימה לחקור אודות נבכי בית המקדש בעבר ובעתיד, המבקש להפציע מתוך התודעה היהודית-הישראלית.

פניתי בנושא זה אל הרב ד''ר יוחאי מקבילי, חוקר הרמב''ם, יוזם ועורך ראשי של מפעל ''משנה תורה'' להנגשת הרמב''ם לציבור הרחב .  הרב יוחאי הוא בכלל איש הייטק. אליו הגעתי בשיטוטי ברחבי הרשת, בחיפוש אחר האמת של הר הבית.

התפלאתי לשמוע ממנו את השקפתו של הרמב''ם על בית המקדש, כמורה הדרך לאדם במהות קיומו על פני הארץ והאדמה; לא בהכרח כמקום שמסמל רק הקרבת קורבנות, אלא כמקום של מיקוד התודעה בהתחקות אחר פועלו של בורא עולם, כיצד הוא נוהג ומנהיג את עולמו. ובדרך הבנתנו זו נוכל לקיים על פני הארץ חיים פוריים, מלאי חיות ומשמעות, שלא ניתן להשיגם בשום מקום אחר אלא בהר הבית ובבית המקדש. את מהות המקום הבין דוד המלך ולשם כך חתר לבניית בית המקדש.

למעשה בית המקדש היה ויהיה מקום של תיקון שברי התודעה דרכה אנו מקיימים היום חיים חלקיים, שבריריים, פגיעים מלאי סתירות וטעויות.