מאז היווסדו בשלהי שנות השישים של המאה ה-19 היווה בית הכנסת 'תפארת ישראל' אחד מסימני ההיכר הבולטים של הרובע היהודי בירושלים ולמרכזה הפועם של הקהילה החסידית בעיר. בית הכנסת תפארת ישראל שימש עד לאמצע המאה ה-20 את הקהילה החסידית – אשכנזית שחיה ברובע. 
במלחמת העצמאות נקבעה על גג בית הכנסת עמדה חשובה ונקודת תצפית, ובשל כך התנהלו בו ובסביבתו קרבות פנים אל פנים עם הלגיון הערבי, עד נפילת הרובע ופיצוץ שניי בתי הכנסת הגדולים, "החורבה" ו"תפארת ישראל". על אף שבית הכנסת נחרב בשנת תש"ח ( 1948), לאחר מלחמת ששת הימים ומאז איחודה של העיר, שב האתר והיה למוקד לעלייה לרגל כשרבים מייחלים לשיקומו ובנייתו מחדש. 
החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים פועלת מזה שנים רבות בתחומים רבים של תכנון, יזום וביצוע פרויקטים. ביניהם שיקום ושיחזור בית הכנסת תפארת ישראל. לפני כארבע שנים החלו במקום עבודות חפירה ארכיאולוגיות שנעשו על ידי רשות העתיקות, בראשות הארכיאולוג אורן גוטפלד במהלכן התגלו במקום מגוון ממצאים ארכיאולוגיים ובהם משקולת מימי בית שני שהייתה שייכת, ככל הנראה, למשפחת הכהן הגדול המוזכרת בתלמוד קתרוס – ועליה חרוט שם המשפחה בכתב עברי "ברי קתרוס" בשנה האחרונה ולאחר סיום החפירות הארכיאולוגיות, פונו על ידי החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי כ- 3,500 טון חומר ואבן באופן ידני בכדי לא לפגוע במקום, וכעת מתחילות עבודות הבניה. 

כבר היום יחלו עבודות השיקום והשחזור של בית הכנסת, שצפוי, על פי התכנונים להתנשא לגובה של 25 מטר. העבודות צפויות  להתפרס על פני 4 שנים. בשלב הראשון, עבודות הבינוי יתמקדו בשלוש קומות תת קרקעיות בגובה של עשרה מטרים מתחת לאדמה, כאשר המפלס התחתון ישמש לתצוגת העתיקות והמקוואות שהתגלו במקום, המפלס שני לחללים טכניים והשלישי לאולם כינוס. מעל 3 המפלסים ישוחזר בית הכנסת תפארת ישראל שיתנשא, כאמור, לגובה של 25 מטר. העלות הכוללת של הפרויקט נאמדות בכ-50 מיליון ש"ח.

אתמול הונחה אבן היסוד בבית הכנסת. הטקס היה במעמד שר השיכון והבינוי יואב גלנט, שהספיק מאז לעזוב את תפקידו, שר ירושלים ומורשת והשר לאיכות הסביבה  זאב אלקין, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן וראש העיר ירושלים משה ליאון.

אלקין, ליאון וליצמן בטקס הנחת אבן היסוד

השר גלנט אמר כי "היום כאשר יכולת ההגנה העצמית של ישראל בידיה, אנו נשבעים שאירועים כמו החרבת בית הכנסת לא יחזרו. כיהודי גאה לא אוכל לאפשר מצב שבית כנסת מפואר בקרבת הר הבית ישאר בשממונו במשך יותר מ70 שנה".
שר ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "בית הכנסת תפארת ישראל הוא סמל לכח האחיזה שלנו בעיר העתיקה. כל סיפורו של בית הכנסת כבר משלב גיוס הכספים לבנייתו הוא סיפור של תעוזה יהודית. לא במקרה גם בית הכנסת הזה וגם בית כנסת החורבה שימשו כעמדות עבור לוחמים שהגנו על ירושלים במלחמת העצמאות, ושני בתי הכנסת האלה נחרבו על ידי הפורעים הערבים. אני שמח שמשרד ירושלים ומורשת לקח חלק מוביל בפרויקט החשוב הזה ואני מודה לשאר השותפים. כפי ששיקמנו את בית הכנסת החורבה נשקם גם את תפארת ישראל".
סגן שר הבריאות ח”כ הרב יעקב ליצמן: "בנייתו המחודשת של בית הכנסת הגדול תפארת ישראל רוז’ין היא בשורה מרגשת לירושלים ולחסידות רוז’ין בפרט. ביקרתי היום אצל האדמו”ר מבאיאן שליט”א ממשיך שושלת בית רוז’ין, שבירך על המעמד החשוב ושיבח את המהלכים לבניית בית הכנסת מחדש. מברך את השר יואב גלנט על הזכות הגדולה שנפלה בחלקו בגאולת המקום וזהו המשך לפעילותו למען יישוב הארץ ובנייתה".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "הנחת אבן הפינה הזו, החלטת המדינה להשיב את 'תפארת ישראל' לתפארתו, היא הבעת כבוד, מחווה, לאהבת ציון במובנה הרחב יותר. כי בית הכנסת הזה הוא הסמל של הצד היותר דתי, אמוני, של חזרתנו לארצנו, מאשר הצד החלוצי והמעשי".
מוטי רינקוב, יו"ר הדירקטוריון בחברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים: "שחזור ושיקום בית כנסת תפארת ישראל ברובע היהודי הינו אחד הפרויקטים היותר חשובים ומרגשים שנטלתי בהם חלק. בניית בית הכנסת מחדש היא למעשה כהרמת דגל ישראל ברובע היהודי, זוהי באמת עבודה בה מחזירים עטרה  ליושנה, והחזרת התפארת לעם ישראל" .