בלשכתו של הרב הראשי הראשון לציון הגר״י יוסף התקיים היום דיון הלכתי בעניין מעמדם ההלכתי של הנספים באסון המטוס באתיופיה - קביעת המוות והלכות שבעה של בני המשפחות. הדיון נערך בהשתתפות חבר מועצת הרבנות ויו"ר הוועדה לכבוד המת של מועצת הרבנות הרב יעקב רוז׳ה, פרופסור שלמה מור יוסף, ראש מינהל האוכלסין במשרד הפנים, עו"ד אודליה אדרי מהלשכה המשפטית במינהל האוכלסין, מר אייל סיסו, ראש החטיבה הקונסולרית במשרד החוץ, מר רובי שמש ראש מטה שר הפנים, הרב יהודה משי-זהב, יו״ר ארגון זק״א ומתנדבים שהיו באזור האסון.
מיד בתום הדיון הוקם בית דין מיוחד במעמד הרב הראשי הראש"ל הגר"י יוסף הדיין, הרב מיכאל עמוס והרב יעקב רוז׳ה שהחל לדון במעמדם ההלכתי של הנספים ואף גבה עדויות ממתנדבי זק״א שלקחו חלק בניסיונות לאתר את הנספים באסון באתיופיה.

כזכור, לפני 11 יום קיבל שגריר ישראל באתיופיה את אישור השלטונות המקומיים לפעולת צוות זק"א באתר התרסקות המטוס האתיופי, ויום למחרת החל צוות בראשות יהודה משי זהב באיתור חלקי גופות ושרידים מאסון התרסקות המטוס האתיופי. אל הצוות הצטרפו שגריר ישראל רפאל מורב, הקונסול עופר דך, ונציגי משפחות הנספים.

ההרוגים הישראלים באירוע הם, כזכור, שמעון ראם-ביטון, אב לחמישה מזכרון יעקב, ואברהם מצליח ממעלה אדומים. ראם-ביטון, שהתגייס לגדוד 50 של הנח"ל במסגרת שירותו הצבאי, המשיך לשרת במערכת הביטחון עוד כשלושים שנה נוספות, ועבד בחברה פרטית לייעוץ בתחום האבטחה לגופים וארגונים בינלאומיים. הוא היה בדרך לניירובי לפגישת עבודה. מצליח הותיר אחריו אישה ושתי בנות תאומות, בנות 19, המשרתות בצה"ל.

בית הדין שידון במעמד הנספים הישראלים. צילום: דוברות הרבנות הראשית
בית הדין שידון במעמד הנספים הישראלים. צילום: דוברות הרבנות הראשית


על המטוס היו מלבד הישראלים אזרחים מ-34 מדינות. בין ההרוגים 32 קנייתים, 18 קנדים, תשעה אתיופים, שמונה סינים, שמונה אמריקאים, שמונה איטלקים, שבעה בריטים, שבעה צרפתים, שישה מצרים ואזרח אירי. בהרוגים גם חברי משלחות לוועידת הסביבה של האו"ם שתתקיים בניירובי.

עדיין לא ברור מה גרם לאסון, שהיה ההתרסקות השנייה של מטוס בואינג 737-800 מקס בתוך פחות מחצי שנה. המטוס שהתרסק הצטרף לצי של חברת התעופה האתיופית ביולי שעבר, לפי אתיופיאן איירליינס, הוא עבר בדיקת תחזוקה מקיפה ב-4 בפברואר. מנכ"ל חברת התעופה, טוולדה גברמרים, סיפר כי הקברניט, קפטן יארד גטאצ'ו, עדכן את מגדל הבקרה שיש לו קשיים עם המטוס וכי הוא מבקש לחזור ואנשי הבקרה נתנו לו אישור, אולם הוא לא הספיק.