האם המשבר הפוליטי שישראל חווה בימים אלה, נובע משינויים טקטוניים שעוברת החברה החרדית? ד"ר אבישי בן חיים, הפרשן לענייני חרדים התראיין הבוקר (רביעי) לתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM, וניסה להסביר מדוע משבר הגיוס כל כך קשה לפיתרון, ומה הוא אומר על עתיד החרדים והפוליטיקה בישראל. 



"אנחנו רואים שינוי בחברה החרדית שמוביל להתנגשות שלה עם הישראליות", פתח בן חיים את דבריו, "החרדים מנסים לנהל את המדינה יותר ויותר כי יש להם יותר כוח פוליטי, ולא מצליחים בכך כי ההלכה היהודית לא יודעת לנהל מדינה מודרנית. היא לא יודעת להתמודד עם חילוניות. לכן לא מצליחים להגיע לפשרות במתווה הכותל, בסוגיות כמו הגיור, המרכולים בשבת או בחרם על מפעל פניציה אני מזהה מגמה בה התהליך הפנימי של החרדים יוביל למצב של הקצנה כתוצאה מהתפרקות המבנה שלהם. הם לא רק יפילו ממשלת ימין אלא גם יהפכו את עצמם לשותפים בלתי אפשריים בממשלה".


"מאמר המערכת של 'המודיע', עיתונו של האדמו"ר מגור, התעסק הבוקר לעומק בסוגייה ותהה עד כמה מותר לחרדים להשפיע על החיים הציבוריים בישראל. העובדה שהאדמו"ר מגור לוקח יותר ויותר אחריות ומנהיגות על הדרך בה מנהלת היהדות החרדית, רק מגבירה את חשיבות המאמר הזה", הוא המשיך.  "החרדים מגדירים את עצמם כמי שנמצאים בגלות למרות שהם חיים במדינת ישראל. ההצהרה הגדולה של המאמר היא שמי שסבורים שבכוונתם של החרדים להפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה - טועים. מבחינתם, כל עוד הם בגלות, הדרישה היחידה שלהם היא שלא יהיה מי שיפריע להם לקיים את אורך חייהם על פי התורה".

"מנגד, בשורה התחתונה של המאמר נכתב שיש לחרדים עניין גם באיך נראית רשות הרבים ואם יש בה סממנים יהודיים. משמע הם בגלות אך הם לא בגלות. זו סתירה פנימית אני חושב שהמאמר הזה מיועד גם בעבור החרדים, על מנת להגדיר לעצמם את מגבלות הכוח. העובדה ההיסטורית היא שהם מפילים עכשיו ממשלה כי הם לא מסכימים לחוק גיוס מעולה שניתן להם. לא מזמן יעקב ליצמן נאלץ להתפטר מתפקידו כשר בממשלה ולא הצליח לתפקד במדינה בה מתקיימות עבודות בשבת".

אנחנו בהכרח תמיד נגיע לפיצוץ הזה? ש"ס והליטאים מבינים שחוק הגיוס בגרסתו הנוכחית לא רע בכלל. אנחנו מדברים כאן רק על קצה חרדי שתמיד היה מיוחד בקיצוניותו.
"מכיוון שאין מרן אחד ואין את הרב עובדיה הכל בורח לקיצוניות. פעם הקהילה החרדית הייתה ממתנת את עצמה. בשיח הציבורי אנחנו נוהגים לומר שליברמן אשם בהפלת הממשלה אך זו לא האמת. החרדים הם אלו שאשמים בהפלת הממשלה. אם יש פתרון למשבר הזה אז הוא שהחרדים יסכימו להעביר את חוק הגיוס כפי שהוא". 
 
"החרדים נכנסו למלכוד ואם הם יסכימו כעת להעביר את חוק הגיוס במתכונתו הנוכחית המשמעות תהיה שהם ויתרו על עיקרי הדת. זה יהיה תקדים בו החרדים יתקפלו בעניינים אידיאולוגים בגלל צרכים פוליטיים. בסופו של דבר אנחנו רואים את החרדים נתקעים גם עם חוק שהוא טוב להם. חוק הגיוס קובע שכל חרדי שיחפוץ בכך יהיה פטור מגיוס לצה"ל ונותן להם עוד שש שנים של שקט בנושא. רק אחרי שיחלפו שש השנים יבחנו אם החרדים עמדו ביעדים. חלק מהחרדים חוששים מה יקרה בעוד שש שנים אך זו לא הגישה החרדית המוכרת לנו. הגישה החרדית קלאסית היא שמשהו ישתנה בדרך ובינתיים הם קונים זמן ושקט".
 
מה הבעיה של החרדים? מתווכחים כאן על משהו שלא יקרה. זה חלם. 
"הם לא רוצים שהחוק יכלול יעדי גיוס. הם לא רוצים שאף בחור ישיבה יגויס בכפייה או שיגייסו בנות חרדיות. העניין הוא שאין בכלל אף מחשבה כזו. כולם יודעים שרק בנות חילוניות מתגייסות בישראל".