הדרישה של הציבור החילוני לתחבורה ציבורית בשבת אינה חדשה, אבל בחודשים האחרונים נראה שיותר ויותר רשויות מקומיות נענות לה, לעתים בשקט־בשקט ובלי שהדבר יעורר סערה ציבורית.



בהרצליה, למשל, פועלים זה זמן רב "קווי החוף", שירות הסעות שפועל בקיצים בשבתות, ללא עלות; בפברואר האחרון הודיע ראש עיריית טבריה החדש רון קובי על הפעלת קו אוטובוס שיעבור בשבתות ברחבי העיר; וברמת גן הודיע לאחרונה ראש העיר החדש כרמל שאמה הכהן על כוונתו להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, ובכך הוביל למחאה נגדו. אל הערים הללו, שמהוות רשימה חלקית בלבד, הצטרפה כעת עיריית מודיעין, שהחלה בסוף השבוע האחרון להפעיל קו אוטובוס לחוף הים ולסינמה סיטי בראשון לציון. עשרות צעירים נסעו בו למקומות בילוי בעלות של 10 שקלים לכיוון.



“בשבועות האחרונים יש התרחבות משמעותית”, אומר רועי שוורץ־תיכון, יו”ר ומייסד ארגון “נוע תנוע”, שמפעיל קווי אוטובוס בשבתות בשיתוף פעולה עם העיריות השונות, בהן מודיעין וטבריה. “יש הרבה מאוד פניות מראשי רשויות, תושבים ופעילים חברתיים מכל הארץ, והרבה דברים מתרחשים עכשיו ונמצאים בקנה. גם יו”ר השלטון המקומי משתף איתנו פעולה. הוא הבין את הצורך של צעירים שפנו אליו בנושא וקיבל החלטה לגבי נוער וצעירים. זו התחלה מבטיחה של פתרון”.



נוע תנוע. קרדיט: שחר זיסו



“להתערבות ממשלתית לא צריכה להיות שום נגיעה בסוגיה זו”, טוען יו”ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, חיים ביבס. “אף אחד לא יתערב בחיים שלנו. כל רשות תבחר לציבור שלה, ולא אף משרד ממשלתי כזה או אחר. רק התושבים יילקחו בחשבון. אם העיר מסורתית - זה בסדר, ואם ליברלית, אז תתקבל החלטה בהתאם”.



“יש תחומים שבהם המדינה מסירה אחריות, וכמובן שהרשויות המקומיות נכנסות לתמונה כדי לתת מענה”, אומר מצדו ממלא מקום ראש עיריית רמת גן ומחזיק תיק התחבורה, ליעד אילני. “רואים את זה קורה הרבה בחינוך וגם בתחבורה. זו לא החלטה בעד חילונים או נגד דתיים, אלא מתוך תפיסת עולם שיש לנו מחויבות כלפי ציבור משלמי הארנונה כולו, ונפעל לאזן”.



כמו באירופה


מתקף תקנות התעבורה, קווי התחבורה הציבורית בישראל פעלו גם בסופי השבוע עד לשנת 1991. על פי תקנות אלה, ניתן היה להפעיל בסופי השבוע קווי אוטובוס ושירות בערים רבות ברחבי הארץ. אלא שב־1991 נחקק סעיף בפקודת התעבורה האוסר על הפעלת תחבורה ציבורית בימי המנוחה. לפי הסעיף, לא יינתן רישיון להפעלת קו שירות של אוטובוס ציבורי בימי המנוחה, אלא בקו שירות - שמשרת נוסעים לבתי חולים, נוסעים ליישובי ספר, נוסעים ליישובים שתושביהם אינם יהודים או שהוא חיוני מבחינת ביטחון הציבור.



התקנה אינה חלה על קווי שירות רצופים שניתן להם רישיון לפני ינואר 1990 ואשר פעלו ברציפות לאורך השבת לפני המועד הנ”ל. כך בערים חיפה, אילת, נצרת עילית, יישובי הגליל העליון, עכו ועוד פועלת תחבורה בשבת במינון מופחת. גם הקווים מאילת לתל אביב, ירושלים ובאר שבע - פועלים בחסות תקנה זו. על פי דוח בנושא שהוגש לכנסת בשנת 2012, פועלים בסופי השבוע 164 קווים ברחבי הארץ: 92 במגזר היהודי ו־72 במגזר הלא יהודי. ניסיונות לקבל רשימה עדכנית ממשרד התחבורה לא צלחו.



בניסיון לתת מענה לצורכי הציבור החילוני ולבני נוער וצעירים, החלו לקום עמותות וארגונים של מיזמי תחבורה שיתופית ואלטרנטיבית, ללא כוונות רווח, בהם “נוע תנוע”, “שבוס”, “15 דקות”, דף הפייסבוק “גם אני בעד תחבורה ציבורית בשבת” ועוד. בין היתר, ארגונים אלו מייעצים ומפעילים קווי תחבורה עצמאיים בעלות סמלית לפי תוואי הקו, ונתמכים בידי גיוסי כספים המוניים ותרומות. מטרתם היא קיום תחבורה ציבורית בסופי שבוע על פי חוק, ובינתיים הם פועלים למתן אלטרנטיבה.



בארגון “שבוס”, שהוקם ב־2014 על ידי פעילים ירושלמים, רשומים כיום כ־3,000 חברים, וכל אחד רשאי להירשם באתר וליהנות מקווי התחבורה הציבורית שמפעיל הארגון. “לא מרוצים מהיעדר תחבורה ציבורית בסופי שבוע ובאנו לפתור את הבעיה”, מספר רמי ריטוב, חבר הנהלה בארגון. “אנחנו מגדירים עצמנו כתחבורה שיתופית ומספקים פתרון תחבורתי בסופי שבוע, בעיקר בירושלים, בשישי בלילה ובשבת. אנו מגייסים בימים אלה מימון לקו חדש שיפעל בשרון ויסיע לתל אביב. באשדוד אמור להתחיל לפעול קו ברחבי העיר, ויש תכנון להחיות את הקו של ראשון לציון וחולון שפעל בעבר”.



“בעבודה מול הרשויות תמיד יש הרבה פוליטיקה”, מוסיף ריטוב. “מבטיחים כסף וזה נגרר ולא מתממש. בסופו של דבר מצאנו שעבודה מהשטח היא הדרך האידיאלית. בירושלים, למשל, אין תמיכה מהעירייה ואין גם התנגדות מהשטח. בתחילת הדרך חששנו מהתנגדות משמעותית, אבל היא לא קיימת. אין לי הסבר לזה. הפתיע אותנו מאוד, אבל כנראה שזה משהו בסיסי שחיוני לכולם”.



“הוד השרון וכפר סבא פנו אלינו בנפרד לגבי קו שיסיע לחוף הים בתל אביב”, מספר אלכס פנוב, מנכ”ל הארגון. “בדקנו היתכנות לשיתוף, והם זרמו. כרגע הם מתחילים הדסטארט עצמאי ועובדים על גיוס תקציב. זה ייתן בוסט מעולה למיזם. הצפי לפתיחת הקו הוא יולי”.



"לא ייתכן שתושבים יהיו נצורים בביתם או ייאלצו להוציא סכומי כסף גבוהים רק על מנת להתנייד ביום החופשי שלהם", אומר סגן ראש עיריית כפר סבא, עילאי הרסגור־הנדין. "זאת ההזדמנות לשים קץ למצב המוזר הזה. מדובר בצורך בסיסי שאנחנו מספקים לו פתרון".



גם בארגון “נוע תנוע”, שהוקם ב־2015 ומונה למעלה מ־9,000 חברים, פועלים לאחרונה בקצב מסחרר. לאחר הקמפיין המאוד מתוקשר בעיר טבריה, הם מתפנים בימים אלה ליוזמות נוספות. בינתיים בארגון מפעילים בשבתות קווים המחברים בין גבעתיים, רמת גן ותל אביב, בין באר שבע ואשקלון, ובין בת ים ותל אביב.



רועי שוורץ־תיכון השקיע, לדבריו, את מענק השחרור שלו וכספים נוספים מכיסו על מנת לייסד את הארגון כשהבין שהמדינה לא תספק שום פתרון עבורו להגיע מבית הוריו בחיפה לתל אביב שבה התגורר. “ברמה הפרקטית, 73% מהציבור בעד פתרון רחב של הרחבת התחבורה בשבת, ולמעלה מ־80% בעד פתרון כמו שאנחנו מציעים”, הוא מסביר. “אנחנו שואפים שכל רשות תקבל החלטה עבור תושביה ותבצע הבחנה בין שכונות שצריך להימנע בהן. קו בני ברק ורמת גן, למשל, זה מקום רגיש ושם כמובן לא תהיה פעילות.



“העולם הולך לכיוון של מדינות מפותחות שבהן גם עשירים נוסעים בתחבורה ציבורית כמו באירופה”, מוסיף שוורץ־תיכון. “זה החזון של כולנו וגם של משרד התחבורה, אבל אין סיכוי שזה יקרה כל עוד אין מענה רחב בשבת. אנשים בעלי אמצעים לא יוותרו על הרכב הפרטי. משרד התחבורה מקדם מטרו בעלות של 150 מיליארד שקל, וזה נהדר, אבל זה לפתור בעיה בפצצת אטום כשאפשר לפתור אותה בשני שפריצים של מים”.



הפגנה נגד חילול שבת ברמת גן. קרדיט: אבשלום ששוני



עיר וסגנונה


“אני בעד תחבורה בסופי שבוע במסלולים ייעודיים: שיהיו קווים לים או למוקדי בילוי מרכזיים”, אומר ראש העיר מודיעין חיים ביבס. “תפיסת העולם שלי זה חיה ותן לחיות. או שמשרד התחבורה מייצר תוכנית וכל עיר בוחרת את ההתאמות שלה ומצביעה במועצת העיר, או שהרשות תספק את השירותים הללו, והגיע הזמן. היו לנו שיחות עם גורמים שונים, הובטחו מוניות שירות שיפעלו בשבת, וכעת, עם הבחירות, ידברו איתנו במקרה טוב בינואר הבא. זה נמרח כבר יותר מדי זמן. אני בעד לאפשר מוניות שירות וקווים באזורים מרכזיים למקומות ייעודיים. לא להפעיל קו סתם, אלא למי שצריך”.



ספגת התנגדויות?
“כרגע לא קיבלתי התנגדות, אבל זה לא רלוונטי. נבחרתי לשרת את התושבים שלי לפני הכל, וכל אחד יקבל את שמגיע לו. במודיעין הגשנו חוק עזר תואם לזה של תל אביב בסוגיית פתיחת מרכולים ובתי עינוגים בשבת, ומשרד הפנים דחה אותו. כעת הוא מצוי בבג”ץ. ניסיון ההתערבות של השר דרעי בנושא פתיחת מרכולים הביא לתוצאה הפוכה: יותר עסקים פתחו. ולכן כל אחד צריך להתאים את עצמו לציבור שלו. כל עיר וסגנונה. אני מאמין שכשיגיע שר תחבורה חדש, יתקיים דיון ויהיה פתרון. בינתיים אנחנו מוצאים פתרונות זמניים”.



ברמת גן, כאמור, הכוונה להפעיל תחבורה ציבורית בשבתות דווקא הובילה לתסיסה ציבורית לא מבוטלת. “אנחנו מעדיפים לכנות את זה שאטלים ולא תחבורה ציבורית”, אומר ממלא מקום ראש העיר, ליעד אילני. “מתוך 25 נציגים במועצת העיר, ארבעה הם חובשי כיפה שמתנגדים, והיו גם הפגנות בנושא שמונפו בעיקר בידי גורמים חיצוניים לדעתי, אבל אין לי ספק שזה יעבור. רמת גן רוצה להיות יותר תל אביב ופחות גבעת שמואל, בדימוי ובמהות, ואני לא מסתיר את זה. אבל יחד עם זאת, היא עיר של כולם, ומטרתנו היא לאו דווקא לתת מענה לחילונים, אלא לכלל האוכלוסיות.



"אנו משקיעים הרבה מאוד תקציבים בחינוך ובבתי הכנסת ובפעילויות תרבות דתית ומסורתית, וכמו שמשקיעים בדתיים, צריך לתת מענה לחילונים. איזון נשמר כשעונים על הצרכים של כולם. גם בקביעת התוואי של הקו, צמצמנו את הפגיעה בציבור הדתי. אני רואה עצמי אדם מסורתי, עושה קידוש בשישי, והיחס שלי לדת הוא של אהבה ולא של כפייה. יש חלקים גדולים בציבור שלא מבינים שכפייה רק מרחיקה מהדת והמסורת. כל אחד רשאי להתנהל כפי רצונו. אני מאמין שזה יקרה בעוד רשויות. תחבורה ציבורית ואפשרות לנוע ממקום למקום הן זכות ומצרך בסיסי של הציבור. האיזונים הם לא לעבור בשכונות רגישות. יש כבר פתיחה של בתי עינוגים ובריכות ציבוריות, אז כעת יהיה עוד שירות לציבור שיסיע אנשים”.