מערכת הבחירות הנוכחית עמדה לאורך כמעט כל הדרך בסימן ענייני דת ומדינה. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שסרב להיכנס לממשלת נתניהו ומנע קואליציה של 61, הוביל את הקו הניצי נגד המפלגות החרדיות ומה שהוא כינה ממשלת הלכה, ובעקבותיו גם מפלגות נוספות החלו בנקיטת קו דומה במהלך הקמפיין.



יומיים לפני הבחירות הקודמות שהתרחשו רק לפני חמישה חודשים, הגיש ליברמן עתירה לבג"ץ, לאחר סערת בדיקות ה-DNA שלכאורה מבצעת הרבנות הראשית לעולים חדשים יוצאי ברית המועצות, על מנת לברר את יהדותם.



ממסמך שהגיע לידי מעריב עולה כי השופט ניל הנדל, הודיע לפרקליטות כי עליה לפרסם את תשובתה לעתירה עד יום שני הקרוב - יממה בלבד לפני פתיחת הקלפיות לבחירות לכנסת. הפרקליטות ביקשה בתחילה הארכה של מספר ימים רב יותר, כך שתאלץ לתת את תשובתה רק לאחר קיום הבחירות, אך השופט הנדל סרב לבקשה. התוצאה של לוח הזמנים שנוצר בעקבות פסיקת בית המשפט, ותגובתה הרשמית של המדינה לנושא הדתי הרגיש רגע לפני צאת הבחירות לדרך, משחקים ללא ספק לידיה של ישראל ביתנו והעומד בראשה.
החלטת השופט הנדל

 

רק לאחרונה ניצח ארגון 'עתים' בבית הדין הרבני הגדול, אשר הפך החלטה של בית הדין המחוזי וביטל את הדרישה לבדיקה DNA במסגרת הליך בירור יהדות. כיום, בפני בית המשפט העליון ניצבת עתירה של הארגון, גם היא בנושא זה, כנגד צירוף צדדים שלישייים, כלומר בני משפחה נוספים של אזרחים שעוברים הליך בירור יהדות - וצפויה להתקבל בה תשובה בקרוב.