הציר הרפובליקני באופוזיציה בממשלת צרפת, אריק סיוטי, הניח בימים האחרונים הצעת חוק על שולחן האסיפה הלאומית הצרפתית, שלפיה יקודם הקצין היהודי אלפרד דרייפוס לדרגת גנרל. 
 
דרייפוס נשפט לפני כ־120 שנה על לא עוול בכפו, והורשע בבגידה בעקבות עלילה אנטישמית של אנשי המטה הכללי של צבא צרפת. "מדובר בתיקון עוול, אבל גם באישור למלחמה הטוטאלית שהרפובליקה צריכה להכריז על האנטישמיות", הסביר סיוטי, שהחליט לקדם את היוזמה שהציעה שרת ההגנה הצרפתית פלורנס פרלי בחודש יולי האחרון. פרלי הציגה את הרעיון להעלות בדרגה את הקצין היהודי, במהלך נאום שנשאה בטקס האזכרה למעצרם וגירושם של יהודי פריז למחנות ההשמדה במלחמת העולם השנייה. 
 
פרשת דרייפוס סימלה את פריחת האנטישמיות הצרפתית, וגם גרמה בעקיפין לייסוד ההסתדרות הציונית ומדינת ישראל. בחודש יולי ריגשה שרת ההגנה הצרפתית כאשר אמרה: "כשאני חושבת על אלפרד דרייפוס, כשאני קוראת על קיר הזיכרון את שמות הילדים היהודים שגורשו לאושוויץ, אותה שאלה חוזרת לראש - מה היה קורה להם אלמלא היו גוזלים מהם את עתידם. האומץ האמיתי הוא זה של האמת. 120 שנה אחרי המשפט, צבא צרפת חייב להביט באופן ישיר בהיסטוריה שלו. 120 שנה אחרי הצבא עוד יכול להחזיר לדרייפוס את כל הכבוד ואת כל השנים שנלקחו ממנו. אדאג לכך אישית". 
 

אף שמקורביה טענו אז כי בכוונתה של השרה לנקוט מהלכים מעשיים על מנת להעניק את הדרגה לדרייפוס, בפועל לא נעשו צעדים בנושא. כעת, כאמור מגיעה, היוזמה דווקא מהאופוזיציה.
 
העלילה נגד הקצין היהודי אלפרד דרייפוס, שהואשם על לא עוול בכפו בריגול לטובת גרמניה, זעזעה ועיצבה את פני הרפובליקה הצרפתית בשלהי המאה ה־19 ובתחילת המאה ה־20. האומה השסועה התחלקה לתומכי דרייפוס, שהיו גם תומכי הקדמה, ולמתנגדיו האנטישמים ותומכי הריאקציה. היא גם זו ששכנעה את העיתונאי תיאודור הרצל בנחיצותה של מדינה ליהודים. 
 
אחרי שריצה את עונשו באי השדים ואחרי שנחשף הבוגד האמיתי - דרייפוס נמצא שוב אשם במשפט חוזר ב־1899, וזכה לחנינה מהנשיא. רק שבע שנים אחר כך זוכה לחלוטין.