בהגיענו ליום השנה לציון הפיגוע בפיטסבורג, ההתקפה האנטישמית הקשה ביותר בתולדות ארה"ב, שהתרחשה בתוך בית הכנסת "עץ החיים" ב־27 באוקטובר ושגבתה את חייהם של 11 מתפללים יהודים, חיוני להכיר בכך שמקור הפורענות לא החל בפיטסבורג, וגם לא באוגוסט 2017 בצעדה הניאו־נאצית שהתקיימה בשרלוטסוויל שבמדינת וירג'יניה. גילויי השנאה וההתקפות הפיזיות גם יחד הם סימנים שלא ניתן לטעות בהם למגיפה עולמית של אנטישמיות, המבעבעת זה מכבר ברחבי העולם.



גם המספרים מדברים בעד עצמם. הליגה נגד השמצה מצאה כי בשנת 2017 נרשמה עלייה של 60% באירועים האנטישמיים בארה"ב, לעומת השנה שקדמה לה. לפי מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב, במהלך 2018 עלה שיעור ההתקפות האנטישמיות האלימות בעולם ב־13%. ב־23 באוקטובר פרסם הוועד היהודי האמריקאי סקר, שלפיו 88% מיהודי אמריקה רואים באנטישמיות בעיה עכשווית בארה"ב, כאשר 84% סבורים כי האנטישמיות בארה"ב גברה במהלך חמש השנים האחרונות. המתקפות הקטלניות בפיטסבורג, פאווי והאלה בשנה האחרונה חיזקו את המציאות המפחידה הזו - מציאות שנפרשת על פני יבשות.
 
הקהילה היהודית העולמית לא פעם מפוצלת לזרמיה, אך זקוקה כעת למקד מחדש את האנרגיה שלה באחדות – הערך החשוב ביותר בתקופות של שקט וסערה כאחד. האנטישמים אינם מפלים בין קורבנותיהם, ולאלה שמחפשים לפגוע בנו ממש לא אכפת אם אנו חובשים כיפה או לאיזה בית כנסת אנו שייכים, אם בכלל. מול איום משותף זה, על העם היהודי לעמוד מאוחד במטרה ופעולה.


שליחי הסוכנות היהודית המוצבים ברחבי העולם מחזקים את האחדות הזו על בסיס יומיומי, ומשמשים כדבק המחזיק את העם היהודי יחדיו. דוגמה לכך הוא אנדריי קוגן, השליח שלנו לקמפוס אוניברסיטת פיטסבורג, שהניף בגאווה את דגל ישראל בקונצרט של להקת מטאל 48 שעות בלבד לאחר הפיגוע בבית הכנסת "עץ החיים".

שנה לאחר מכן, חוברים שליחינו בכל העולם ליוזמת "Pause with Pittsburgh" של ארגון הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה (JFNA), שבמסגרתה יעצרו היום כל הקהילות לדקת דומייה לזכר קורבנות הפיגוע בפיטסבורג. במטה הסוכנות היהודית בירושלים הורדנו את הדגלים לחצי תורן. ביום זה לבם של יהודי כל העולם נמצא עם פיטסבורג. מעשי אחדות כאלה מחזקים את עמנו, והופכים את הקהילה היהודית העולמית לעמידה יותר בפני איומים ואתגרים.
 
הסוכנות היהודית נאבקת גם היא באנטישמיות באמצעים שונים, כולל פעילות מול מנהיגים ברחבי העולם. למעשה, האבטחה של בית הכנסת בהאלה שודרגה לפני הירי ביום כיפור בעזרת קרן הסיוע לביטחון קהילות יהודיות של הסוכנות היהודית, בזכות תרומה של קרן הצדקה "הלמסלי" – שדרוג שמנע מהיורה את הכניסה לבית הכנסת והציל את חייהם של עשרות משוכניו.

אני מברך גם על המאמצים של ארגונים בינלאומיים המגנים בפומבי את האנטישמיות, כמו למשל השליח המיוחד של האו"ם לנושאי חופש דת, ד"ר אחמד שאהיד. שאהיד דיווח לאחרונה על ממצאיו בדבר צמיחת האנטישמיות בימין ובשמאל הפוליטיים, אמר כי המגמה של עליית האנטישמיות היא "רעילה לדמוקרטיה" וקרא למדינות החברות להשקיע בחינוך טוב יותר. 

ליהודים ברחבי העולם אני קורא להתאחד בזמנים קשים אלה. העם היהודי חזק יותר כשהוא ביחד. אינספור פעמים לאורך ההיסטוריה שלנו שרדנו כנגד כל הסיכויים, וגם אתגרי השעה לא יביסו אותנו. עלינו לאמץ אמצעים מכריעים ומונעים להגנה על יהדות העולם ומוסדותיה.

הסוכנות היהודית אינה לבד בחתירה ליעד זה, ואנו פועלים ביחד עם ארגונים יהודיים שונים כשותפינו למאבק באנטישמיות. בסופו של דבר, המאבק במקורות השנאה ידרוש הרבה מעבר לחיזוק האבטחה. הוא מתחיל בלבבות, ומסתמך על מחויבות בלתי מתפשרת לאחדות יהודית.
הכותב הוא יו"ר הסוכנות היהודית