דו"ח האנטישמיות של ההסתדרות הציונית העולמית שפורסם בשבוע שעבר הציג נתון מדאיג על עלייה חדה באנטישמיות, הסתה ברשת כנגד היהודים, ופחד להסתובב ברחוב עם סממנים יהודיים. בעקבות ההדים שיצר הדו"ח כינס לקראת סוף השבוע יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, למעלה מ-40 ראשי קהילות יהודיות מרחבי העולם – בדגש על ארה"ב ואירופה – לשיחת זום דחופה נוכח המצב.

את הכינוס פתח חגואל ואמר כי: "השילוב של משבר כלכלי ובריאותי יוצר משבר שנותן לאנטישמיים קרקע פוריה להסתה פרועה נגד היהודים. האשמת היהודים ביצירת המגיפה לא זרה לנו, היהודים חוו זאת גם לפני כמאה שנה. כעת בעזרת הרשתות החברתיות ההסתה נעשית פרועה יותר. כרגע רובנו נמצאים בבתים, בבידוד, והחשש שברגע שנחזור לשגרה, לבתי הספר, ולבתי הכנסת, החבית הזאת שכרגע מתמלאת תתפוצץ והאירועים האנטישמיים יחזרו ברמה גבוהה יותר ואלימה יותר". 

עוד הוסיף חגואל: "בימים אלה משיקה המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית אתר יחודי אשר ינטר אירועים אנטישמיים מכל העולם 24 שעות ביממה, וכך ניצור דאטה על כלל האירועים בעולם ונייצר תכנית פעולה להגנה על אותן הקהילות".

לאחר דברי הפתיחה החלו ראשי הקהילות לשתף מהחוויות שלהם ושל הקהילה שלהם בשנה האחרונה במדינה ולחשוב מה ניתן לעשות בנדון. ריצארד היידמן, נשיא הפדרציה הציונית בארה"ב, אמר: "עלינו לצאת ממיגננה להתקפה, ולנצל את העובדה שרובנו בבית ולקרוא ליהודים לשלוח מכתבים לנבחרי ציבור איפה שהם חיים להילחם באנטישמיות".

וויליאם דארוף, מנכ"ל ועידת הנשיאים בארה"ב, אמר: "ישנה עליה מדאיגה בהסתה מאז פרצה המגפה. הרבה מקרים של האשמת היהודים בהפצת covid 19".

מרק היימן מדרום אפריקה אמר: "על אף שהאנטישמיות בדרום אפריקה זניחה יש עכשיו קריאות מהשכבות העניות שבעלי שליטה יהודים במפעלים ועסקים הם קמצנים ויכולים לתרום יותר! אני  צופה להתפרצות רצינית של אנטישמיות, יש אבטלה של למעלה מ- 60%, ולארגוני ה BDS יש פעילים שמסיתים את המובטלים כנגד היהודים וזה לא נראה טוב".

כל הדוברים היו תמימי דעים כי הקורונה תביא לגל חדש של אנטישמיות קלאסית בסיום המשבר, והסכימו כי עליהם לקרוא לממשלות להעלות את המאבק באנטישמיות לראש סדר העדיפויות.