לא ממתינות לוועדת הקורונה: מספר עיריות, בהן רמת גן, שוהם ודימונה הודיעו היום (רביעי) כי יסגרו את בתי הכנסת ביום כיפור, זאת עוד לפני ההוראה הרשמית על כך מהממשלה. "לאור הנתונים הקיצוניים והמחמירים לא נמתין לראות מה ומתי תחליט הממשלה ובהתייעצות עם הרב העיר, אהרן כ"ץ, הוחלט לסגור את כל בתי הכנסת לאלתר, עם כל הכאב והצער שבדבר", הודיע ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן.

קורונה - פעילות המשטרה כחלק מאכיפת הסגר. צילום: דוברות המשטרה

כאמור, התפילות ביום כיפור יתקיימו ברמת גן במתחמים פתוחים בסמיכות לבתי הכנסת וב-17 בתי ספר ומוקדים עירוניים תחת כיפת השמיים. התפילות בשטח הפתוח יהיו בקבוצות של עד 20 מתפללים, תוך שמירת מרחק של שני מטר בין מתפלל למתפלל ועטיית מסיכה. כמו כן, גם בין קבוצות המתפללים יישמר מרחק.

הרב כ"ץ יצא בקריאה לקיצור התפילה ביום כיפור, על מנת שאנשים לא יעמדו זמן ממושך בשטחים פתוחים ובחום. "הלב כואב, אבל המציאות כואבת יותר. התחלואה בקורונה מחייבת את סגירת בתי הכנסת לתפילות. נפעל לספק מענה במקומות החלופיים", ציין הרב כ"ץ.

תפילה בכותל המערבי בתקופת הקורונה (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
תפילה בכותל המערבי בתקופת הקורונה (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

בתוך כך, בשוהם התקבלה החלטה משותפת על ידי רב היישוב ויו"ר רבני צהר, הרב דוד סתיו וראש המועצה, איתן פטיגרו, לסגור את כלל בתי הכנסת. על פי המתווה, תפילות יתאפשרו רק במרחב הפתוח בכפוף להנחיות. "מגיפת הקורונה ממשיכה להתרחב ומספר החולים במדינת ישראל ובשוהם עולה בהתמדה מדאיגה", צויין בהודעה משותפת של פטיגרו והרב סתיו, שיצאו בקריאה לתושבי שוהם שלא להתקהל ברחובות היישוב לאחר תפילת כל נדרי וביום הצום.

"אנו מודעים לקושי הרב ולצער הנלווה ביישום הנחיות אלה", הם חתמו את הודעתם – "יום כיפור הוא סמל יהודי ייחודי ולרבים מבני שוהם, זוהי הפעם היחידה בשנה בהם מבקרים בבתי התפילה. אך בכדי שיום הצום יעבור על כולנו בשלום ושנזכה כולנו להיחתם לבריאות טובה ולחיים טובים, אין מנוס מנקיטת צעדים מחמירים אלה".

בנוסף, ראש עיריית דימונה בני ביטון הורה גם הוא לסגור את כל בתי הכנסת ביום הכיפורים.

קורונה - מחיצות בין מתפללים בבית כנסת במאה שערים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה - מחיצות בין מתפללים בבית כנסת במאה שערים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) התייחס לסוגיית סגירת בתי הכנסת בכיפור, דבר שעומד במרכז המחלוקת בישיבת ועדת הקורונה, ואמר בשיחה עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד: "אנחנו לא משווים הפגנות לבתי תפילה, ובתי תפילה למסעדות. בתי תפילה, בתי כנסת, תפילות, קודם כל בשבילי זה ערך עליון והדבר הראשון, אם צריך להסתכל עליו, והחשוב לי ביותר".

הוא התייחס ב-103FM לעזיבתו של דרעי את הדיון, ואמר כי "אריה דרעי אמר, 'אם אתם רוצים לעשות משמעת בציבור, אתם לא יכולים לעשות איפה ואיפה', וכאשר אנחנו רואים את אותן הפגנות שהאנשים משתוללים ברחובות ומתירים להם את זה, כלומר אתה בא ואומר, מהפגנות לא קורה כלום. אם יש מגפה ויש מתים". ח"כ אזולאי הוסיף: "אז תעשה כמו אוסטרליה שאפילו הפגנות אסרו ועושים סגר לגמרי. אם אתה אומר שמותר ובהפגנות לא נדבקים, אז תגיד, 'תפילה בחוץ גם לא נדבקים'. ואם אתה הולך לעשות בחוץ משחק כדורגל, אז גם שם לא נדבקים, ואירועי תרבות בחוץ גם לא נדבקים, אלא מה? אתה אומר, בהפגנות לא נדבקים, כי בהפגנות בבלפור לא יידבקו, אבל אם אתה עושה תפילה, אז יידבקו. ואם עכשיו נעשה הפגנה ונתחיל מיד תפילה, אז עד התפילה לא יידבקו".

אבל חבר הכנסת אזולאי אתה יהודי מאמין ואתה יודע שפיקוח נפש גובר על הכול, גם מבטל צום ביום כיפור.
"חד וחלק".

אז מה אכפת לך מה הם עושים?
"אני שמעתי גם את הפסק של הרב דוד יוסף, הגאון גדול שהוא חבר מועצת חכמי התורה, בנו של מר"ן הרב עובדיה יוסף, שהוא קרא לסגור את בתי הכנסת מעכשיו, ואם צריך, גם בכיפור לעמוד ולהתפלל במרחב הציבורי".

בלי קשר להפגנות, מה שצריך, לגופו של עניין
"בלי קשר להפגנות, אנחנו צריכים להסתכל על הבריאות שלנו. רק אנחנו, כשאנחנו מדברים על ההפגנות, זה לא בגלל שאני אומר, תשווה אותם, וזה מה שאמרתי בהתחלה, כי אני רוצה שהדבר יהיה מועיל לכל עם ישראל. אני רוצה שכשאתה ואני נלך ברחוב, לא יהיה מישהו שידביק אותי ולא יהיה מישהו שידביק אותך. אני כבר כנראה לא אדבק בזמן הקרוב בעזרת השם כי כבר עברתי את זה".

היית חולה?
"יום חמישי יצאתי מזה. אגיד לכם שאני בא ממקום שמבין שאסור לזלזל בהוראות, שמישהו לא יגיד, 'לי זה לא יקרה'. אני אדם ששמר על כל ההוראות".

חבר הכנסת אזולאי, אנחנו מנסים לשמוע ממך פרטים על אם זה היה לך קשה או קל
"אז אני מסביר ואומר לכם, ששום אדם לא יזלזל בזה כי כולנו יכולים ליפול לזה, וגם אני נפלתי למשכב בגלל זה. היו לי כמה ימים מאוד קשים, ואני אומר לכם, זה לא צחוק. יכול להיות שתגידו, 'זו התקררות קיצונית', אבל היא קיצונית מאוד".

כספית: "יש לך תסמינים גם עכשיו? נשאר משהו?"
אזולאי: "לא".
כספית: "אתה עלול פתאום להיות אפיקורס רחמנא ליצלן. אנשים מדברים על דברים נפשיים אפילו עם הדבר הזה".
אזולאי: "החוש ריח כרגע רק אבד לי".
אלדד: "זו לא בהכרח אבידה גדולה".
אזולאי: "כן, אמרתי, לפחות שחוש הריח הפוליטי בינתיים יישאר, אבל באמת, הדבר לא צחוק. יש לי גם בן שעבר את זה וגם אשתי. צריכים לשמור על כללי ההוראות של משרד הבריאות".

אם שמעת עכשיו את מבזק החדשות, 26% מהנבדקים החרדיים נמצאים כחולי קורונה, זה אחוז עצום, גבוה בהרבה משאר המגזרים. משהו לא נכון אצלכם
"אני לוקח את עצמי עוד פעם כדוגמה, אני אסביר לך, רק תסתכל מה זו אחריות של מגזר חרדי - אשתי חלתה, וביום רביעי לפני כשלושה שבועות זה היה, היא הלכה לבדיקה, הרגישה תסמינים, הילדים היו בבידוד. יום חמישי, כשהתקבלה לה תשובה חיובית, לקחתי את הילדים ועשינו בדיקה, יצאנו שלילי, מלבד ילד אחד שיצא גבולי חיובי. יום שני, אני כבר הרגשתי תסמינים, ביקשתי בדיקה שוב לכל הילדים, כולם יצאו שלילי ונכנסו לבידוד, שבוע לאחר מכן, רגע לפני שהילדים שלי כבר יכולים לצאת כבר לפי הוראות של משרד הבריאות, אמרתי להם, 'אתם עושים עוד בדיקה, כדי שלא נדביק אף אחד'. כלומר, משפחה כמוני, ממוצע הבדיקות שעשינו, של 6 נפשות שהיינו בבית, עשינו משהו כמו 14 בדיקות בסך הכללי, אולי קצת יותר. מה אני בא להגיד? אנחנו נבדקים, ולכן אנחנו רואים גם את ה-26%. אני מבטיח לך שאם תעמיד בכניסה להפגנות בבלפור בדיקות קורונה ותבדוק את כולם, תאמין לי, שם יהיה יותר מ-26%".

כספית: "הכול נבדק, אני יכול להקריא לך נתונים. היו בכל כיכר פריז, בכל זמן ההפגנות, הרי הכול עם השב"כ עכשיו, 2 אנשים מאומתים". אזולאי: "אתם טועים, הם לא לוקחים פלאפונים. אני מכיר אנשים שאמרו לי, 'לא לוקח את הפלאפון'".
כספית: "חבר הכנסת אזולאי, אני הייתי שם - כולם לוקחים טלפונים ואפילו מצלמים אותם".
אזולאי: "הם שמים אותו במצב טיסה, לא מדברים איתו. עזבו חבר'ה, אני לא מחפש אשמים, אנחנו מחפשים איך אנחנו פותרים את הבעיה". אלדד: "הטענה שלו היא אחרת, הוא אומר, אם תיקח את 10,000 המפגינים ותבדוק 10,000 איש מהם, תקבל הרבה בדיקות חיוביות של אנשים א-סימפומטיים".
אזולאי: "זה מה שאני אומר, שם פשוט יש לך את ההתקבצות שאתה יכול לבדוק אותם ולעשות את הבדיקה".
כספית: "חבר'ה, אנחנו מכירים בשמותיהם כבר אינטימית מאות מהמפגינים הקבועים, אף אחד מהם לא היה חולה, אבל לא חשוב".
אלדד: "אבל אף אחד מהם לא נבדק".
אזולאי: "לא, אבל הם לא יודעים שהם חולים, לא כולם עם תסמינים, היה לי ילד בבית בלי תסמינים".
כספית: "נתפזר באי הסכמה".
אזולאי: "לא, יש הסכמה, ההסכמה היא קודם כל שכולנו צריכים לשמור על כללי הבריאות".