חומר מיוחד לשמירת חוסנן של אבני הכותל המערבי מוזרק לתוכן, לקראת הנהירה הצפויה של מבקרים רבים בתקופת חול המועד פסח. בכותל המערבי החלה סדרת פעולות שימור, שנעשות באמצעות הזרקה במזרקים הדומים מאוד לאלה המשמשים את הצוותים הרפואיים. מדי חצי שנה, לפני חג הפסח וחגי תשרי, עורכים מהנדסי הקרן למורשת הכותל המערבי ומשמרי רשות העתיקות בדיקות יסודיות לאבני הכותל בנות ה־2,000 שנה ברחבת התפילה, במטרה לוודא את בטיחות המבקרים.

בקרן למורשת הכותל הבהירו כי העבודות המתבצעות במקום הן על פי ההנחיות ההלכתיות של רב הכותל שמואל רבינוביץ, לאחר שעסק בנושא לפני כ־18 שנה עם רבנים הנחשבים לגדולי ישראל. "מדי שנה מגיעים לרחבת הכותל המערבי יותר מ־12 מיליון בני אדם. אומנם השנה, בצל הקורונה, יותר ויותר אנשים התחברו מרחוק לכותל, אבל אנו כבר נערכים לקראת חזרתם של באי הכותל המערבי", ציין מרדכי (סולי) אליאב, מנכ"ל הקרן למורשת הכותל המערבי. "אנו עושים הכל כדי לשמור על אבני הכותל העתיקות ועל יציבותן לטובת בטיחות המתפללים והמבקרים".

לדברי יוסי ועקנין, האחראי על שימור אזור הכותל המערבי ברשות העתיקות, באבני הכותל מתרחשת בליה טבעית. "אנו דואגים לחיזוקן. הסקרים שמבוצעים מדי חצי שנה מאפשרים לנו מעקב אחר מצבה הפרטני של כל אבן ואבן. לכל אבן מבין מאות ברחבת התפילה יש 'תעודת זהות' אצלנו עם עשרות מאפיינים שמנוטרים".

עוד הוא סיפר כי על אבני הכותל ישנה צמחייה רבה המשרישה שורשים אל תוך האבנים – בעיקר מסוג צלף, מציץ סורי ושיכרון זהוב. "נוסף לכך, מקננים בכותל בעלי כנף רבים, בהם סיס החומות, שמגיע כל שנה, עורבים ויונים. כחלק מעבודות השימור, מתוך הכרה בחשיבות החי והצומח הייחודיים למקום, אנחנו שומרים על המערכת הזו, ובמקביל מבטיחים את יציבות האבנים, כך שהכותל ישמור על חוסנו לפחות עוד 2,000 שנה קדימה", הוא ציין עוד.