קרן פרס בראשית הודיעה הבוקר (רביעי) כי היא מתכוונת לכבד את זכרו של התיאולוג והפילוסוף, הרב לורד ג'ונתן זקס, שנפטר בחודש נובמבר האחרון בגיל 72, ולהעניק לו את אות חתן פרס בראשית 2021. 

הלורד זקס, היה חבר בוועדת בחירת פרס בראשית עד שנת 2015. תובנותיו וחוכמתו השפיעו רבות על היזמות הפילנתרופית בעולם היהודי. הוא כיהן כרב הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי בין השנים 2013-1991, זכה למוניטין עולמי כמורה לערכים יהודיים, פילוסוף, מחבר פורה ותומך בדיאלוג בין דתי. הלורד זקס היה דמות בולטת ונערצת, ושימש בעבר כיועץ ראשי ומשפיע על הממשלה וחברי משפחת המלוכה הבריטית.

פרס בראשית כונה בעבר על ידי המגזין "טיים" כ"נובל היהודי". מדובר בפרס הנחשב ביותר בעולם היהודי. מי שזכה בפרס בשנה שעברה היה הבמאי סטיבן שפילברג. 

פטירתו בטרם עת של הרב זקס היכתה את העולם היהודי בתדהמה. "אף אחד לא ידע כיצד להסביר את היהדות הן ליהודים והן לא ליהודים", אמר סטן פולובץ מייסד משותף ויו"ר קרן פרס בראשית. "הלורד זקס ידע להעביר את המסרים הללו שהתמקדו בצדק, מוסר וסובלנות. אנחנו מתכוונים להמשיך את מורשתו על ידי מחווה למפעל חייו ומורשתו רוחנית, כדי להבטיח שהיא תמשיך לחיות ולשגשג גם בקרב הדורות הבאים".

תפקידו הייחודי כמורה לערכים יהודיים של הלורד זקס, דרבן את קרן פרס בראשית להמשיך ולתחזק את מפעל חייו, ולהכיר בתרומתו העצומה למען הדורות הבאים. 

אירוע גדול מתוכנן ב-14 בנובמבר השנה (בהתאם למגבלות הקורונה), זמן קצר לאחר יום השנה הראשון לפטירתו. נציגים רבים ומכובדים בקרב הקהילה היהודית הבינלאומית צפויים לקחת חלק באירוע. במסגרת האירוע תפיק הקרן סרט תיעודי אודות חייו והשפעתו של הלורד זקס. 

ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר אמר: "כמורה, לורד ג'ונתן זקס שיתף את מתנת האחווה והקרבה של המסורות הדתיות שלנו ושל אחרים. תובנותיו העניקו משמעות לסיפורים של תקווה וייאוש, חזון ומאבק, רשעות וגאולה. הוא הוביל אותנו להבין כיצד אמונה הוא נדבך מרכזי בהתפתחות  האנושית. הוא נלקח מאיתנו צעיר מדי, מחובתנו להעביר את השיעורים לאלה שיבואו אחרינו. אני מברך ומצדיע ליוזמה של קרן פרס בראשית לשמר את המורשת היקרה הזו."