עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון - פרסמה היום (ראשון) סקר, ממנו עולה כי רוב הציבור תומך בהנהגת נישואים אזרחיים בישראל. הסקר פורסם בעקבות פרסום סיפורו של הספורטאי, ארטיום דולגופיאט, זוכה מדליית זהב באולימפיאדה, אשר לא יכול להתחתן בישראל עם בת הזוג שלו. 

כאמור, דולפיגיאט ומאות אלפי עולים כמוהו, אשר אביהם יהודי אך אמם אינה יהודיה על פי ההלכה, אינם יכולים להינשא כלל בישראל. מהסקר, שנערך באמצעות מכון סמית, עולה כי 65% מהציבור היהודי הבוגר בישראל תומכים בהנהגת נישואים אזרחיים בישראל. לעומתם, 35% תומכים בעמדה כי צריך להשאיר בידי הרבנות הראשית לקבוע מי וכיצד יכולים להינשא.

עוד עולה מהנתונים כי לתמיכה בנישואים אזרחיים בישראל שותפים רוב גדול של המצביעים לכל מפלגות הקואליציה. מדובר ב-98% ממצביעי יש עתיד, 93% ממצביעי העבודה, 80% ממצביעי כחול לבן, 100% ממצביעי מרצ, 81% ממצביעי תקווה חדשה, 82% ממצביעי ישראל ביתנו ואף 62% ממצביעי ימינה. בחד"ש הדגישו כי הסקר נערך בקרב הציבור היהודי הבוגר, ולפיכך לא נדמו מצביעי מפלגת רע"מ. בנתונים נכתב גם כי בין התומכים - 58% ממצביעי הליכוד. 

ראש הממשלה נפתלי בנט מברך את ארטיום דולגופיאט. צילום: עומר מירון/ לע"מ, סאונד: ניר שרף/ לע"מ

כמו כן, לתמיכה בנישואים אזרחיים בישראל שותפים גם 90% מהחילונים, ו-79% מהמסורתיים הלא דתיים, המהווים כ-64% מן האוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל. 

מנכ"ל עמותת חדו"ש-לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב התייחס לנתונים ואמר: "הגיע הזמן שממשלת ישראל תעשה את הדבר הנכון והמתבקש, ותאפשר סוף סוף נישואים אזרחיים בישראל. אין להשלים עם המשך הצביעות והאטימות של הפוליטיקאים היוצאים מגדרם כדי לשבח את המדליסט האולימפי על הכבוד שהביא למדינת ישראל, ובה בעת שוללים ממנו את זכות האזרח הבסיסית לנישואים".

"בנט, שקד, נתניהו ושותפיהם הם אלה שבאופן אישי אחראים לפגיעה בחירויות האזרח ובכבוד האדם בישראל, בכך שהם מנציחים את המונופול הדתי על הנישואים בישראל, ומותירים את ישראל כדמוקרטיה המערבית היחידה בעולם השוללת מאזרחיה את הזכות להקמת משפחה", הוסיף, "הסקר הנוכחי ורבים שקדמו לו שב ומוכיח כי רוב גדול בציבור, כולל מצביעיהם של פוליטיקאים אלה, רוצה שדולגופיאט ומאות אלפי העולים האחרים, כמו גם כל הציבור, יוכל ליהנות מחופש נישואים בישראל עכשיו".