חרף מתיחות השיא הביטחונית בין רוסיה לאוקראינה, אמש נערך בקייב כנס גדול נגד האנטישמיות. האירועים באתר הזיכרון לקורבנות השואה ובמוזיאון החדש שהוקם בגיא ההריגה של באבי יאר צפויים להימשך גם היום. לאירוע אתמול הגיעו מוזמנים בכירים מ־17 מדינות באזור, ורק מגיפת הקורונה מנעה מחלקם להשתתף.


מארגן הכנס, נשיא האיגוד האירופי של הקהילות היהודיות הרב מנחם מרגולין, ציין כי 80 שנה לאחר ועידת ואנזה, שבה הוחלט על השמדת יהודי אירופה, יש מדינות ביבשה שבעוד כמה שנים "לא יהיו בהן יהודים בגלל תקריות אנטישמיות, הכחשת השואה הגוברת וחקיקה, כמו איסור השחיטה הכשרה". מרגולין התריע מפני עלייה של מנהיגים קיצונים לשלטון באירופה: "האנטישמיות מחפשת לה את המנהיג הבא", הדגיש.

נציב האיחוד האירופי אוליבר ורהלי הבטיח בכנס יוזמה חדשה של הנציבות האירופית להנצחת החיים היהודיים באירופה, כולל הנחלת לימודי השואה בכל בתי הספר והאוניברסיטאות וקידום הדיאלוג בין יהודים לאוכלוסייה הלא יהודית.


נשיא הפרלמנט האוקראיני רוסלן סטפנצ'וק דיבר על החקיקה הרחבה של הפרלמנט נגד כל מפגן אנטישמיות. הוא השווה את השתקת השואה לזו של השתקת הרעבת האוכלוסייה האוקראינית על ידי ג'וזף סטלין. "הבעיה היא תמיד עם השתיקה ועם ההשתקה מצד אלה שידעו ולא הרימו קול", אמר.


במאמץ להיאבק באנטישמיות ולהנציח את זיכרון השואה, הרב הראשי של אוקראינה משה אסמן הקים בפרברי קייב, בתמיכת איגוד הקהילות היהודיות באירופה, את המפעל הייחודי של העיירה אנטבקה. המפעל מעניק עזרה רפואית, חינוך ליתומים וקליטת פליטים.

רוב העובדים במקום הם יהודים שנאלצו לברוח מאזור הכיבוש של העיר המזרחית לוגנסק. הפליטים שעדיין סובלים מטראומת המלחמה שממנה נמלטו, מנסים להשאיר את הזיכרונות הקשים מאחוריהם. "הרוסים הפציצו אותנו והרסו לנו את הבתים. אסור שזה יחזור על עצמו", אמר איגור, מהנדס שנמלט עם משפחתו והגיע לאנטבקה.