המשנה למנכ"ל מצעד החיים הבינלאומי, רויטל יכין קרקובסקי, ומנכ"ל קרן אושוויץ-בירקנאו וויטק סוצ'ביצה הציגו יחד עם היזם והשותף האסטרטגי למצעד החיים איתן ניישלוס, בכנס ההשקעות הגלובלי של קבוצת הג'רוזלם פוסט, במרקש, מרוקו, את פרויקט Sole to Soul לשיקום ושימור 8,000 נעלי ילדים באושוויץ, שנמצאות במצב התבלות מתקדם.

"אנחנו כאן כדי להדגיש שצריך להשקיע בחינוך השואה, למען עתיד האנושות כולה", אמרה יכין קרקובסקי. "אנחנו מגנים על ההיסטוריה ושומרים על הזיכרון".  מימון ראשוני לקמפיין  Sole to Soul ניתן על ידי קרן Neishlos. יכין קרקובסקי הוסיפה כי עד כה גיוס בקמפיין מימון המונים כשליש מהסכום ההתחלתי הדרוש שעומד על מיליון ושבע מאות אלף שקלים: ״אנחנו קוראי ליחידים, חברות ותורמים להשקיע בפרויקט ולקחת חלק פעיל בהגנה על העדויות ההיסטוריות והכל כך סנטימנטליות הללו״. 

רויטל יכין קרקובסקי (צילום: מרק ישראל סלם)
רויטל יכין קרקובסקי (צילום: מרק ישראל סלם)

סוצ'ביצה הדגיש כי יש חשיבות מכרעת לתעד את עדויות הניצולים לפני שהם נפטרים. הוא הסביר כי המשימה העיקרית של קרן אושוויץ-בירקנאו היא מימון וסיוע בשימור תשתיות המחנה, כגון הצריפים, המשרפות והחפצים האישיים של האסירים שנספו במחנה. "זו המשימה החשובה ביותר של הקרן, כי אנחנו רוצים לשמור על הראיות בדיוק כמו שהן, וכל פריט הוא ראיה".

וויטק סוצ'ביצה (צילום: מרק ישראל סלם)
וויטק סוצ'ביצה (צילום: מרק ישראל סלם)

הוא הוסיף כי "יש היגיון בסיסי מאחורי העבודה שלנו בשמירת כל פריט אותנטי באנדרטה הזו, בין אם מדובר בתכשיטים שהקורבנות הביאו למחנה, תמונות או נעליים. החפצים מספרים את הסיפור. אם ניתן לפריטים הללו לגווע, אנו תורמים, באופן מסוים, לתוכנית המטורפת של היטלר למחוק כל זכר לחיים יהודיים באירופה, או לקבוצות אחרות ששותפות למטרה המטורפת הזו".