כניסה ויציאת שבת בערים בארץ - שבת פרשת וירא, ט״ו חשון תשפ"ה 15.11.2024
מצוות הכנסת אורחים הינה מצווה חשובה ביותר הנמנית בין המצוות שבין אדם לחברו. אך ישנה הדגשה אחת במצווה זו שאין באף מצוות אחרת של בין אדם לחברו הדומה לה. חז"ל אומרים (מסכת שבת קכ"ו): "גדולה הכנסת אורחים יותר מהקבלת פני השכינה".
נתאר לעצמינו אדם זכה לביקור של נשיא המעצמה הגדולה בתבל בביתו והנה בעודו משוחח עם האורח רם המעלה, מן הסתם בעניינים העומדים ברומו של עולם, מכניסים אליו פתק שמחוץ לחדר עומדים שלושה עוברי אורח, כנראה נוודים הולכי מדבריות, והם באו אליו לביקור. מה היינו עושים בסיטואציה כזאת? אני מניח שהתשובה ברורה. אם בכלל היינו מעיינים בפתקים באמצע פגישה עם אורח כה נכבד, הרי במקרה הטוב היינו רומזים להולכי המדבר שימתינו בסבלנות עד תום פגישתינו החשובה.
קל וחומר אמורים הדברים בהיות אברהם אבינו מדבר עם מלך מלכי המלכים יוצר העולם ולפתע ניצבים בקרבת אוהלו שלושה נוודים הזקוקים לכאורה לתשומת ליבו. אך מה עושה להפתעתנו אברהם אבינו? הוא מפנה עורף לבן שיחו השמימי ומייד רץ, לא הולך, לקראת האורחים. מכאן קבעו חז"ל כלל בהלכות הכנסת אורחים שגדולה היא מהקבלת פני השכינה.
נכון שמידת הכנסת אורחים התפשטה בעולם אך היהודי הראשון, אברהם, הוא שהנחיל לאנושות את שגב פסגתה וההקרבה בה חייב המארח כלפי אורחו עד כדי הפסקת פגישה עם רבונו של עולם והתעסקות עם אורחים פשוטי עולם.
הדרכה הלכתית: שאלות ותשובות בנושא שבת
מאת הרב שי סימינובסקי, מנהל תחום תוכן והסברה במכון צומת
מתכון לשבת
לאורך כל שנות עבודתי דגלתי בפיצוח קוד ההכנה של מאכלים מורכבים. חיפשתי דרכים לקצר תהליכים ועדיין להגיע לתוצאה מניחה את הדעת. בשבועות האחרונים המרשתת מוצפת ברעיונות למתכונים קלים להכנה. רבים מהם מתכונים להכנת קרקרים. להכנתם אין צורך בחומרי גלם מיוחדים.