שלא כמו מועדי פסח וסוכות שנקבעו בתורה, מועד שבועות ביום ו' סיון נקבע על ידי חכמי התלמוד. התנאים, בני אנוש הם ששקלו, דנו והתווכחו על המועד בסיון הראוי לחג השבועות. הדיון והעיון על מועד שבועות הוא ויכוח תלמודי מרתק (בבלי, מסכת שבת פו-פח) שנמשך גם בספרי אחרונים. מהסוגיה עולה שבעצם מתן תורה התרחש ב-ז' סיון. אבל לענייננו ולזמננו הוויכוח הוא אקדמי. בזמן הזה התקבל המועד של ו' סיון.
ציון חג השבועות למי שאיננו דתי יראה כהדתה. אבל זאת הדתה שאין בה שום כפיה, המבטיחה הרגשה של נחת רוח, של שלוה נפשית, של התפייסות עצמית. גם כתחושה ארעית היא כדאית.