חוגגים סוכות בצל המלחמה: סוכות השנה היה שונה מאוד עבור יהודי אוקראינה. בכל רגע נתון מתקפה של צבא רוסיה הייתה יכולה לגרום למשפחות להימלט אל מקלט סמוך. החג נחגג באוהלים זמניים דמויי צריפים. יונתן מרקוביץ', הרב הראשי של קייב, שוחח עם ה"ג'רוזלם פוסט" לפני החג ושיתף בתחושותיו לקראת "אחד החגים הקשים ביותר שהוא חווה אי פעם".

יוביל לסיום המלחמה? רוסיה הודיעה כי היא פתוחה לשיחות מו"מ עם אוקראינה
שורדות שואה מאוקראינה חגגו לראשונה את חגי תשרי בישראל

"חברי הקהילה שלנו משתמשים בדרך כלל בסוכות ציבוריות שאנו בונים. אי אפשר לבנות סוכות על המדרכות או ברחוב, לכן רוב הקהילה משתמשת בסוכות שאנו בונים בצורה קהילתית", אמר הרב.

מרקוביץ', ישראלי המשמש כשליח של תנועת חב"ד באוקראינה כבר שנים רבות, סיפר כי "יש גם כאלה שבונים סוכות במרפסות הבתים שלהם", והוסיף כי בשנים שלפני המלחמה הקימו חברי הקהילה שבע סוכות ציבוריות בבתי כנסת ובמוסדות חינוך. השנה הזו, למרבה הצער, אחרת. רבים מבני הקהילה כבר עזבו את אוקראינה או עברו לערים אחרות בתחומה.

"במהלך מגפת הקורונה היינו צריכים לחשוב על פתרון יצירתי כדי להגיע לאנשים שהיו בבתיהם ולא יכלו לצאת בגלל הסגר. לאחר מכן השקנו את 'אובר סוכה'. כל מי שרצה, התקשר אלינו, וצוות עם סוכה על אופניים חשמליים הגיע תוך כרבע שעה", אמר מרקוביץ'.

עוד לפני המלחמה אמר הרב שמאז שהמגיפה פגעה באוקראינה, "הפרויקט הזה נשאר איתנו, והוא פרויקט הדגל של חגיגות סוכות הקהילתיות".

במענה לשאלה כיצד הם יחגגו את החג, בעוד שהצבא הרוסי עשוי לתקוף בכל רגע נתון, אמר מרקוביץ': "ביהדות סוכות נחשבת ל'זמן שמחתנו', ולכן גם השנה לא נוותר ונעשה את סוכות הכי שמח שאפשר. נבנה סוכות בבתי הכנסת ובמוסדות החינוך שלנו. גם אם יהיו פחות משתתפים מבכל שנה, נשתדל ליצור את האווירה המיוחדת והשמחה שיש לנו מדי שנה".

"כמובן שיהיו גם שינויים", אמר מרקוביץ בעצב. "מדי שנה אנו עורכים ארוחות חג גדולות ואירועים של שמחת בית השואבה המחברים את אנשי העסקים היהודים עם כל הקהילה היהודית. בדרך כלל היינו חוגגים כמו שצריך. השנה, בגלל תקנות הביטחון, אנחנו משתדלים לא לקיים התכנסויות גדולות מאוד וגם מי שכן מתאסף צריך לסיים את זה מוקדם כי ב-23:00 מתחיל העוצר".

"אנחנו מארחים ארוחות חג קטנות יותר באזור גדול יותר כדי לפצל את הקהל לכמה שיותר קבוצות", אמר. "בנוסף, שלחנו חבילות עם ארוחות חג למי שלא יכול להגיע לבתי הכנסת ולמתנ"סים. מדובר בעיקר בקשישים ונזקקים שמקבלים מאיתנו סיוע לאורך כל השנה”.

לדברי הרב, "מי שניהלו את הפרויקט הזה בשנה שעברה הם הצעירים הנמרצים של הקהילה שמגויסים כעת לצבא או למקום אחר". ביום הראיון היה מרקוביץ' סקפטי. "כרגע אין לנו את כוח האדם הנפלא הזה שיכול לנהל את 'אובר סוכה'. באופן כללי, המצב הביטחוני מחייב את כולנו להתנהג בזהירות ולא למשוך יותר מדי תשומת לב".

באוקראינה יש אזורים רבים בהם שורר מזג אוויר חורפי קשה מאוד. "כבר גשום וקר בקייב. זה בערך 10 מעלות צלזיוס במהלך היום ואנחנו מנסים לדאוג שהסוכות שלנו יהיו נעימות וחמות".

בדרך כלל, הסביר מרקוביץ', פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה מוכרת ערכות של  ארבעת המינים. "השנה זה סיפור יותר מסובך כי אין שילוח אווירי ואין שילוח ימי, אבל קיבלנו את אספקת החגים ואת ארבעת המינים בדרכים חלופיות", אמר. "אולי מורגש קצת פחות שפע מכל שנה אחרת, אבל לא חסר. ארבעת המינים הגיעו דרך הונגריה ומדינות אחרות באירופה".

שלומי פלס, מנכ"ל רשת הסיוע היהודי באוקראינה (JRNU), מרכז החירום של חב"ד, כתב בפוסט שפרסם ברשת החברתית כי כל 50 רבני חב"ד של אוקראינה נמצאים בשטח, ויחגגו את החג עם יהודי המדינה. "הרבנים שלנו נמצאים בכל האזורים באוקראינה, בין אם הם מופצצים ובין אם הם בטוחים", אמר.

פלס הסביר כי "כמה קהילות באוקראינה גדלו בשנה האחרונה בגלל שיהודים מקהילות אחרות הגיעו אליהן כפליטים", אך ברור שאחרות קטנות יותר באופן משמעותי. "בתי הכנסת שלנו פתוחים, יש מקומות שבהם פתוחים בתי ספר יהודיים, ובנינו שם מקלטים מיוחדים לתלמידים ולצוות למקרי חירום".