ממתי אסור לאכול חמץ
דיני פסח החל בשבת
זכינו השנה לחיבור מיוחד בין פסח לשבת, שכן השנה ליל הסדר יחול בע"ה בליל שבת. במצב דברים שכזה ישנן מספר הלכות מיוחדות השייכות לליל סדר זה, אך קודם כל יש כאן איחוד של שני ימים גדולים, קדושים ומרוממים הבאים כאח".
שבת היא סמל לקדושה קבועה הבאה מלמעלה, היא איננה תלויה בקידוש החודש הנעשה ע״י בית הדין וע"כ בקידוש ליל שבת אנחנו מברכים על כך שהקב"ה הוא זה ש"מקדש השבת". לעומת זאת, קדושת הזמנים תלויה בקביעתו של בית הדין, וישראל הם אלו המקדשים את הזמנים.
כששתי הקדושות הללו, זו הבאה מלמעלה וזו התלויה ומופיעה מלמטה, משתלבות ומתאחדות- יש אירוע רוחני יוצא דופן, המלמד על גדולתו המיוחדת של ליל הסדר השנה.
ליל הסדר שחל בליל שבת
במצב כזה נכון לכתחיל לדאוג שהבלילה תהיה נוזלית (רכה), אך הרוצים לסמוך על המתירים לעשות בלילה עבה יוסיפו גם שינוי בדרך הערבוב של העיסה כגון ערבוב הבלילה בצורת שתי וערב.
שביעי של פסח הסמוך לשבת
גם בנוגע לשביעי של פסח ישנם מספר דינים מיוחדים השנה, שכן "שביעי" יוצא השנה בסמוך לשבת ואנו נכנסים לשבת הישר מיום בו החמץ אסור אל שבת בה כבר אין איסור אכילת חמץ.
עירוב תבשילין: ביום חמישי מכינים עירוב תבשילין (מצה+תבשיל כגון ביצה מבושלת), מברכים ואומרים הנוסח כפי שמופיע בסידור. העירוב מאפשר את ההכנה מיו"ט לשבת בבישול, בהדלקת הנר וכד'. גם מי שלא מתכנן להכין מאכלים מהחג לשבת צריך להכין עירוב בשביל הדלקת נרות השבת (אותם מדליקים ביו"ט עצמו לפני זמן כניסת שבת) ובשביל הכנות נוספות. את העירוב עצמו ניתן לאכול בשבת.
אכילת חמץ שנמכר לגוי בשבת שלאחר "שביעי"
בשבת הצמודה לשביעי של פסח – מותר לאכול קטניות גם לאלו הנוהגים בהם איסור בפסח עצמו. לגבי חמץ (כדוג' ויסקי וכד') נחלקו הפוסקים (מצד שני עניינים: 1. גזל הגוי שמכרו לו את החמץ, שהרי לא עשו מעשה קניין לקנות ממנו חזרה - לעניין זה בשטרות המכירה בימינו אין בעיה שכן כתוב בהם שמיד לאחר הפסח הגוי מרשה לישראל להשתמש בו. 2. מצד מוקצה - שכן הכלל אומר שמה שהיה מוקצה בבין השמשות - נאסר לכל השבת, ובבין השמשות שבין "שביעי" לשבת החמץ היה עוד אסור באכילה. אלא שהמתירים סוברים שכלל זה נאמר רק לגבי דבר שאסור מצד עצמו גם בשבת ולא רק "ליום שעבר", והרי חמץ לא אסור מצד עצמו בשבת, ולכן יש המתירים ואומרים שבזה לא אמרינן מיגו דאיתקצי). למעשה הרוצים להקל ולהשתמש בחמץ בשבת שאחר שביעי של פסח - יש להם על מה לסמוך.