"ונתנך ה' לראש ולא לזנב והיית רק למעלה..." (דברים כ"ח, י"ג)

לכאורה ישנה כאן כפילות שהרי להיות לראש משמעו להיות למעלה, אם כן מדוע הכפילות שנהיה לראש ונהיה גם למעלה? השיב אחד המפרשים שאין זה בהכרח שווה. לא תמיד הראש למעלה. לפעמים הזנב של החתול זקוף וגבוה מראשו. הוא לא הופך בכך להיות ראש, ולפעמים בעל חיים מרכין ראשו ולא הופך בכך להיות לזנב.

כמה דברים אלה חייבים לעורר אותנו שבוע לפני ראש השנה. לא כל מי שנמצא למעלה הוא באמת ראש. אבל אוי לו לראש שצריך להתכופף ולהתרפס בפני זנב שמשתרר עליו. וזוהי הברכה השלמה: ונתנך ה' לראש – והיית רק למעלה! גם זה וגם זה! 

מתי נהיה גם לראש וגם למעלה? "כי תשמע אל מצוות ה' אלקיך". אז תהיה חשיבות לעצם היותנו למעלה, ראשים וחשובים, גם ברום המעלה וגם "למעלה".

נתונים אנו בעיצומם של ימים בהם מתכוננים אנו להמלכתו של מלך מלכי המלכים בראש השנה הבא עלינו לטובה. אלו ימים בהם ממלאים אנו את כל תאי נשמתנו בתחושות של רוממות וגבהות רוח לקראת המפגש הגורלי עם המלך אשר יפקוד אותנו כבני מרון ויפסוק את דיננו לשנה טובה וגזירות טובות. ימים אלו יכולים להעלותנו לדרגות נשגבות של המלכת ראשנו על חומריות שפושה במשך כל השנה ואוכלת כל חלקה טובה בתוכנו. ממש להיות לראש. ממש להיות למעלה. מעל כל תחלופות ותשוקות הזמן החולפות אשר אנו מוגיעים אותנו לריק של רדיפה אחריהן.

ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, נמצאים אנו בעיצומם של ימי בחירות כאן בארצנו, ימים בהם אנשים חשובים וחכמים אשר נדמה לנו שהינם למעלה מאתנו, חכמים מאתנו ובעיני עצמם הם ראויים להיות "ראשים" ולשבת למעלה. אך ראו והביטו, אמנם הם רוצים להיות "ראשים" אך האם הם גם "למעלה"? חלקם משפילים עצמם בפני זנבות שבהצבעתם אולי ירימו אותם עוד מדרגה מעלה. האם זוהי הזכות הגדולה להיות לראש? האם ירגישו שבאמת יושבים גם למעלה מלבד היותם ראשים?

אדם מישראל נהיה לראש רק אם בונה הוא את בניין אישיותו על תשתית של מוסר ואמונה יהודית. מסד בנינו משורטט על כל פרטיו בתורה. כך הוא בונה אט אט את כל מדרגותיו. כך הוא מתעלה ללא צורך בזנב שיזדקף מעל ראשו עד שידמה בטעות כי באמת ראשו גבה. כך נבנה אדם. כך נבנה מנהיג. כך מגיע אדם לפסגת יכולותיו והופך מנהיג לעמו.

כך ביכולתו לחולל מהפיכה בעמנו. מעם שוחר מאוויים גשמיים להתעלות לעם צמא רוח. כך הופך הוא לראש לראשים ולא ראש לשועלים. כך הוא יגרום שעם שלם יזנח שאיפות קטנות של זנבות חסרות מעוף וידבק בשאיפות עליונות של "ונתנך ה' לראש והיית למעלה".