ישנה נקודה משותפת בין חג הפסח לחג הסוכות. כשם שחובה לאכול כזית מצה בליל פסח כך חובה לאכול כזית פת בסוכה בלילה הראשון של סוכות.
אך הבדל גדול ביניהם. בפסח חוגגים בבית מרווח כבני מלכים, אוכלים בהסבה. לעומת זאת בסוכות יוצאים אנו מהבית הנוח אל עבר סוכה עלובה הבנויה מעצים ללא גג מעל ראשנו אלא סכך זמני ולפעמים די דחוק המקום ולא עוד אלא שדווקא בסוכות אנו אומרים "אזמן לסעודתי אושפיזין עילאין (אורחים חשובים) במטו מינך אברהם אושפיזא עילאי (אברהם אבינו שב נא עמנו)" מזמינים את אברהם לשבת עמנו ולא הוא לבדו אלא שיביא עמו את יצחק יעקב, משה ואהרון, יוסף ודוד", לכולם ימצא מקום. הכיצד?
מסביר ר' חיים שמולביץ' זצ"ל (ראש ישיבת מיר) שכתוב בגמרא (סנהדרין כ') על הפסוק "יראת ה' היא תתהלל" שזה אמור על דורו של התנא רבי יהודה ב"ר אילעאי שעלה על דורו של משה רבנו ויהושוע ועל דורו של חזקיהו המלך ומעלתו שהיו ששה תלמידים מתכסים מפני הקור בטלית אחת ולא היה באפשרותם לרכוש טלית לכל אחד. מסביר ר' חיים כיצד יתכן הדבר הלא כמו שמעיל אי אפשר ששני אנשים ילבשו אותו כך טלית בודאי לא תספיק לששה אנשים?
אלא שאם כל אחד אכן ימשוך את הטלית לכיוונו בוודאי שהיא לא תספיק אפילו לשניים אבל אם כשכל אחד דוחף את הטלית לכיוון חברו היא מספיקה גם לששה! כשישנה אהבה אפשר להסתדר.
זהו ההבדל בין פסח לסוכות. אם אנחנו מתיישבים או לנים כבני מלכים אז אין די בעולם ומלואו אבל אם אנו רואים את עצמנו תמיד בדירת ארעי מצטופפים בשמחה הרי שיש די מקום לכולם.
ומוסיף ר' יעקב גלינסקי. בפסח ישנם ארבעה בנים וארבעה כוסות ובסוכות ישנם ארבעה מינים. אבל הביטו, ארבעת הבנים בפסח כל אחד לעצמו שאלתו ותשובתו. וארבע כוסות כל אחד בנפרד "ואם שתאן בבת אחת לא יצא ידי חובה" אבל ארבעת המינים בסוכות, אוחזים אותם באגודה אחת כנאמר: "ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם" ומסביר סופו את תחילתו, אם רוצים "לעשות רצונך בלבב שלם" אז נקל גם "לעשות כולם אגודה אחת" וגם באגודה אחת לא צפוף.
על המגורים במקום ארעי מסופר במדרש שאברהם אבינו בימי הבצורת והרעב ירד למצרים ומצבו הכלכלי היה בכי רע ובדרכו לא היה לו כסף לשלם עבור האכסניה שבדרך וסוכם שישלם בחזרתו. יש להניח שהאכסניה כזאת היתה די עלובה. והנה הוא מגיע למצרים ושם ארע המעשה עם אבימלך שחשב בטעות ששרה פנויה ורצה לקחתה לעצמו וה' היכה אותו בנגעים וכו'. ולאחר מכן שחרר את שרה ופיצה את אברהם בכסף רב ובמקנה כבד ואברהם חזר לכנען עשיר . אומרים חז"ל שאברהם חזר ולן באותן אכסניות שהוא לן בהליכתו למצרים ומכאן לימדו חכמינו שאין לאדם לשנות מהאכסניה שלו. כלומר, למרות שעכשיו יכל אברהם להרשות לעצמו ללון במלון חמישה כוכבים לאחר תשלום החוב הקודם הוא לא עשה זאת כדי לא להרגיל עצמו לתפנוקים . גם בדירת ארעי אדם יכול להיות עשיר ומרומם. גם במגורים ארעיים אדם יכול להיות רחב לב. וגם בשובו לביתו הקבוע לאחר סוכות עליו להשאר צנוע ורוחני ולא ליפול למלכודת החומריות.