בזמן כתיבת שורות אלה עדיין עצור בישראל חבר הפרלמנט הירדני עימאד אל־עדוואן. בירדן מצפים מישראל לשחררו בקרוב ולסיים את הפרשה עוד לפני שתתפח לממדי ענק. על פי החוק ומידת הצדק, אל־עדוואן צריך לבלות שנים ארוכות בכלא הישראלי. אבל שתי המדינות ירוויחו יותר אם יוותרו לו על העונש החמור. זהו מקרה ייחודי שבו ברור לשני הצדדים כי השיקול המדיני עדיף על פני מיצוי הדין.

"לוודא את תנאיו בכלא": שגריר ירדן בישראל נפגש עם חבר הפרלמנט העצור
"תסבוכת דיפלומטית": האם ישראל עומדת בפני הידרדרות ביחסים עם ירדן? | האזינו

ביום ראשון השבוע חצה עדוואן את גשר אלנבי במכוניתו ונתפס עם משלוח גדול מאוד של נשק ותחמושת לגדה. במשלוח היו קרוב למאתיים אקדחים חדשים, ועוד כ־20 רובי סער מסוג M16 מקוצר. בתיקים שהוסלקו במכוניתו התגלו גם מטילי זהב. הזהב שווה הרבה כסף. הוא נועד למכירה, שתמורתה יתקבלו מזומנים רבים.

הנשקים שנתפסו באיזור בקעת הירדן (צילום: דוברות המשטרה)
הנשקים שנתפסו באיזור בקעת הירדן (צילום: דוברות המשטרה)

אל־עדוואן ניצל את החסינות המוקנית לו כנבחר ציבור, ושפוטרת אותו מחיפושים חטטניים במעברי גבול. סביר כי לא פעל לבד אלא שימש שליח עבור אחרים. בעבר הוא הביע תמיכה גלויה בחמאס ושיבח את הזרוע הצבאית שלה. ייתכן כי פעל רק כדי להפיק רווח כספי גדול, אבל זה לא יפתיע אם מאחורי המבצע מסתתר דווקא גורם לאומני. למשל, הזרוע הצבאית של חמאס, או מישהו במחנה האיראני. תמיכתו של עימאד אל־עדוואן בפלסטינים איננה סוד אלא עמדה גלויה. בהצהרות שפיזר בשנתיים וחצי מאז שהוא מכהן בתפקידו הפרלמנטרי, התבטא בזכות הפלגים החמושים ומאבקם בישראל.

במעצרו התגלה כי מתחת לאפו של המשטר ההאשמי פועלת התארגנות חמושה שהצליחה לגייס לשירותיה חבר פרלמנט. ולא סתם אחד, אלא בן לשבט בדואי חשוב. די לתת מבט במפת השבטים בממלכה כדי להבין במי מדובר. נחלת שבט עדוואן משתרעת על פני שטחים בעמק הירדן, בעיקר באזור שוני הדרומית ובעיר אל־סַלְט וסביבותיה. אלו אזורים הסמוכים לשטח ישראל, ובמיוחד למעברי הגבול. בזכות הקרבה הזו, ותרומת בניהם למורשת הקרב בעידן המלחמות, דבק בהם הכינוי המחייב "שבט ירושלים".

ראשי השבט פרסמו השבוע איגרת תובענית שהופנתה ישירות לעבדאללה השני. הם טענו כי בנם עימאד לא ביצע בישראל רצח בדם קר, בניגוד למאבטח הישראלי שהרג שני אזרחים ירדנים. את המאבטח ההוא שחררת, הם אמרו למלך, ולכן מצופה מן הישראלים שישחררו את העצור. באיגרתם הם הביעו תמיכה במעשה ההברחה. כולנו גאים בבננו ובמעשיו, נכתב. "בין הבתים של בני שבטנו לאדמתנו הכבושה לא מבדילים אלא מטרים ספורים", הוסיפו, "מבטינו ולבותינו נתונים אליה כל יום".

הקרבה הגיאוגרפית לא הועלתה במקרה. כך ביקשו בני השבט להזכיר למלך (ולישראל) כי הם־הם שומרי הגבולות. ברצותם - יעניקו לריבון שלווה ויציבות. ברצותם - יהפכו את נחלתם לאזור חם. זהו איום שנאמר בנימוס. הם כינו את המבריח העצור "פטריוט אמיץ" ואת יחסו לפלסטינים "נועז". "מי שקרוב אל הציר עימאד אל־עדוואן מכיר היטב את הרוח הפטריוטית והלאומית המנשבת בו", שיבחו.

חשבון ישן

בירדן התעורר השבוע מסע ציבורי סוער ובו דרישה מן המלך לעשות כל שביכולתו לשחררו. החזרתו לארצו אכן תעניק לארמון הישג נאה ותחזק אותו בציבור ובפני שבט עדוואן. בכוחה לצמצם את המתיחות השוררת בין ישראל לירדן על רקע אירועי הר הבית, ולשקם מעט מן האמון הפגוע בין בנימין נתניהו לעבדאללה השני. ביכולתה אף להעניק לירדנים אפשרות לחקור אותו עד תום ולהגיע לשולחיו ביעילות רבה יותר - והיא תמחק, מבחינת הירדנים, את החשבון שנוצר בקיץ 2017. אז קיבל נתניהו את פני המאבטח בכבוד מנצחים, אחרי שהמלך שחרר אותו ללא חקירה וללא משפט. האירוע ההוא גרם מבוכה רבה לארמון ולביקורת רבה בציבור.

השבתו של אל־עדוואן לטיפול הירדנים אף תמחיש לשולחיו ועוזריהם כי שתי המדינות שיתפו פעולה נגדם. התעקשות ישראל להשאירו בחזקתה תעשה אומנם צדק ותביא את עימאד אל־עדוואן על עונשו, אבל תשרת את מתנגדי ישראל הרבים בממלכה. בין שפעל מתוך מניע כספי או לאומני, היא תהפוך אותו לגיבור האומה ותעורר את ציר ההתנגדות להתגייס למענו. ביכולתה להעצים את הצינה השוררת בין רבת עמון לירושלים ולהעניק למתנגדי ישראל עילה לתקוף את המלך ללא הרף. מעל לכל, היא עלולה להפר את המשמעת של בני שבט עדוואן לאורך הגבול, ולהעמיד ישראלים המבקרים בירדן בסכנה.    


אל־עדוואן אינו חבר פרלמנט מן השורה, אלא אחד הקולניים ביותר מביניהם. הוא בן 35, הצעיר מבין 130 הצירים. עורך דין בהשכלתו, בעל התמחות במשפט בינלאומי. הוא התמודד ונבחר כעצמאי, אך זמן קצר לאחר כניסתו לפרלמנט, תפס צד ברור בשורות האופוזיציה. הוא לא חדל לתקוף את הממשלה על מדיניותה העקרה כלפי הציבור, במיוחד בכל הקשור לשירותים האזרחיים. בריאות, תעסוקה, חינוך. במופע בלתי נשכח, באוגוסט 2021, הוא חסם את כניסתו של ראש הממשלה, בשר אל־חסאונה, בעת שזה בא בשערי הפרלמנט, במחאה על האמרת מחירי הדלק. הוא התיישב על כיסאו של ראש ממשלת ירדן וסירב לקום ממנו. "לא נרשה לך להעביר החלטות מקפחות כלפי העם הירדני", אמר, וסירב לקום ממקומו.

מבין בליל הגערות שהטיח בחסאונה המופתע, אמר עימאד אל־עדוואן גם את המילים הללו: "העם הוא מקור הסמכות, וכאן זו מועצת העם". רוצה לומר, בניגוד אליך, ליושבי האולם הזה שמורה זכות המילה האחרונה, כי אנחנו נבחרנו ואתה לא. אם חסאונה לא נבחר בידי העם, מן הסתם סמכותו מוטלת בספק, ואם העם הוא מקור הסמכות, אזי מה מקומו של הארמון ושליחיו. בקיצור, עומד חבר פרלמנט ינוקא תחת כיפת הפרלמנט, ומערער בקולו ותמונתו על יסודות הסדר הקיים. באה ההברחה בגשר אלנבי ולימדה את הצמרת הירדנית במה מדובר. עימאד אל־עדוואן איננו נבחר ציבור מן השורה. עבורם הוא דמות חתרנית. אחד שבמצרים, למשל, או בסוריה, מזמן היה נעלם בנסיבות מסתוריות ובשובו, אם בכלל, גוזר על עצמו שתיקה.

מאז מעצרו פתחו גורמי הביטחון בחקירה, כל אחד באחוזתו. בישראל מיהרו לבדוק מהי הכתובת שציפתה למשלוח הגדול (אפשר לנחש שכבר נמצאה התשובה), ובירדן חתרו לדעת מי מסתתר מאחורי הקנוניה שנרקמה תחת אפם. החקירה השקטה, והפרופיל הנמוך שאימצו בפרשה שתי הבירות, לימדו על ההבנה ההדדית השוררת בין הצדדים.

הפרשה הזו התפוצצה בעיתוי מעניין במיוחד. בשנה האחרונה לוחצת הנהגת חמאס על הארמון לאפשר לה לשוב לרבת עמון, אחרי שסולקה ממנה כמעט בן לילה לפני 24 שנה. חזרת חמאס לירדן בימים אלה היא סכנה ביטחונית ישירה לישראל. היא תעניק להם גישה חופשית לפלסטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, היוצאים ובאים דרך גשר אלנבי. כך הם יוכלו לשוב בהדרגה לעמדת השפעה על אוכלוסייה זו תחת אפו של המשטר הירדני והרשות הפלסטינית. הירדנים, המחפשים סיבות טובות לסרב לדרישת חמאס לשוב לארצם, עשויים למצוא בפרשה הזו אנקול להיתלות בו.

בשובו לירדן יזכה עימאד אל־עדוואן לקבלת פנים מחבקת, אבל בחדרי החקירות יהיה מצבו שונה לגמרי. מעצרו חשף כי המחוקק והמשפטן הצעיר איננו רק מתנגד משטר ותומך בשפיכות דמים, אלא גם מבריח נשק מהסוג הנמוך ביותר.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל