האזינו לטור המלא של אלון בן דוד

לפחות בשלוש היממות הראשונות, ואם לא קרתה תקלה ברגע האחרון, זה מסתמן כאחד המבצעים היותר מוצלחים של ישראל בעזה בשנים האחרונות, למרות השם הגמלוני. מכת פתיחה מהירה וממוקדת שבתוך שלוש שניות ערפה את צמרת הג'יהאד האסלאמי בעזה, הכנה מוקדמת ונכונה של פינוי אזרחים מהעורף, זיהוי מדויק של הצטלבות האינטרסים עם חמאס והגנה אווירית מעולה – כל אלה הובילו למבצע מהסוג שכולנו אוהבים: חזק, מהיר ואלגנטי.

האח הקטן של החמאס: מדוע הג'יהאד האיסלאמי דורש להסיר את איום הסיכולים הממוקדים?
בתים ממוטטים וכבישים הרוסים: כך נראית רצועת עזה לאחר תקיפות צה"ל

מטרות המבצע וההצהרות שליוו אותו היו, לשם שינוי, צנועות. איש לא הפריח הבטחות נבובות כמו "יצירת מציאות חדשה בדרום" או "שיקום ההרתעה הישראלית". בשבועות האחרונים ניסה הג'יהאד האסלאמי לנסח כללי משחק חדשים מול ישראל, והמבצע הזה נועד לאותת לו שגם ישראל מוכנה לשנות את כללי המשחק ולגבות ממנו מחיר. החודשים הקרובים יוכיחו אם המסר נקלט.

ראש הממשלה, שלראשונה זה חודשים עלה לרגע סומק בפניו האפורים, לא הצליח להתאפק ולשמור על הצניעות המתבקשת. עוד בטרם נגמר המבצע, הכריז בבומבסטיות כי "הג'יהאד האסלאמי ספג את המכה הקשה בתולדותיו", הכרזה מיותרת שתישלף ברגע שהג'יהאד האסלאמי ישגר את הרקטה הבאה שלו (בתקווה שהרגע הזה לא יהיה קרוב). הגא"פ יישאר ארגון טרור בעל יכולות גם אחרי המבצע הזה.

ראשית הצירים של מבצע מגן וחץ (או כפי שהיו מי שכינו אותו: מבצע "שובו מנדטים") היא במותו של האסיר ח'אדר עדנאן. הוא היה פעיל לא פופולרי במיוחד של הג'יהאד האסלאמי, שתחביבו שביתות רעב. בשבוע שעבר הגשים את חלומו והרעיב את עצמו עד מוות בכלא. אף שעדנאן לא היה דמות אהודה על חבריו האסירים, אשר להם הטיף תדיר להצטרף אליו בשביתות רעב, החליט המפקד הצבאי של הגא"פ ברצועה, ח'ליל בהתיני, להפוך אותו לסמל. הוא ניסה לשרטט כללי משחק חדשים מול ישראל והורה לאנשיו לשגר יותר ממאה רקטות מהרצועה, בתגובה על מותו של עדנאן. בהתיני לא הבין כנראה שבמעשיו הוא יהפוך גם את עצמו לסמל.

חילי בהיתיני (צילום: דובר צה''ל)
חילי בהיתיני (צילום: דובר צה''ל)

גלנט המרדים

בשב"כ ובצה"ל עקבו במשך תקופה ארוכה אחר בהתיני ושני עמיתיו, טארק עז א־דין, שהפעיל חוליות טרור ביהודה ושומרון, וג'יהאד ראנם, מנהיג על התפר המדיני־צבאי של ארגון הגא"פ. ההמלצה הייתה: לחסל את השלושה יחד. התנאים לחיסול משולש שכזה לא היו בשלים בשבוע שעבר. שר הביטחון יואב גלנט המליץ לחכות עד שיבשילו ולהסתפק בינתיים בתגובה רפה, על אף הביקורת שנשמעה בקרב חברי הקואליציה.

עוד בימיו כקצין בצה"ל יצא לגלנט שם של מי שיודע וגם אוהב להגיש נקמה קרה, להרדים את הטרף ולהתנפל עליו כרעם ביום בהיר. ב־2008, כאלוף פיקוד הדרום, המתין במשך שבועות עד שחמאס יוריד את רמת הדריכות, ואז הפתיע אותו במכה כואבת במיוחד שפתחה את מבצע עופרת יצוקה.

ביום שני השבוע הבשילו התנאים: שלושת היעדים הלכו לישון בבתיהם. המודיעין הצביע על כך שייתכן שבקרבתם ישנים גם בני משפחה. חקר הביצועים של חיל האוויר, שאמון על בחירת החימושים לתקיפה ולסוג המרעומים, אמר כי ייתכן שתהיה פגיעה גם בדירות סמוכות. כלל המידע הזה הוצג לרה"מ, שאישר את הפעולה בסייג של פגיעה בלא יותר מעשרה בלתי מעורבים. היועצים המשפטיים אישרו שההחלטה עומדת במבחן המידתיות של החוק הבינלאומי.

תוצאות התקיפה עמדו ברף הזה, ועדיין - היו גרועות ממה שצפו בחיל האוויר. יחד עם שלושת היעדים, שחוסלו סימולטנית, נהרגו גם ארבעה ילדים, ארבע נשים ועוד רופא מבוגר ובנו. רוב ההרוגים הם בני משפחותיהם של היעדים, אבל נפגעו גם אנשים שהיו בדירות סמוכות. בחיל האוויר מנסים עכשיו ללמוד, על בסיס הצילומים הרבים שהגיעו מעזה, האם טעו בבחירת החימושים או המרעומים שהביאו לתוצאה הקשה.
ועם זאת, חיל האוויר ואנשיו, שהיו בשבועות האחרונים בעין הסערה הציבורית ויעד להשמצות של פוליטיקאים חסרי כל אחריות, הם שנשאו על כתפיהם את המבצע הזה, בהתקפה ובהגנה, יחד עם המודיעין המעולה שסיפקו אנשי השב"כ ואגף המודיעין.

ברגע אמת, ועל אף כל מה שהתחולל כאן בחודשים האחרונים, התייצב חיל האוויר במלוא עוצמתו האנושית והוכיח שוב שהוא אחד הארגונים היחידים בישראל שיודע לבצע בדיוק וביעילות מקסימלית כל משימה שהמדינה תטיל עליו.

מעגל קסמים

לוחמי ההגנה האווירית של חיל האוויר התגברו על התקלה שהתגלתה בכיפת ברזל בשבוע שעבר, והצליחו במהלך המבצע למנוע אבידות בנפש בצד הישראלי. ביום רביעי, כאשר שוגרה רקטה לעבר תל אביב, הוחלט לבחון מולה את מערכת שרביט קסמים, שפרוסה במערך הגנה ארצי. שרביט קסמים לא נועדה ליירט רקטות מעזה. היא נבנתה כדי להתמודד עם איומים מסוגים אחרים – מתמרנים או משייטים. עלות המיירטים שלה גבוהה ביותר – כמיליון דולר לטיל מיירט. בפעם הקודמת שהופעלה שרביט קסמים באירוע מבצעי למול איום בליסטי – היא החטיאה. לכן השבוע, כשהופיעה ההתרעה על רקטה מעזה לעבר תל אביב – הוחלט לנסות אותה שוב.

"העלות של הקמת ניסוי יירוט היא מיליוני דולרים", אמר גורם בחיל האוויר, "והעלות של יירוט כזה, בתנאים מבצעיים, היא רק מיליון דולר, אבל ידענו שהצלחה תקנה למפעילים ביטחון עצמי ששום ניסוי לא יקנה". לכן הוחלט לנסות אותה, והפעם – הייתה גם הצלחה. זה חיזוק משמעותי גם לביטחון העצמי של מפעילי שרביט קסמים במערכת, וגם ליכולת של ישראל לייצא אותה.

מבצע מגן וחץ יצא לדרך על בסיס ההבנה שהן ישראל והן חמאס לא מעוניינים בעימות נרחב בעת הזאת. אף שכל ממשלות ישראל, כולל הנוכחית, מצהירות כי הן רואות בחמאס את הגורם האחראי למה שקורה ברצועה, זה המבצע השלישי שבו ישראל בוחרת להכות את האח הקטן של חמאס, ולא להתעסק עם האח הגדול והחזק. נראה שגם הפעם לחמאס לא היה קשה מדי להתאפק ולעמוד מנגד, בזמן שאנחנו מכים את הגא"פ.

המבצע נועד לנסח מחדש שתי משוואות הרתעה צנועות: שישראל לא תקבל בשלווה תגובה לא פרופורציונלית מעזה על אירועים כמו מותו של אסיר בכלא, ושלא תהיה חסינות למי שמכווין מעזה טרור בשטחי הגדה. החודשים הקרובים יבהירו אם שני המסרים האלה נקלטו בהצלחה. יום ירושלים, שיחול בשבוע הבא, ואיתו "ריקוד הדגלים" המתריס, יהיה מבחן ראשון למאמץ של ישראל להפריד בין עזה לירושלים וליו"ש.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13