התחזקותה הצבאית של איראן וחידוש יחסיה עם מדינות ערב ובראשן סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים, לצד תמרוניה הצבאיים־ימיים, בין היתר עם הודו ופקיסטן, מעוררים דאגה רבה בירושלים ובבירות המערב. בנוסף, חיזוק קשריה האסטרטגיים עם רוסיה וכל שכן עם סין, לצד הידוק יחסיה עם אינדונזיה, הגדולה שבמדינות העולם המוסלמי, אינם מותירים עוד כל מקום לספק.

איראן, שעד לא מזמן הייתה מבודדת מהעולם המוסלמי, מחוזרת כיום יותר מתמיד על ידי רבות ממדינותיו. כבר עתה מסתמן כי חרף מצוקתה הסוציו־אקונומית, הנובעת בין היתר מהסנקציות הכלכליות המוטלות עליה בהיותה מדינת סף־גרעין, איראן עומדת על סף פריצת דרך במזרח התיכון - ולא רק מבחינה צבאית־ביטחונית.

מעמדה הכלכלי והשפעתה הגיאופוליטית של איראן צפויים להתחזק משמעותית בקרוב. כל זאת על רקע חשיפתו של מאגר ליתיום ענק, המכיל 8.5 מיליון טונות – המאגר השני בגודלו בעולם אחרי צ'ילה – שנמצא במחוז האמדן שבמערב המדינה.

וכך, לא זו בלבד שמדובר בכ־10% מסך כל הרזרבות העולמיות של "הזהב הלבן", הנאמדות כיום בכ־89 מיליון טונות, אלא שהתגלית - העשויה להציל את כלכלת איראן ולבטל לכאורה את אפקטיביות הסנקציות עליה – היא "ג'וקר מנצח". היא צפויה להטות את מאזן הכוחות האזורי ולהקנות לאיראן כוח ומעמד גיאופוליטי כלכלי חסרי תקדים.

יתרה מכך, תגלית זו עשויה להשפיע באופן דרסטי על שוקי האנרגיה והכרייה הגלובליים, לצד תעשיית הסוללות והרכבים החשמליים בעולם. כל אלה, בתורם, צפויים להוביל לשינויים מרחיקי לכת בכלכלה ובפוליטיקה העולמית, להטות את מרכז הכובד חזרה אל המזרח התיכון, וכן להשפיע על מפת היחסים והאינטרסים בזירה הבינלאומית.

השינויים והתהפוכות המתחוללים במהלך השנה האחרונה במזרח התיכון, בדגש על חזרתה של איראן לקשר עם מדינות העולם המוסלמי, מהווים רקע לביסוס מעמדה הגיאופוליטי, הנובע בין היתר מחשיפתו של מאגר הליתיום העצום. וכך, אף שהליתיום אינו משאב נדיר, עד כה לא נמצא לו תחליף והוא מהווה מינרל קריטי להפקת סוללות ולאחסנת אנרגיה.

גורם בכיר במשרד התעשייה והמכרות האיראני טען כי מדובר במאגר הליתיום הגדול ביותר בעולם הממוקם מחוץ לדרום אמריקה (ארגנטינה, בוליביה וצ'ילה אחראיות ל־58% מהמשאבים העולמיים) והשני בגודלו אחרי המאגר בצ'ילה, המכיל 9.2 מיליון טונות ליתיום.

המינרל הזה נחשב ל"יהלום שבכתר" בשל ערכו וחשיבותו העצומה לייצור סוללות לתעשיות אלקטרוניקה שונות, ובהן מכוניות חשמליות, מחשבים ניידים וטלפונים סלולריים, פאנלים סולאריים ורחפנים, וכן למטרות של אגירת אנרגיה. גילוי המאגר באיראן הוא שינוי משמעותי של כללי המשחק.

זו תגלית שהופכת את איראן, עם 85 מיליון תושביה הנתונים במצוקה כלכלית־חברתית קשה, באבטלה גבוהה ובשיעור אינפלציה המגיע לכ־50% – לאחת היצרניות וספקיות הליתיום החשובות בעולם. כל זאת, לצד ובנוסף להיותה מדינת סף־גרעין העשירה במגוון אוצרות טבע (כגון אבץ, נחושת, מלח, ברזל ופחם), כמדינה המדורגת שנייה בעולם מבחינת היקף עתודות הגז הטבעי והרביעית בעולם מבחינת עתודות הנפט הגולמי הנמצאות ברשותה.

נקודת מפנה בשוק האנרגיה

התבוננות מערכתית כוללת מראה כי מעבר להצלת הכלכלה האיראנית ועקיפת הסנקציות הבינלאומיות, שהוטלו בין השאר על תעשיית הנפט שלה, גילוי מאגר הליתיום שברשותה מהווה נקודת מפנה קריטית בשוק האנרגיה ובשוק הכרייה הגלובלי. תגלית הטומנת בחובה הזדמנויות כלכליות ואנרגטיות נדירות ואדירות עבור ממשלת איראן.

כבר עתה ברור כי אף שאיכות הליתיום ועלות הכרייה שלו אינן ידועות, אחזקה של כעשירית מתצרוכת הליתיום העולמית ושליטה בחומר גלם אסטרטגי זה, ימצבו אותה כשחקנית גיאופוליטית חשובה בפוליטיקה ובכלכלה העולמית. נוכח ההחמרה במשבר האקלים, מאגר הליתיום – לצד שאר מקורות האנרגיה שברשותה, לרבות אנרגיה גרעינית – מהווה מקור עוצמה והשפעה מדינית, כלכלית ואנרגטית בעבור ממשלת טהרן. את כל אלה היא צפויה למנף ולהקרין כלפי מדינות האזור ובכלל זה, כלפי הזירה הבינלאומית.

וכך, לא זו בלבד שהשפעתה של איראן עשויה להתחזק משמעותית ואף להאפיל על זו של מדינות המפרץ, בדגש על יצרניות הנפט המובילות בעולם ובראשן סעודיה ואיחוד האמירויות, עמדה זו עשויה לשנות לטובתה את מאזן הכוחות ומאזן העוצמה האזורי. היא תחזק את עמדת המיקוח שלה במסגרת בריתות והסכמים כלכליים וביטחוניים שונים, תטה את כובד המשקל בין השחקניות השונות במזרח התיכון ותסיט את מוקד תשומת הלב משוק הנפט לענף כריית ה"זהב הלבן" ותעשיית הליתיום באזור.

בתוך כך, השילוב בין הצורך האקוטי להגביל/להימנע משימוש בדלקי מאובנים ובמזהמים (ובראשם פחם ונפט) ובין הצורך להגביר את השימוש בטכנולוגיות של אנרגיה מתחדשת, עתיד להפוך את איראן לשחקנית מפתח בשוק האנרגיה הגלובלי, בין השאר במסגרת ההתמודדות עם משבר האקלים וכן, להאיץ את מרוץ הסוללות העולמי.

יתרה מכך, בראייה כלכלית לטווח הבינוני־ארוך, מחירי הליתיום, הנמצאים בנסיקה בשנים האחרונות, בין היתר נוכח העלייה המתמדת בביקוש העולמי למשאב זה וכן לסוללות ליתיום־יון עבור רכבים חשמליים, צפויים לשמור על מגמת דומה ובכך להעשיר משמעותית את הכלכלה האיראנית.

מחקר משנת 2021 שפרסמה חברת הייעוץ מקינזי מראה כי הביקוש הגואה לרכבים חשמליים גרם לצמיחה אדירה בתוך שנים ספורות של 550% במחירי הליתיום. גורמים פיננסיים שונים במערב אף צופים כי שוק הליתיום העולמי, שעמד על 7.3 מיליארד דולר בשנת 2022, צפוי להכפיל את עצמו ולהגיע ל־16.3 מיליארד דולר בשנת 2030. בנוסף, בעוד שוק הליתיום הסיני צפוי לצמוח ב־20.7% בין השנים 2022־2030 ולהגיע ל־5.3 מיליארד דולר בעוד שבע שנים, השווקים היפניים, הגרמניים והקנדיים צפויים לצמוח בשנים אלה ב־10.6%, ב־12.2% וב־13.6%, בהתאמה.

וכך, כניסתה של איראן "למגרש של הגדולים" מעמידה אותה בשורה אחת עם יצרניות הליתיום המובילות בעולם, היינו אוסטרליה, צ'ילה וכן סין, האחראית ליותר מ־90% מהייצור הגלובלי של ליתיום בשנת 2021.

כבעלת בריתה של איראן וכיבואנית הנפט העיקרית שלה, וכל שכן, כמעצמה גלובלית הזקוקה לכמויות עצומות של ליתיום לייצור רכבים, מחשבים וטלפונים, אין ספק כי גילוי המאגר מהווה אוצר יקר ערך גם בעבור סין. עבור איראן, הסובלת ממחסור בטכנולוגיות, במכונות ובציוד כרייה מודרני, מדובר בהזדמנות להיפתח להשקעות זרות ובאותה הזדמנות להדק את קשריה האסטרטגיים עם סין במטרה למנף אותם לטובתה, בין השאר במסגרת המשא ומתן להסרת הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה.

ניצחון תודעתי בינלאומי

בראייה גיאופוליטית רחבה, אין ספק כי גילוי הליתיום האיראני טומן בחובו פוטנציאל לשינוי דרסטי במפת היחסים, האינטרסים ומאזן הכוחות במזרח התיכון. הוא צפוי לחלץ את טהרן מעמדת חולשה ונחיתות כלכלית ולבסס את כוחה, מעמדה ועוצמתה הגיאופוליטית באזור ובזירה הבינלאומית. גילוי המאגר והידוק יחסי איראן־סין צפויים להוביל לשדרוג יכולות הייצור ושרשרות האספקה הגלובליות של הליתיום, שיובילו בין היתר להגברת הביקוש העולמי ל"זהב הלבן" ולהגדלת השוק העולמי של סוללות הליתיום־יון.

בנוסף, תגלית זו – חרף מצבה הסוציו־אקונומי של איראן – מהווה בעבורה "ניצחון" תודעתי חשוב על ארה"ב ובנות בריתה, ובראשן ישראל. היא עשויה להוביל להידוק קשריה עם סין ומדינות נוספות בדרום־מזרח אסיה, ובראשן אינדונזיה, ולחזק את הזיקה בין המזרח התיכון ואסיה.

בראייתה של טהרן, גילוי המאגר מגדיל כבר עתה את כושר התמרון שלה בין מספר גדול של שחקנים, מה שעשוי להוביל לצמצום תלותה בארה"ב ובמערב. לכן, לא בכדי גילוי הליתיום האיראני מעורר לא מעט דריכות בעולם, לצד התנגדות ו"נורות אזהרה" בירושלים, בוושינגטון ובלא מעט מבירות אירופה. אין ספק כי איראן כמדינת סף־גרעין, בעלת עוצמה מדינית, כלכלית ואנרגטית לצד תעוזה, תחכום ומוטיבציה גבוהה, בעיקר על רקע גילוי מאגר הליתיום, צפויה להיות קיצונית, אלימה ומסוכנת ביותר. הרבה יותר מאיראן שראינו עד כה.

הכותבת היא מומחית לגיאופוליטיקה, לטרור עולמי ולמשברים בינלאומיים