אי אפשר ואסור לזלזל בביקור רשמי בסין. אי אפשר ולא ראוי לחמוק מלאתגר ביקור כזה ולהביע ספיקות לגבי עצם קיומו ובמיוחד לגבי העיתוי שלו, התוצאות הצפויות והכדאיות שביקור כזה צופן למבקר בנימין נתניהו – ראש ממשלה שטרוד, שקוע, מתעמת, ונאבק עם מצב אישי ופוליטי בהיקף ואופי חסרי תקדים בהיסטוריה הפוליטית של ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לשרי ממשלתו להימנע מביקורים רשמיים בוושינגטון לפני שהוא כראש ממשלה יקבל הזמנה רשמית לביקור בבית הלבן ולפני שיקיים פגישה-שיחה עם הנשיא ג'ו ביידן. הוא צודק. זאת הנחיה נכונה, מוצדקת והגיונית. חבל, מצער ומתמיה שהוא, ראש הממשלה, מתעלם, לא מביא בחשבון וכולל בשיקוליו את ההיגיון הזה, שהיה צריך אם להשתמש בלשון מליצית, להיות נר לרגליו.

ראש ממשלה לא מבקר רשמית בבירה של מעצמה או מדינה מרכזית, לפני שהוא קיים ביקור רשמי בוושינגטון וישב לשיחה עם נשיא מעצמת-העל ארצות הברית של אמריקה – מדינה שיש לישראל יחסים מיוחדים וייחודיים עמה, ושנשיאה נחשב וידוע כידיד ותיק, נאמן ומסור לישראל.

העובדה שנתניהו, חצי שנה בכהונת ראש ממשלה, עדיין לא הוזמן רשמית לבית הלבן, היא חריגה, מרגיזה ומתסכלת. חשוב לציין, היא לא פגעה, לא ערערה, לא סדקה כי-הוא-זה את איתנות, את שורשיה העמוקים, את החוזק המוסרי של הידידות, האהדה, התמיכה של ממשל ג'ו ביידן לישראל.

מי שמתייחסים, מפרשנים ומעריכים את העדרה של הזמנה רשמית לנתניהו לביקור בבית הלבן כאל איום ליחסים המיוחדים השוררים בין ארה"ב לישראל, אינם מודעים או מתעלמים מעוצמת מעמדה האהוד המיוחד של ישראל והיקף התמיכה לישראל בדעת הקהל האמריקאית, שבאים לידי ביטוי וגילויים בבית הלבן ובצמרת הממשל. אפילו וגם יריב לוין ורוטמן, אחוזי טירוף במאמציהם לקידום רפורמה משפטית, לא יצליחו לפגוע ביחסים המיוחדים בין ארה"ב לישראל.

כמו שארה"ב היא מעוז בלתי פגיע של ידידות לישראל – סין היא עמדה קדמית בזירה העולמית של עוינות לישראל. סין היא מעצמה שמייצגת נוכחות מדינית, דיפלומטית אנטי ישראלית – נוכחות פעילה המורגשת היטב באופן עקבי ושיטתי במטה המרכזי של האו"ם בניו יורק.

שגרירה של סין באו"ם ונציגיה הבכירים בארגון, אינם מחמיצים הזדמנות להביע, לבטא ולהבהיר את היחס השלילי, הדוחה והמנוכר לישראל. סין היא התומכת, האוהדת והנאמנה לעניין הפלסטיני יותר מכל מעצמה אחרת. סין מבהירה את המועדפות שהיא מייחסת לשאלת פלסטין בכל דיון במועצת הביטחון.

כחברה קבועה במועצת הביטחון עם זכות ווטו, סין לא ניצלה זכות זאת אף לא פעם אחת למניעת ולסיכול החלטה או יוזמה אנטי ישראל. גם רוסיה כחברה קבועה לא ניצלה אף לא פעם אחת את זכות הווטו שלה למנוע החלטה אנטי ישראלית. בכל הצבעה בנושא מזרח תיכוני במליאת העצרת סין ורוסיה מצטרפות תמיד לרוב האנטי ישראלי. ארה"ב כחברה קבועה במועצת האו"ם השתמשה בשנים האחרונות למעלה מ-50 פעם בזכות הווטו שלה לסיכול יוזמות אנטי ישראליות.

אם אכן ראש הממשלה נתניהו יקיים ביקור רשמי בסין הוא יחוש על בשרו את העוינות לישראל שסין מקיימת באופן מוקפד. הצילום המשותף הצפוי בפגישה כזאת של ראש הממשלה נתניהו עם נשיא סין שי ג'ינפינג, יהיה קרוב לודאי צילום יפה. ג'ינפינג איננו נוהג לחייך בצילומים המשותפים שלו עם ראשי מדינות. הוא תמיד רציני ומאופק. אבל צפוי שיעשה מאמץ לא להראות כועס או ממורמר בחברת ראש ממשלת ישראל. את זה ישמור נשיא סין לפגישה-שיחה בארבע עיניים שתתקיים בביקור הרשמי של נתניהו בבייג'ינג.

בגיחות שקיים נתניהו כראש ממשלה לארבע בירות מדינות אירופיות מרכזיות, ספג נתניהו נזיפות וטענות קשות מפי ראשי המדינות. הם הבהירו לנתניהו בסגנון חד משמעי את התנגדותם ומורת רוחם מההתנהלות הקיצונית של ממשלתו ובמיוחד את התנגדותם לרפורמה המשפטית. הנזיפות שקיבל נתניהו מנשיא צרפת, מקנצלר גרמניה, מראשת ממשלת איטליה ומראש ממשלת בריטניה, יישמעו כמעט כמחמאות ממה שישמע מפיו של נשיא סין.

לבכיר הסיני לא כל כך איכפת אם בכלל מהרפורמה המשפטית. לדברי דיפלומטים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק, נשיא סין יבהיר לנתניהו כי הוא איננו מסכים ואיננו משלים עם הקפאון בהידברות עם הפלסטינים. נשיא סין יאמר לנתניהו כי הוא מצפה ליוזמה ישראלית בנושא הסדר עם הפלסטינים וכי הוא,הסיני, מודאג ומאוד לא אוהב את העובדה שהממשלה בראשותו של נתניהו בכלל איננה עוסקת, איננה מגלה שום עניין ואיכפתיות במהלך כל שהוא מול וכלפי הפלסטינים.  

"נתניהו מאוד לא יאהב את מה שישמע בשיחה שתהיה לו עם שי ג'ינפינג אם אכן יסע לביקור רשמי בסין", אמר לי בשיחה סגן ראש משלחת מערבית. הערכה דומה נשמעה מפי דיפלומטים מערביים במטה האו"ם בניו יורק, העוקבים אחרי חדשות והתפתחויות בישראל. בכל שיחה עמם עלתה גם הערכה שלהם על השפעת ביקור של נתניהו בסין במישור היחסים שלו עם הבית הלבן.

"ברור שבוושינגטון לא יאהבו את הביקור, וזאת לשון המעטה", אמר סגן ראש משלחת מערבית. "אבל לא נראה לי שלנתניהו איכפת כל כך מה יאמרו בבית הלבן על ביקור בסין. העדר האיכפתיות הזאת היא הבעיה הגדולה של נתניהו, לא של ג'ו ביידן".