לא תאמינו מה מטריד בימים אלה את פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה, ובמה הוא עוסק. אני בטוח שתתקשו להאמין, אבל זאת המציאות. פרופ' הרשקוביץ, פרופ' אמריטוס למתמטיקה, וגם הרב של שכונת אחוזה בחיפה, מוטרד מהעובדה שעל המכרזים בשירות המדינה כתוב במפורש שהמכרז מיועד לגברים־לוכסן־נשים. לכן מעתה ינוסחו מכרזים רשמיים בלשון זכר בלבד, ובמכרז יצוין שהמכרז מיועד לנשים ולגברים.

פרופ' הרשקוביץ, שהיה בעברו פוליטיקאי ושימש יו"ר מפלגת הבית היהודי, שהורכבה מהמפד"ל, מולדת ותקומה, היה מועמדו של ראש הממשלה נתניהו לתפקיד נציב שירות המדינה. אני לא מעז לחשוב שההחלטה של הרשקוביץ היא מחווה למי שמינה אותו או ליו"ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז, שפנה לאחרונה לנציבות שירות המדינה וביקש להנחות את כלל משרדי הממשל להקפיד על שימוש בעברית תקנית, ולפרסם מודעות שפונות לשני המינים בלשון זכר בלבד. אני מתפלא שהרשקוביץ נענה לבקשה ההזויה. הוא לא עוד עסקן טיפוסי של המפד"ל בתחפושת של שר לשעבר. הרשקוביץ הוא איש נאור, שלא יהפוך אותנו לאיראן שנייה.

במכתב ששלח רונן דסה, מנהל אגף בכיר לתכנון אסטרטגי, לחברי הנהלת נציבות שירות המדינה, הוא כותב בין השאר ש"על פי כללי האקדמיה ללשון העברית, צורת הזכר היא הצורה הסתמית, שימוש בלוכסנים מסרבל את הכתוב, מקשה את הקריאה, ואף יוצר שיבושים לשוניים. לאור אלו, החליט נציב שירות המדינה כי יש להקפיד על כתיבת מסמכים, כגון תיאורי התפקיד וחוזרים שונים, בלשון זכר סתמית ללא לוכסנים". החידוש מבית מדרשו של פרופ' הרשקוביץ הוא לא בדיחה וגם לא מתיחה של 1 באפריל. הוא נראה יותר כמו צעד שנועד בעיקר לעצבן את ח"כ מרב מיכאלי.

כאשר הרשקוביץ שימש כשר המדע והטכנולוגיה בשנת 2009, הוא הביא למינויו של שר־שלום ג'רבי, נכדו של רב הכותל, למנכ"ל משרדו, למרות שוועדת מינויים קבעה שג'רבי אינו ראוי לתפקיד. בג"ץ ביטל את המינוי של הרשקוביץ בעקבות עתירה של התנועה לאיכות השלטון, והשופטת אילה פרוקצ'ה כתבה על ג'רבי בפסק דינה כי "מדובר באדם טוב, שאיכותו אינה שנויה במחלוקת, הסוגיה מתמקדת כל כולה בשאלת התאמתו, מבחינת יכולותיו המקצועיות להתמנות לתפקיד".

המינוי המוזר של מועמד שלא ראוי לתפקידו - לא הפריע לפרופסור הרשקוביץ להתמנות לתפקיד נציב שירות המדינה, שאחראי על המנהל התקין בשירות הציבורי. אין זה סוד שהפוליטיקה מצליחה לחטא כל מועמד לתפקיד ציבורי, יותר משעושה זאת השמש. בתקופתו של הרשקוביץ, נציבות שירות המדינה לא חסמה בעקביות מינויים לא ראויים. בין היתר, היו פניות של משרד ראש הממשלה שלא טופלו בזריזות, שלא לדבר על ועדות איתור, שבהן התפקידים תפורים מראש, ויושב בהן נציג של הנציבות שהוא לא יותר מחותמת גומי.

תקופתו של הרשקוביץ בנציבות לא תיזכר כתקופה של שינויים ורפורמות. פסגת עשייתו תהיה הנחייתו לנסח מכרזים לתפקידים בשירות המדינה בלשון זכר בלבד. לי זה מזכיר לי אלוף בצה"ל, שמכל התפקידים הרבים שמילא בשירותו הצבאי, הוא זכור לרבים כמי שהורה להתקין בלשכתו בשנות ה־70 בידה - מכשיר שטיפה - מה שעורר אז לא מעט גיחוך וסערה בתקשורת.