אני משוכנע שתתרגזו ולמרות זאת אני עומד על דעתי שנכון יהיה שנשיא המדינה יצחק הרצוג יעניק לראש הממשלה חנינה גורפת ומלאה מראש, בתנאי שבנימין נתניהו יפרוש לאלתר מהחיים הפוליטיים וילך הביתה. זה מקומם, מרגיז, לא צודק, ובוודאי שלא שוויוני. אבל אם רוצים להפסיק את טירוף המערכות, יש רק דרך אחת: להקים ממשלת אחדות רחבה ללא נתניהו, לבטל את התיקון לחוק עילת הסבירות, ולפתוח דף חדש במערכת הפוליטית בישראל.

אם תוקם ממשלה ללא נתניהו, יצטרפו אליה בוודאות חברי הכנסת גדעון סער, אביגדור ליברמן ובני גנץ. ניתן להעריך שלממשלה ללא נתניהו יצטרף גם יאיר לפיד. ממשלה שבה לליכוד יהיו תפקידי שרים בכירים, מבלי שתישען על קולותיהם של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', תאפשר את הדחתו של שר המשפטים יריב לוין מתפקידו, כמו גם את בן גביר וסמוטריץ', ואת שר התקשורת שלמה קרעי שחי בסרט. כל שינוי יביא לכך שהממשלה לא תישען על המפלגות החרדיות.

כשזה יקרה, שמאל וימין יחזרו להיות מה שהיו בעבר, ההסתה וליבוי היצרים בין המחנות ייפסקו, והמונח "שמאלני", שהפך בשנים האחרונות לאות קין, יעבור מהעולם. אין צורך ואין הצדקה לשיטות של "הפרד ומשול" בפוליטיקה. לכל אזרח שמורה הזכות להצביע על פי צו מצפונו, מבלי שהוא יגונה על כך. על פי כל הסקרים, מפלגת העבודה תימחק במערכת הבחירות הבאה, ועל המדף הפוליטי תישאר מפלגת שמאל אחת, מרצ. למרצ יש מצביעים, וזכותם לייצוג בכנסת מבלי שידביקו להם תוויות.

המחאה, שנמשכת קרוב ל־30 שבועות, יכולה להימשך עוד שבועות וחודשים רבים. ראש הממשלה נתניהו לא ילך הביתה מרצונו, ולא יתפטר מתפקידו. אף לא פוליטיקאי אחד הניח מרצונו את המפתחות. נתניהו מבין שאם הוא לא יעמוד בראש הממשלה, הוא יעמוד לגורלו מול מערכת המשפט, והוא עלול לכאורה לשלם מחיר כבד כשדינו ייגזר.

נתניהו הפסיק להשמיע את המנטרה "לא יהיה כלום, כי אין כלום", כנראה שהסלוגן הקריאטיבי שהמציא, או שהמציאו עבורו, אינו משקף לדעתו את המציאות העכשווית. נתניהו יודע שלא כולם פראיירים. מדובר בראש ממשלה שהוא פוליטיקאי מבריק, שהצליח לחסל פוליטית את כל מי שהעז להתמודד נגדו, וניצח בחמש מערכות בחירות.

הסיפור שלא סופר: כך עצר לוין את נתניהו וגלנט בדקה ה-90
בדרך לנורמליזציה עם סעודיה? "ביידן נתן אור ירוק לעסקה"

נתניהו הצליח להפוך את שרי הליכוד למריונטות, ולמצוא נתיבים ללב המפלגות הדתיות. בגיל 74 הוא מנהיג שמצבו הרפואי נחשף שלא מרצונו. הוא יודע שההצעה לשתות הרבה מים אינה מועילה כשקיימת בעיה לבבית, כזו שחייבה אותו השבוע להשתלת קוצב לב.

ראש הממשלה מבין שגם חסידיו הגדולים לא מאמינים לכל סיפוריו והם מאסו בהם. כשהרחובות בוערים, נתניהו צריך לכבות במהירות את השריפה. לא במקרה לא מינה ראש הממשלה ממלא מקום. כמי שמכיר טוב מכולם את המערכת הפוליטית, הוא יודע שלויאליות בפוליטיקה היא בעירבון מוגבל, ואין בה חברות, מה גם שנתניהו התבטא בעבר שאין לו חברים.

הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה במליאת הכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

צריך לנהוג בנתניהו כפי שנהגו בעבר בבכירי השב"כ ובמי שהיה ראש השירות אברהם שלום, בפרשת קו 300. נשיא המדינה באותה עת, חיים הרצוג, העניק לבכירי השב"כ חנינה מראש, מבלי שהוגש נגדם כתב אישום. אין סיבה שהנשיא הנוכחי, יצחק הרצוג, לא ילך בדרכי אביו ויעניק חנינה לנתניהו לאחר שיפרוש בהסכמתו מהמערכת הפוליטית ולא יחזור.

אין מחלוקת על תרומתו של נתניהו בעבר למדינה, כך אומרים גדולי מתנגדיו. עונשו של נתניהו יכול להיות הפסקת כהונתו מתוך בחירה. עבור נתניהו זאת תהיה פרישה בכבוד, ומחווה שתאריך את חייו לאחר שהושתל קוצב בלבו. עבור אזרחי ישראל זו תהיה תחילת שינוי שיאפשר לממשלה חדשה שתוקם להיפטר מהעבריין המורשע איתמר בן גביר ומבדוקאי השב"כ לשעבר סמוטריץ'.

את המשפט "יש לנו ארץ נהדרת" טבע לא אחר מאשר נתניהו. ישראל יכולה לחזור להיות ארץ נהדרת, אם יתאפשר לנתניהו לפרוש מהמערכת הפוליטית בהסכמה, לאחר שיבוטלו כל כתבי האישום נגדו. אין לי ספק שנתניהו מייחל להצעה כזאת והוא ייענה לה. האירוע הלבבי שעבר ייתן לו סיבה טובה להסביר לציבור את הסיבה לפרישתו.

הרים דגל לבן

זה היה מחזה מכמיר לב לקרוא את תנועות השפתיים של שר הביטחון יואב גלנט, בזמן שהתחנן בפני שר המשפטים יריב לוין ש"ייתן לו משהו", כדי שיוכל להציג הישג כלשהו לפני ההצבעה על ביטול עילת הסבירות.

גלנט, שניפח בעבר שרירים לזמן קצר וזכה לאהדה גדולה בציבור, מבין שלא תהיה לו אצל נתניהו הזדמנות שנייה, ולכן הזדרז להתקפל. כמי ששמע את הערכותיהם של הרמטכ"ל וראש השב"כ על החלטת הטייסים, אנשי היחידות הלוחמות וחיילי המילואים של סיירת מטכ"ל להפסיק להתנדב לשירות מילואים, היה מצופה ממנו להתנהג כמי שיש לו חוט שדרה.

מי שמכירים היטב את גלנט העריכו, וגם צדקו, שהאיש לא יוותר על תפקידו הנחשק. גלנט הוכיח שהוא פוליטיקאי ציני, ששומר על כיסאו בכל מחיר. הנזיפה שהשמיע נתניהו באוזניו בשיחת טלפון לנוכח התנהלותו לגבי עילת הסבירות, כשגער בו במילים קשות ואמר לו "ההצעה שלך עושה נזק גדול, תפסיק להתנהל כאילו אתה ראש הממשלה", נתנה לגלנט להבין מי קובע – ונתניהו לא שוכח, לא סולח ומחכה לעיתוי המתאים כדי להראות מי הבוס.

גלנט לא חשב פעמיים והצביע בעד צמצום עילת הסבירות. הלוחם האמיץ, שהיה בעברו גם מפקד שייטת 13, מפקד אוגדת עזה ומפקד פיקוד הדרום, הרים דגל לבן עוד לפני שהתחילה המערכה. מקורבי ראש הממשלה הזדרזו לעשות לגלנט את הזובור המוכר, כשהדליפו לתקשורת את שיחתו עם ראש הממשלה. מבחינת נתניהו, גלנט הוא שר ביטחון זמני. כמה זמני? עד שניתן יהיה להחליף אותו.

תודה לך, ליבוש

השבוע נתקעתי עם האוטו בשעת לילה מאוחרת. התלבטתי אם להתקשר לחברת הגרירה, וידעתי שאיאלץ להמתין כמה שעות. נזכרתי ב"ידידים", שהוא ארגון מתנדבים גדול בעל פריסה ארצית, שמעניק עזרה ראשונה שאינה רפואית 24 שעות ביממה.

הארגון, שהוקם בשנת 2006 על ידי מאיר וינר, כולל כ־60 אלף מתנדבים. 20 דקות לאחר שהתקשרתי למוקד "ידידים", הגיע לעזרתי אהרון שרוי, שבבני ברק קוראים לו "ליבוש", ועזר לי להתגבר על התקלה. הוא סירב לקבל תשלום, וסיפר לי שבבוקר הוא מספק שירותי הגברה, ובלילה יוצא לחלץ אנשים. "ליבוש" התחתן לאחרונה, ואשתו יודעת שחילוץ בכבישים היא אהבתו השנייה. אין כמו "ידידים".