היממה האחרונה בזירה הפלסטינית המתוחה מבטאת גם באופן סמלי כי גם כאשר ישראל מבקשת לעסוק בנושאים האסטרטגיים החשובים, בין איראן לסעודיה, לזירה הפלסטינית - הרי שלפלסטינים תוכניות משלהם, והההסלמה הביטחונית נמשכת באופן מדורג אך עקבי, גם כאשר פיגועים שמתוכננים או כאלה שמבוצעים אינם נגמרים בהרוגים ישראלים.

"בדרך לבלאגן, הכל על חוט השערה": לקראת הסלמה נוספת בדרום?
ערב מתוח: צה"ל תקף עם רחפן בג'נין, הפלסטינים דיווחו על שני הרוגים

פעמים רבות בשל מודיעין מקדים של השב"כ, ופעמים אחרות בשל המזל או רמה מקצועית ירודה של חלק מהמחבלים שיוצאים לבצע את הפיגוע. כל זה אינו משנה את התמונה הכללית: הזירה הפלסטינית וההסלמה הנמשכת ימשיכו להוביל את סדר היום הביטחוני של ישראל גם בחודשים הקרובים.

לא פחות משישה פלסטינים נהרגו שלשום בעימותים עם צה"לֿ, ובכל המקרים, אומרים בצבא, אין מדובר באזרחים תמימים - אלא במחבלים שהיו מעורבים בפעולות עוינות כנגד כוחות צה"ל ומג"ב: ארבעה חמושים נהרגו במחנה הפליטים ג'נין בחילופי האש; הרוג נוסף שהשליך מטען חבלה לעבר כוחות הימ"ס, שפעלו במחנה הפליטים עקבת ג׳בר; ופלסטיני נוסף שנהרג בהפרות הסדר האלימות על הגדר ברצועת עזה.

במחנה הפליטים ג׳נין היה זה מבצע המעצרים השלישי, שבמקרה הזה לא נגמר במעצר המבוקשים, מאז מבצע בית וגן כפי שציפו, כך גם מזהים בצה"ל שארגוני הטרור במחנה הפליטים פועלים לשקם את היכולות שלהם, תוך הפקת לקחים מהמבצע.

מלבד פעילות למעצר מבוקשים, יעד חשוב נוסף למערכת הביטחון הוא איתור של מעבדות נפץ, מאגרי נשק וגדיעת המשך הניסיונות לייצר רקטות מאולתרות ולערוך בהן ניסויים תוך הפצה ברשתות החברתיות - כפי שכבר קרה לפחות שבע פעמים בשנה האחרונה. המשתנה הגדול בשבועות האחרונים הוא רצועת עזה. בצד המלא של הכוס, לא ניתן להתעלם מכך שגם לאחר שישה הרוגים פלסטינים, לא נורה אפילו קפצון מרצועת עזה.

הנתון הזה מוכיח שוב את רמת השליטה הכמעט מלאה של חמאס על השטח, כשאת ההסלמה היחסית במצב הוא מנתב בשלב זה לאזור הגדר.
ישראל, מנגד, מבהירה כי לניסיון של חמאס להחזיר את עזה למשוואת הלחץ על ישראל יש מחיר, ובשלב הזה אלפי הפועלים מעזה אינם נכנסים לישראל. מדובר באירוע משמעותי לכלכלה העזתית הקורסת.

הפרות הסדר האלימות על הגדר בהיקפים גדולים או קטנים יותר, כמו עכשיו, תמיד היו עבור חמאס דרך לשחרור שסתומי לחץ בתוך הרצועה או ככלי להפעלת לחץ לשיפור המצב הכלכלי. בישראל סבורים גם היום כי חמאס לא מעוניין לגרור את רצועת עזה לעימות, אך הימים האחרונים, אם תימשך אותה מגמה, מעידים כי הסלמה חמורה יותר עשויה להתפתח במהירות - במצב שגם כך הזירה הפלסטינית רותחת.

חמאס אולי אינו מעוניין בעימות עכשיו, אבל הברחות חומרי החבלה שסוכלו ונחשפו לאחרונה בכרם שלום ובנמל אשדוד הם כנראה רק קצה של תמונה רחבה, שבה חמאס, שמתקשה מאוד להבריח חומרי חבלה ואמל"ח דרך הגבול עם מצרים בסיני, או מהים, פונה לדרכים מתוחכמות יותר בהסלקת חומרי החבלה הנדרשים לו לתעשיית הרקטות ומטעני החבלה.

בשורה התחתונה, ברצועת עזה שעון ההסלמה המוכר זז קליק אחד קטן ימינה. זה עדיין צעד קטן וחמאס שולט באופן מלא על גובה הלהבות, אבל הניסיון המצטבר ברצועת עזה מלמד כי כאשר מתחילה תנועת השעון לקראת ההסלמה, מעטים מאוד המקרים שהמחוג זז לאחור.