לפני ארבע שנים, בשלהי קיץ 2019, היו מי שטמנו בעפולה זרעי פורענות. את התבואה קטפה מדינת ישראל ביום כיפור השנה - וזהו אך ורק הקציר הראשון. למרבה הצער, עוד נכונו לנו ימי פורענות. לא תם ולא נגמר.

אחד המדרשים לפרשת בראשית מגלגל סיפור מרתק: פרשת הפרי מעץ הדעת, מאחורי הקלעים. אדם הראשון יצא לסיור בעולם החדש ואולי פרש למנוחת צהריים, כך או אחרת, חוה טיילה לה בגפה בגן, שם ארב לה הנחש שקשר עמה שיחה. האם נכון הדבר, התעניין בהתרסה, שהאלוהים אסר עליכם לאכול מכל עצי הגן? וחוה מחתה, מה פתאום, רק מהעץ הזה אסור לנו לאכול, ואסור גם לגעת בו, אחרת נמות. ולמה אמרה את מה שאמרה? כי אדם הראשון סבר שנשים דעתן קלה, אז הוא הוסיף על האיסור המקורי, שלא לאכול מהעץ, את האיסור משלו והשביע את חוה גם לא לגעת.

אז הנחש דחף אותה, היא מעדה ובנפילתה נשענה על גזע העץ האסור - ולא קרה כלום. את רואה, האיץ בה הנחש - רימו אתכם. לא תמותי גם אם תאכלי. וההמשך ידוע. סיפור מדהים על החומרה הראשונה שהובילה לחטא הראשון. מי שמותח את גבולות הגזרה של האיסור, לבסוף מרוקן את האיסור מהתוכן.

אפשר לנהל דיונים הלכתיים על חיוב ההפרדה בתפילה. להתעמק בהבדל שבין בית כנסת למרחב ציבורי בחוץ. אפשר להיזכר בבתי כנסת באירופה אשר תוכננו ללא מחיצה: נשים היו מתיישבות להן במרפסת וצופות בתפילה אשר התנהלה באולם למטה. ועם זאת במאה ה־20 בקהילות אורתודוקסיות, נוצרה מסורת להציב מחיצה המפרידה בין גברים לנשים - ובציבור המסורתי והחילוני בארץ השתרשה המוסכמה כי ככה זה בבית כנסת, שלשם הם לא הולכים או הולכים לעתים נדירות. עד שבאו אבירי הפרדה מגדרית בכל מקום ובכל תחום החיים - מגן הילדים ועד הקבר - ושברו את המוסכמה.

המהומות ביום כיפור פרצו בגלל חשש. החשש שהמחיצה של ישראל זעירא היא לא מחיצה לשעת תפילת נעילה, אלא תחילת מסלול שמוביל לעפולה, לאשדוד, לבית שמש. להופעות בהפרדה, לקווי מהדרין – גברים קדימה, נשים פנימה. להפרדה במוסדות להשכלה גבוהה, בספריות, בגנים לאומיים. נכון, לפני שנה ולפני שנתיים עמותת "ראש יהודי" ארגנה בתל אביב תפילה עם מחיצה ולא נתקלה בהתנגדות. זאת משום שלפני שנתיים ואך לפני שנה בתל אביב ובחיפה עדיין התפתו לחשוב שפרשת ההופעה של מוטי שטיינמץ בעפולה היא מקרה מקומי חד־פעמי.

הממשלה פרצה את תיבת הפנדורה. החקיקה ההזויה, העברת מיליארדים למוסדות חרדיים וחרד"ליים, ובעיקר - התבטאויות השרים והח"כים יצרו תחושה של מהפכה קרבה ובאה. מי שתבע במפגיע הפרדה בעפולה, מי שהתעלל בנערות באוטובוסים באשדוד, מי שמתרברב בהבטחה דמוגרפית (שטרם התממשה) אשר תהפוך את החילונים למיעוט, פגע במחיצה בתפילת נעילה בתל אביב.

הכתום התחלף לשחור

השבוע הרמתי טלפון ל"ראש יהודי". הקו היה תפוס, אך מספר הטלפון שלי ככל הנראה נרשם במערכת וכעבור שעה קיבלתי שיחה חוזרת. סיפרתי לבחורה שמעבר לקו שאנחנו עוברים בחודש הקרוב לרמת גן, שהמשפחה מתקרבת למסורת ואני מתעניינת בפעילות לחוזרים בתשובה. ראיתי באינטרנט שיש להם שיעורים וכזה, אולי יש להם מסגרת, אולי אפשר להשתלב בקהילת חוזרים בתשובה.

והיא השיבה, לא. אין אצלנו קהילות כאלה ובכלל, הפעילות שלנו מכוונת לצעירים בגילי 20־35, רצוי רווקים. אין לכם מה להציע לזוג שקצת מתחת ל־40? התעקשתי ושאלתי, עם שלושה ילדים, שמבקש להתקרב למסורת? והיא השיבה: לא, תנסו בחב"ד.

הדתה, אמרתם? בואו נעשה סדר. עמותת "ראש יהודי" הוקמה ב־1994, כשהרעיון והיוזמה הם מחברון. השנים היו שנות הסכמי אוסלו ואנשי ישיבת "שבי חברון" שביישוב היהודי בעיר חשבו תחילה "להתנחל בלבבות" במרכז הארץ, ליצור קרבה בין עיר ללא הפסקה לעיר האבות כדי למנוע פינוי יישובים. העמותה החדשה טיפחה חזון של אחדות וקונצנזוס רחב, ולא בכדי בראש המועצה הציבורית שהקימה עמד יעקב נאמן ז"ל.

אבל עם השנים חלו תמורות. לאחר הקרע בישיבת מרכז הרב בשנת 1997, ישיבת "שבי חברון" - שהיא בית גידולו של מנכ"ל הארגון ישראל זעירא - בחרה ללכת עם הזרם הקיצוני החדש של הרב צבי טאו, הזרם הפונדמנטליסטי של ישיבות המכונות "ישיבות הקו". והקו של הארגון התעדכן והשתנה בהתאם.

"ראש יהודי" ממחיש באופן ציורי ובולט את השינוי שחל בשני העשורים האחרונים בזרם החרד"לי, שינוי שאותו מובילים אנשי הרב טאו. אם תתבוננו היטב במערך הפעילויות של הארגון, אם תקשיבו טוב־טוב לדבריו של ישראל זעירא, תגלו כי מאחורי חיוכים, מתק שפתיים ופזמונים מדוקלמים על אחדות ואהבה, מסתתרת משנתו הסדורה של אבי מעוז.

את תוכנית ההתנקות יזם והוציא לפועל ראש הממשלה אריאל שרון. רק 11 מחברי סיעתו, ה"מורדים", התנגדו לתוכנית. זאת ועוד, שרון לא היה מצליח להניע את הדחפורים ללא תמיכה מעשית של יהדות התורה, שהצטרפה ב־2005 לקואליציה המתפרקת שלו, הצילה את הממשלה מקריסה ואפשרה את חורבן גוש קטיף. במישור הרעיוני, הפלג החרד"לי התקרב לגישה החרדית־אשכנזית, רואה בה את האח הגדול, וסיעתו של בצלאל סמוטריץ' (כמו גם זו של איתמר בן גביר) מיישרת קו עם יהדות התורה בכל סוגיות דת ומדינה.

הכתום התחלף בשחור. "ראש יהודי" לא מדברר התיישבות ביו"ש, הוא פועל להפצת ערכי ישיבות הקו, ערכי הרב טאו. הרב יגאל לוינשטיין, שהגיע בשבוע שעבר לתל אביב להעביר הרצאה בארגון ונתקל במפגינים, אינו אורח מזדמן. תעברו על רשימת הרבנים והמרצים, רובם ככולם מייצגים את גישת הבית. גישה שמרנית, פטריארכלית, נוקשה, גישה שמקדשת הפרדה מגדרית במרחב הציבורי. דגלי המדינה משמשים למחיצה בלבד. הכתום שמסמל את המאבק נגד ההתנתקות, התחלף בשחור גם אם השחור מוסווה היטב.

בשר תותחים חילוני

כשהתפוצצה פרשת "ראש יהודי", שאלתי את עצמי - ומה עם התוצאות? זעירא הרי הצהיר בתחילת דרכו כי ברצונו להיות "חב"ד דתי ציוני". במשך שנות דור פועל הארגון בתחום ה"קירוב", אז מן הסתם כבר צמח דור של חוזרים בתשובה. גם אם מדובר בקהילה קטנה, בכמה עשרות משפחות, הרי במגזר הסרוג פועל חוק דתיים שלובים. הקרע בין המפד"לניקים לחרד"לניקים הוא עובדה מוגמרת, אבל עדיין אין נתק. אז בשנים שחלפו הייתי אמורה לפגוש כאלה ש"ראש יהודי" החזיר אותם בתשובה, או לכל הפחות לשמוע על בתו של פלוני שהתחתנה עם בחור כזה או אח של אלמוני שהתגרש מחוזרת בתשובה מהקבוצה של זעירא. אבל לא. כלום. מה קרה בכל השנים? "ראש יהודי" נתנו פול גז בניוטרל?
השבוע נפתרה התעלומה. בשונה מחב"ד, בשונה מארגוני "קירוב" ליטאים, "ראש יהודי" לא מבקש להחזיר חילונים בתשובה. זעירא מתכונן ליום הגשמת החזון החרד"לי: יום שבו מדינת ישראל תשנה את פניה והמרחב הציבורי יכיל הפרדה מגדרית, קוד לבוש ומגבלות שאין להן אח ורע באירופה, ארה"ב או קנדה. זעירא מבטיח במתק שפתיים "לשמור על זכות המיעוט החילוני לקיים את אורח חייו".

בשביל להגשים את החזון אין צורך ברוב דמוגרפי כלל וכלל, ולראיה - הבחירות האחרונות. הגרעינים התורניים במתכונתם הנוכחית פועלים להכשיר קרקע בתוך תוכן של הערים החילוניות, ליצור חוגים של תומכים שלאו דווקא יחזרו בתשובה. בני ה־20־30 יתחתנו, יתמסדו, יתפסו את מקומם במרקם העירוני - וביום פקודה יפתחו את שערי העיר לאנשי הרב טאו. גרעינים תורניים לא צריכים דתיים חדשים. הם צריכים בשר תותחים חילוני. פעילותו של "ראש יהודי" היא פעילות פוליטית לכל דבר ועניין.

העצרת שהם ארגנו ביום כיפור לא הייתה עצרת תפילה, היא הייתה עצרת פוליטית. והתרומות שהצליחו לגייס בשל המהומה, ישמשו את הארגון לא ל"הפצת תורה" אלא למטרות פוליטיות מובהקות. הם לא מבקשים לגדל חוזרים בתשובה. הם מבקשים לגדל את מי שיסייע להם מבפנים, לכשיבואו לפרוץ את חומות העיר.

[email protected]