לא הופתעתי מהידיעה שחיילת בשירות חובה חשודה בקשר אינטימי עם אסיר ביטחוני. הכתובת הייתה על הקיר, ובשירות בתי הסוהר לא הזדרזו לנקוט צעדים שימנעו את המקרה.

חוק האח הגדול: מי יקפיד שהרשויות לא יחצו את הגבול? | משה נסטלבאום
רק פגישת נימוסים: החשש שהעלה מאסק בפני נתניהו | משה נסטלבאום
 
בחודש נובמבר 2017 התלוננה חיילת ששירתה כסוהרת בכלא גלבוע, שהיא נאנסה מספר פעמים על ידי האסיר מחמוד עטאללה, שנחשד גם בביצוע מעשים מגונים בשלוש סוהרות אחרות. החיילת טענה שמפקדיה לא רק שידעו על המתרחש, אלא דאגו שהיא תישאר לבד עם האסיר בניגוד לנהלים ברורים. בראיון לאמצעי התקשורת היא אמרה: “כולם סייעו, כולם ידעו, כולם שתקו וכולם היו חלק ממסע ההתעללות הזה. הבושה היא של המדינה, הבושה היא של כל מי שמסתיר ומטייח את הפרשה”.

אלא שאיש לא התבייש, ומאז לא ננקטו צעדים שימנעו את המשך התופעה. הפרשה, שזכתה לשם “פרשת הסרסור בסוהרות”, הסעירה את מערכת הביטחון ושירות בתי הסוהר. פרקליט המדינה עמית איסמן החליט להעמיד לדין בכפוף לשימוע את מי שהיו מפקד כלא גלבוע וקצין המודיעין של הכלא, על עבירות של מרמה והפרת אמונים. גם הוועדה לביטחון לאומי עסקה בנושא לאחר שהתברר שקיימות עוד עדויות, לפיהן חיילת נוספת עברה ניסיון אונס בכלא. ח”כ איתמר בן גביר, שלא היה שר באותה תקופה, התבטא בדיון בחריפות ואמר שאין מדובר בהטרדות מיניות אלא ב"מחבלים שסרסרו בבנות שלנו וזה חמור מאוד”. חברי הוועדה האזינו בקשב לדברים והסכימו עמו, אבל לא עשו דבר ולא חזרו לדון בבעיה. שירות בתי הסוהר המשיך לשבץ חיילות בשירות חובה במתקני כליאה שבהם כלואים אסירים ביטחוניים, למרות החלטות ועדת חקירה שהמליצה להפסיק את השיבוץ.

הפרשה החדשה שמטלטלת את שירות בתי הסוהר והותרה לאחרונה לפרסום, היא שחיילת שמשרתת כסוהרת בכלא רמון קיימה בשנה האחרונה קשר אינטימי עם אסיר ביטחוני שמשתייך לפת”ח. החיילת טוענת שהאסיר איים עליה ואילץ אותה לנהל את הקשר ולכן סרה למרותו.

החיילת נעצרה ונחקרה באזהרה ובמהלך השבוע יזומנו חמש חיילות סוהרות נוספות ליחידה לחקירת סוהרים בלהב 433. חלקן חשודות בקיום יחסים אסורים עם האסיר הביטחוני, אחרות חשודות שידעו על המתרחש ולא דיווחו. למרות ההתרעות החמורות, והפרשיות שהיו בעבר, רק בסוף השבוע שעבר הנחו השר לביטחון לאומי ונציבת שב”ס את מפקדי בתי הסוהר להפסיק לאלתר את שירותן של סוהרות בשירות חובה בבתי הסוהר הביטחוניים.

הסדר העסקת חיילי חובה בשירות בתי הסוהר אמור להסתיים על פי הנחיית השר בן גביר עד אמצע שנת 2025. עכשיו מבטיחים לנו שהמהלך יבוצע לאלתר, אלא שלא ניתן לבצעו באופן מיידי. בשירות בתי הסוהר טוענים כי הם נערכו להחלפת החיילות הסוהרות, ובמהלך השנה האחרונה הצליחו לגייס יותר מאלף סוהרי ביטחון חדשים, כפול ממספר הסוהרים שגויסו שנה קודם לכן, כדי להחליף את החיילות בכל בתי הכלא הביטחוניים. לא ברור מדוע זכה שירות בתי הסוהר לזמן נוסף לביצוע ההחלפה, לאחר שהתברר שיש בעיה חמורה ויש לטפל בה מיד.

בן גביר הודיע שיפעל להקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתבחן את התנהלות שירות בתי הסוהר. אני מתקשה להאמין שהשר, שממונה על שירות בתי הסוהר יותר מתשעה חודשים, זקוק לוועדה, אלא אם הוא מתכנן לגלגל את האשם לפתחם של אחרים. כחבר כנסת הוא השמיע דברים קשים על שיבוץ חיילות באגפים של אסירים ביטחוניים. לא ברור מה הוא עשה בתשעת החודשים האחרונים כשר לביטחון לאומי, חוץ מלהחליף את שם המשרד שבראשו הוא עומד ולהשמיע הצהרות ריקות מתוכן.