בצעד מפתיע רוסיה יזמה אמש (שלישי) והפיצה נוסח של הצעת החלטה משלה כתגובה למתקפת החמאס. הצעה שתעלה להצבעה במועצת הביטחון יחד ובמקביל להצעת ההחלטה האמריקאית שהופצה רשמית אתמול. להערכת דיפלומטים בכירים, מטרת היוזמה הרוסית בהגשת הצעת החלטה עצמאית היא לשבש ולהפריע לאמריקאים במאמציהם להשיג ולהבטיח רוב במועצה להצעת ההחלטה שלהם, שהופצה כבר שלשום בקרב חברות המועצה.

"נאום מזעזע": מזכ"ל האו"ם באמירה מקוממת; ארדן קרא להתפטרותו
לאחר ההתבטאות המקוממת על הטבח בעוטף - סיבוב הפרסה של מזכ"ל האו"ם

ההערכה היא, שלהצעת ההחלטה הרוסית אין שום סיכוי להשיג רוב לאישורה. לפי דיווחים במסדרונות בניין האו"ם, ארה"ב ממשיכה במאמציה במטרה להבטיח רוב של תשעה מחברות מועצת הביטחון הדרוש לאישור הצעת החלטה. לפי הדיווחים, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שותף למאמצים האמריקאים ומקיים שיחות שכנוע עם נציגי הארצות החברות במועצת הביטחון.      

הצעת ההחלטה הרוסית היא השנייה, שרוסיה יזמה. ימים אחדים אחרי מתקפת החמאס, הפיצה רוסיה טיוטה של הצעת החלטה לחברות המועצה. הנוסח לא הזכיר ונמנע מאזכור שמו של ארגון החמאס כמי שהתחיל במתקפה ואשם בטבח של מאות אזרחים. הצעת ההחלטה הרוסית נפלה אז מיד וסוכלה. 

הנוסח של ההצעה הרוסית השנייה "מגנה כל פעילות טרור ומעשי אלימות והסתה נגד אזרחים, בלי לשים לב ובלי להתחשב במוטיבציה של הפעילות ובהתחייבות שלה". ההצעה הרוסית "מגנה בלי הסתייגות את ההתקפות מה-7 באוקטובר ואת השפעתם על אזרחים בעזה. זהו מצב הומניטרי שמהווה איום על השלום באזור".

הצעת ההחלטה האמריקאית כוללת לא פחות מ-17 סעיפים. כולל גינוי חריף וחד משמעי נגד החמאס ותמיכה בלתי מסויגת בזכותה של ישראל להגנה עצמית. מועצת הביטחון צפויה להתכנס ב-3 אחרי הצהריים שעון ניו יורק (עשר בלילה שעון ישראל). שגריר ישראל גלעד ארדן, דחה בלשון חריפה ותקיפה את הצהרתו של מזכ"ל האו"ם אנטוני גוטרש שבה המזכ"ל טען שדבריו מאתמול הובנו שלא כהלכה והוא מתנצל על הפירוש הלא נכון שניתן להם. השגריר המשיך בטיעונו, שעל המזכ"ל גוטרש להתפטר מתפקידו.