בין עסקת שבויים לפעולה הקרקעית: גורמים שונים במערכת הביטחון סבורים שישראל צריכה להציב "גבולות גזרה", כהגדרתם, למשא ומתן על עסקת שבויים גדולה. בצד ההכנות הנשלמות לתמרון הקרקעי בשטח הרצועה, שאלת העיתוי המדויק של מתן הפקודה עדיין פתוחה.

האלוף בריק מסביר מתי צריך להיכנס לעזה ומצהיר: חובה ללכת לעסקה לגבי החטופים

במערכת הביטחון סבורים שיש למצות את כל המאמצים כדי להגיע לעסקת שבויים גדולה, שבוודאות יהיו לה גם מחירים מבחינת ישראל, אולם בכל תסריט היא לא צפויה לפתור את מלוא בעיית השבויים שהיקפה הנוכחי עצום.

לדברי גורמים ביטחוניים, ישראל חייבת לוודא שהיא לא נגררת בנושא למה שהגדירו "דשדוש": מצב שבו מדי כמה ימים חמאס משחרר מספר קטן של שבויים, ובכך מצליח לעכב את התקדמות המערכה.

ככלל, ההערכה היא שסוגיית החטופים מקבלת משקל הולך וגובר בשיקולי קבלת ההחלטות של הדרג המדיני. ייתכן שהדבר ישפיע לא רק על מועד הפעולה הקרקעית בעזה, אלא גם על היקפה.

בתוך כך, במערכת הביטחון סבורים שהתעצמות חמאס בשנים האחרונות – כולל מאז מבצע "שומר החומות" ב-2021 – מעידה ככל הנראה על הברחות נשק ותחמושת בהיקפים משמעותיים מאוד שעברו מסיני אל תוך הרצועה, מתחת לציר פילדלפי. זאת, למרות המאמצים שנעשו על ידי מצרים בנושא בשנים האחרונות. לפני מספר שנים אותרה מנהרה ארוכה שנחפרה מרפיח ועד לעומק השטח המצרי בסיני.