1.טעו והטעו מי שסברו כי בעידן הפוסט־מודרני אין משמעות לשטח. יש חשיבות לכל דונם ולכל מטר. כל שטח שנמסר לארגון טרור, מסכן חיים. היקף ההתיישבות ורוחבה של רצועת הביטחון הם נושא לדיון, אבל נסיגה לקווי 67' היא נסיגה לגבולות אושוויץ. אריאל שרון ובנימין נתניהו התעלמו מדבריו של אבא אבן. התוצאה הייתה אושוויץ בעוטף עזה.

"זה לא אושוויץ, זה חמאס": גלעד ארדן בנאום מטלטל בעצרת האו"ם
איראן: "חמאס מוכן לעסקת שבויים, האסירים ישוחררו לטהרן"; חוסל בכיר חמאס

2. טעו והטעו מי שהסבירו והטיפו כי מדינה יכולה לתפקד ללא ממשלה יציבה וללא תקציב (ע״ע פירוק ממשלת נתניהו־גנץ ב־2021. מי אמר ״אפשר גם בלי לאשר תקציב״? ו״המשק מתפקד מצוין על בסיס 1/12״. זוכרים?). במשך חמש שנים המדינה התנהלה ללא ניהול שוטף, להוציא תקופה קצרה של כהונת ממשלת בנט. לא. משרדי הממשלה וצמרת הביטחון לא מתפקדים מכוח האינרציה. כשאין ראש, הגוף מפרפר.

3. טעו והטעו מי שסברו והסבירו שישראל מסוגלת ואף צריכה להימנע מלנקוט צד בעימות בין העולם המערבי לרוסיה ואיראן. שילמנו מחיר קשה מנשוא, חטפנו תזכורת מחרידה: לא זו בלבד שישראל היא צד בעימות, ישראל היא אחת המטרות. זהו דפוס חוזר של מלחמת העולם השנייה - מערכה של כוחות הטוב נגד כוחות הרוע הצרוף, ושוב אנחנו במרכז. עם ישראל אז, מדינת ישראל היום.

4. טעו והטעו מי שסברו כי הציונות החילונית מתה. חמאס ניסה לטבוח בה אבל היא כאן, חיה ונושמת ומתגייסת ללחימה ולמשימות אזרחיות, בענק.

5. טעו והטעו מי שהפיצו והעלו על נס את התיאוריה המחרידה והכוזבת של ישראל השנייה. על ההסתה ועל הגזענות שילמנו מחיר דמים. לא, אני לא משלה את עצמי. ועדת חקירה ממלכתית שתקום לא תטיל אחריות על המסית הלאומי, ד״ר אבישי בן חיים, וחבל.

6. טעו והטעו מי שהעלו על נס את עקרון המגזריות, מציאות הזויה שבה כל שר מחויב אך ורק למגזר שלו ומצהיר על כך קבל עם ועדה. מציאות שבה אף משרד ממשלתי לא דואג לכלל הציבור, התגלתה כהרת אסון.

7. טעו והטעו מי שהסבירו כי אין פתרון לסוגיית החברה החרדית. כמה אלפי חרדים שביקשו להתגייס הם סנונית ראשונה. התבדלות, השתמטות משירות בצה״ל וניתוק משוק העבודה במשך עשרות שנים - כל אלה לא בחירתם מרצון של מאות אלפי אזרחים ישראלים, אלא אילוצים שכפתה עליהם הנהגה רוחנית ופוליטית בעידוד ממשלות ישראל. הגענו לנקודת אל־חזור, ומה שהיה הוא כבר לא יהיה, הן משום שנפרצה פרצה בחומה והן משום שהמדינה, תקום ממשלה חדשה אשר תקום, כבר לא תהיה מסוגלת לממן אברכים ולתחזק ״חברת לומדים״.

8. טעו והטעו מי שסברו כי ממשלה צרה הומוגנית ומלוכדת מיטיבה עם המדינה. לראיה, ממשלת רבין־פרס, שמדיניותה גרמה להתפרצות טרור איומה. וממשלת ״ימין על־מלא״, שהתגלתה כממשלת אסון על־מלא ומדיניותה הובילה לטרגדיה אשר מאפילה על הפיגועים בשנים הראשונות של תהליך אוסלו.

9. טעו והטעו מי שהבטיחו פתרון עכשיו. בקדנציות של יצחק רבין ואהוד ברק קרסה הקונספציה של מזרח תיכון חדש ופתרון מדיני עכשיו. כעת קרסה הקונספציה של ״ימין על־מלא״, של זבנג וגמרנו עכשיו. לא עלינו המלאכה לגמור.

10. טעו והטעו מי שהתאמצו לשכנע כי שחיתות היא בעיה פעוטה, אם בכלל, ויש להכילה ולעבור עליה לסדר היום תוך קריצת עין. מה אכפת לנו שפוליטיקאים משלנו ישתו ויאכלו ויקדמו כמה מקורבים. למה מה, יש צרות גדולות יותר. אז זהו שלא. שחיתות היא מחלה ממארת, ואנו צפויים ככל הנראה לגלות כי לא רק בדרג הפוליטי אלא גם בצמרת הביטחון יש מי שלא ירחצו בניקיון כפיהם. שחיתות היא אחות תאומה של מחדל.

יש תמורה לממשלת החירום
המטרה שסימן גדעון סער בראיון לעמית סגל ובן כספית בשבוע שעבר - ליצור בשטח עזה רצועת ביטחון שכל מי שייכנס לתוכה מדרום או מהים או ממזרח הוא בן מוות - נדונה בקבינט המורחב ונכללה בבנק מטרות המלחמה בקבינט המצומצם. אגב, הושגה הסכמה שהיא חוצה מפלגות, ועם זאת במהלך הדיון בקבינט המורחב נרשמו התנגדויות. לא הייתי זבוב על הקיר, אז אין לי שמות, רק ניחוש מושכל.

למטרה מספר יתרונות. מעבר לאלה שהזכיר סער (הצד השני אינו מייחס ערך לחיי אדם ולא לבניינים ועם זאת מקדש אדמה, וגם שרצועה שכזו תעניק תחושת ביטחון לתושבי הדרום), למשימה ליצור רצועת ביטחון בצפון עזה, יתרון מעשי מובהק: היא ישימה. לא חזון, פתרון מעשי ומיידי. אם כן, יש תמורה להרחבת הממשלה - לא רק בקבינט ניהול המלחמה.

תמורה נוספת נרשמה השבוע כשזאב אלקין, שהצטרף לקואליציה, בשיתוף פעולה עם יו״ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, תבעו להקפיא את העברת הכספים הקואליציוניים ליעדים שמלפני המלחמה כדי להפנות אותם לצה״ל ולסיוע למפונים. בשונה מהשר שלמה קרעי, השניים לא גרסו כי מחבלי חמאס הגיעו לביקור בארץ על חמורים ועגלות, ברור להם שהארגון מאומן ומתוקצב היטב ובכל מקרה - אין קמח, אין מלחמה.

הממשלה הגרעינית, ההיא של 64, משותקת. בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, שרי ימין־ימין על־מלא, לא העלו בקבינט המורחב הצעות מעשיות דוגמת הצעתו של סער, שהיא בעלת משמעות טריטוריאלית. נתניהו, כמו נתניהו, גלגל לפתחו של סמוטריץ' תפוח אדמה לוהט ומותיר כוויות, כשמינה אותו לראש הקבינט האזרחי בתקופת המלחמה.

כשר האוצר וכראש הקבינט, סמוטריץ' אמור לתמוך בדרישה להפנות את הכספים הקואליציוניים לביטחון ופיצוי המפונים. העסקים הקטנים קורסים, אבל סמוטריץ' מצוי בניגוד אינטרסים, כי חלק ניכר מהכספים הקואליציוניים משמש את מטרותיו הפוליטיות. אין קמח, אין קולות בקלפי. אז הוא בהתנגשות עם ניר ברקת, שמתוקף תפקידו כשר הכלכלה יזם מתווה משלו לסיוע לעסקים קטנים. מתווה שלא מתקדם.

נתניהו וחלק משותפיו חיים עדיין בסרט. לא בסרט האימה שבו חיה מדינת ישראל זה שבוע שלישי, אלא בסרט "חלומות ורודים". הם בטוחים שבשש אחרי המלחמה ממשלת החירום תתפזר וממשלת המגזרים על־מלא תמשיך, נתניהו יקים ועדת בדיקה ממשלתית ״והכל ישוב למנהגו, והכל יחזור לשורה״ כאילו לא היינו בעיר ההריגה.

בסיעתו, רובם ככולם כבר מודעים לעובדה שהמלך מת. שהמפלגה עשויה לצנוח לרף המוכר ולגרד בקושי 12 מנדטים. שאיתמר בן גביר, היחיד שבאופן פרדוקסלי הצליח להשכיח את המחדל שלו ולבדל את עצמו מהכישלון המהדהד של הממשלה, עוד עלול לגרוף חלק מהבייס הליכודי המזדהה עם איציק זרקא ורמי בן יהודה.

אבל הליכודניקים ממוסמרים למקומותיהם. הם מ־פ־ח־דים, כי הבייס הליכודי או מה שנשאר ממנו, תובע מהם ליישר קו עם ראש הממשלה כשהתותחים יורים. שלושה שרים אלמוניים שאיימו בהתפטרות, שבו לאפלה. הם מפחדים וגם אין מלך חדש. המלך שהוא מת פוליטי מהלך, דאג להשאיר לכל הבאים אחריו אדמה חרוכה.