מי שדוגל במיטוט חמאס וחיסול הנהגתו וחבר מרעיו (כמוני) חייב להיות גם בעד המציאות. כמעט חודש ללחימה ואנחנו עדיין יושבים על קרני הדילמה - חטופים או חיסול הנהגת חמאס ותשתית המנהרות - והן דוקרות. במקביל, סאת הספיגה של העולם לעכל את המראות בעזה הולכת ומתמלאת. המשמעות היא שכל תנועת צה"ל ברצועה על רקע עיי חורבות, רעב, הרוגים פלסטינים, בייחוד ילדים - הופכת לבומרנג שיפגע הן בקייס הגדול של עצם קיומנו באזור, הן ביכולת צה"ל לממש את חיסול תשתיות חמאס ואנשיו והן בסיכון יהודים וישראלים בכל העולם.

המלכוד של ביידן: מצביעים מוסלמים באולטימטום חדש לנשיא

בימים האלה אין מלך בישראל למעט ביידן. קינג ביבי התפוגג אל מחוזות הסהרוריות השייקספירית בבועה המשפחתית ומכאן ואילך המצב מחייב לחתוך הפסדים. זהו זמן ביידן והמתווה להצלת ישראל מידי עצמה. ביידן כופה עלינו את המתווה שלו משום שהתמונות והדיווחים מעזה יכתימו גם את הבית הלבן. לקראת בחירות 2024 הוא תלוי בפרוגרסיבים במפלגתו, ולצורך ייצוב הנדבך המזרח־תיכוני הוא זקוק לארצות ערב. ולצורך הנדבך האסטרטגי באירופה מול רוסיה הוא זקוק למדינות נאט"ו שעקצוצי הלחימה בעזה מתחילים לגרד בעורן. כך שביידן לא יכול להרשות לעצמו לתמוך במהלכים שפוגעים באינטרס האמריקאי.

האמריקאים מנהלים את מהלכי צה"ל בהסכמה גמורה עם הצמרת הצבאית. בלינקן ישב לפני כשבועיים בבור המטכ"לי וניסח עם הרמטכ"ל וקבינט המלחמה את "מתווה ביידן" שהוא הדפ"א שעל פיה צה"ל פועל. אלא שהמציאות הגלובלית הדינמית מחייבת צעדים דרסטיים, שהמערכת הפוליטית, עם ביבי ובלעדיו, לא בשלה לבצעם. למשל חילופי כל החטופים תמורת כל האסירים. דובר צה"ל אומר שהפרסומים על נכונות חמאס לחילופי שבויים הם טרור פסיכולוגי. מה שהוא אומר לא מעניין. מעניין מה שאומרים האמריקאים כי להם המילה האחרונה. מה שמסתמן, לעניות דעתי הבלתי נחשבת, הוא הקפאה זמנית של המהלך הצבאי תוך שליטה בשטח שצה"ל נמצא בו כיום והמתנה לחילופי שבויים תוך פתיחת שערי עזה למחוות הומניטריות.

בצה"ל אומרים כי "החדירה הקרקעית היא פעולה מסוג שלא הכרנו והחטופים בעדיפות ראשונה". על מי אתם עובדים? הפעולה נועדה בעיקר לשחרר את הקפיץ שהחל מאבד מדריכותו בשטחי הכינוס. זהו צורך אמיתי ונכון מעשית אם רוצים לשמר רוח קרב. ועדיין ההיגיון אומר שפעולה לבדה דווקא מסכנת את החטופים. כשהמאמץ לשחרור החטופים מלווה במאמץ להרוג את החוטפים מדובר בנוהל חניבעל. הלוואי שאתבדה וניתן לבצע גם וגם בלא לערב דם בדם, ודאי מהר יותר מאשר "חודשים רבים" שהיא האמא של אמירות ההבל והאבא של האסון בדרך. לטענת גלנט "ככל שיגברו הלחץ הצבאי ועוצמת האש, ונכה יותר קשה את חמאס - כך יגדל הסיכוי להביא את הארגון למצב שבו יסכים להגיע לפתרונות שיאפשרו לנו את ההגעה אל יקיריכם, יקירינו ואהובינו". אולי. ואולי לא.

המנוף הפנים־ישראלי לביצוע מתווה ביידן הוא מטה המשפחות העצמאי שאיננו פועל עם המשת"פים של שרה נתניהו. הטכניקה היא לבודד את נתניהו בקריה, מחוץ לקן הקוקייה במשפחה ובלשכה, ולהוציא ממנו אישור בכתב להחלטת הקבינט. שמחת העניים בימים נוראים אלה: גם יאכל את התרופה וגם יגורש מהעיר.