מלחמת חרבות ברזל: שר החוץ אלי כהן התייחס אתמול (שני) ללחצים הבינלאומיים שמופעלים על ישראל ואמר כי "יש לנו שבועיים-שלושה לפני שיתחיל הלחץ הבינלאומי הכבד". טענה זאת אינה נכונה מבחינה הסברתית, אך מדויקת עובדתית: שעון החול המדיני של ישראל מתרוקן, והחלון המדיני הולך ונסגר.

ממשלה חדשה והדחת נתניהו: המהלך שמתוכנן בקרב חברי כנסת בליכוד | דיווח
"אין הצדקה להתעוררות המאוחרת": מבקר המדינה בביקורת חריפה על נתניהו

מעמדה של ישראל בעיניי העולם המערבי המתקדם והנאור (על זה הלא מערבי והלא נאור אין טעם לדון כי שם מעמדנו אפסי מלכתחילה ללא תקווה לכל שינוי) הולך ומחמיר מיום ליום. הלגיטימציה שבה זכינו "בזכות" הנרצחים והחטופים הולכת ומתפוגגת, מעוד דיווח של הBBC על קורבנות המלחמה העזתים - לעוד הפגנת ענק אנטי-ישראלית בעוד בירה אירופאית חשובה.

והאמת שנותרה מחוץ לדברי שר החוץ שאושרו לפרסום היא קשה אף יותר. כך תיאר אותו בשבוע שעבר גורם ממשלתי בכיר: "אנחנו חיים את האסון של שבעה באוקטובר, העולם שכח ממנו. הדבר היחיד שעוד מסוגל לשכנע אותו הוא המציאות שמתרחשת בזמן אמת". 

עוד הוסיף: "החטופים הם חלק מהמציאות הזאת כי הם עדיין בעזה. האמת האכזרית צריכה להיאמר, ואם נשתמש בשפה הטלוויזיונית העולם חי בשידור ישיר, לא בהקלטות".

בדיוק לכן החשיפה הדרמטית של דובר צה"ל, התיאור הנרחב והמפורט של מתחם חמאס מתחת לבית החולים רנטיסי בעזה, בו הוחזקו חלק מהחטופים - היא לא רק עבודה מקצועית מבריקה ומצוינת, של תת אלוף דניאל הגרי וצוותו. היא מטבע יקר שבאמצעותו ישראל יכולה להרוויח הון שאין לו תחליף: תוספת זמן לאותו שעון החול המדיני.

דובר צה"ל סיפק לעולם תמונות שהורסות כליל את הקונספציה שאומרת כי תחת שלטון חמאס בעזה התנהל עולם מונחים רגיל, מוכר למנטליות מערבית. העולם שבו בית חולים הוא בית לחולים ומפקדת טרור היא מפקדת טרור ויש גבול ברור בין שני העולמות. 

תיעוד מתוך מרכז חמאס בבית החולים רנתיסי בעזה (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד מתוך מרכז חמאס בבית החולים רנתיסי בעזה (צילום: דובר צה''ל)

חשיפת דובר צה"ל עושה לעולם המערבי שירות תרגום מעולה. הסרטון הקצר והדרמטי שם את הדברים על דיוקם. בעולם המונחים של חמאס הגבול בין טרור לפעילות לגיטימית לא קיים. כל דבר הוא קודם כל בסיס וכלי לשימוש הטרור ואחר כך - בית חולים, בית ספר או חנות מכולת.

רק בתחילת השבוע גינה האיחוד האירופי את השימוש של חמאס בבתי חולים ובאזרחים כמגן אנושי, ודובר צה"ל חיזק את הגינוי באמצעות החומר הכי חזק שקיים: העובדות. לא נהיה תמימים ולא נשלה את עצמנו כי העובדות הן הנשק שבאמצעותו ננצח במלחמה ההסברתית. העובדות מעולם לא שירתו את ישראל בקרבות על דעת הקהל, בהם לרוב הפסידה.

תיעוד מתוך מרכז חמאס בבית החולים רנתיסי בעזה (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד מתוך מרכז חמאס בבית החולים רנתיסי בעזה (צילום: דובר צה''ל)

העובדות בשידור חי משדה הקרב ותוך כדי הקרב, עיכבו את החלון המדיני ההולך ונסגר. בתקווה שדרך החלון כבר מתחילים לראות את קווי המתאר של שני ביעדים המרכזיים של במלחמה הזאת: מיטוט חמאס והחזרת החטופים.