עסקת שחרור האזרחים והחיילים החטופים מידי חמאס תמורת שחרור טרוריסטים פלסטיניים היא מוצדקת, נכונה ומוסרית ובעיקר מתבצעת בהיעדר כל ברירה אחרת לישראל. מרגע שמדינת ישראל הפקירה את אזרחיה וחייליה במחדל השביעי באוקטובר ולאחר שצה"ל ושב"כ כבר נמצאים בעיצומה של הלחימה המוצדקת והמוצלחת ברצועת עזה, כזו שחייבת הפעם להימשך עד השלמת המשימה, הרי שהמשימה הנוספת שדורשת השלמה באחריות המדינה, היא החזרת כל החטופים האזרחים והחיילים השבויים לבתים כשהם שלמים ובריאים.

עדי שבה בלי בעלה, אמה של נועם נשארה בשבי: קרובי החטופים שנותרו מאחור
מדינה שלמה חיכתה לכם: הפנים והשמות של החטופים ששוחררו היום

כבר הדגשתי בתחילת הלחימה, כי תמונת ניצחון לא תהיה כאן. ישראל לא יכולה לנצח באמת במלחמה שביומה הראשון נרצחו 1,400 אזרחים וחיילים ונחטפו 240 נוספים שבגינם תיאלץ ישראל לשחרר מאות ואולי אלפי מחבלים רוצחים. בכל מקרה, גם אם חמאס יפסיד בלחימה וינטרלו ממנו יכולות המשילות וייצור הטרור נגד ישראל, הרי שמבחינת סינוואר, הניצחון הגדול כבר הושג. מכאן כל מהלך נוסף רק יחזק את נצחונו ובעיקר את שאיפתו הגדולה ביותר שהיא, שחרור כלל האסירים הפלסטיניים הכלואים בישראל. מבחינתו גם אם יסיים את המלחמה הנוכחית בתוך ארון או כאבק נישא ברוח, את נצחונו הוא כבר השיג.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מי שמכיר את חמאס ומנהיגיו ומי שכבר צבר ניסיון בניהול מו"מ מול הארגון ידע ויודע כי חמאס עושה שימוש רב מאוד בלחימה פסיכולוגית ובשימוש ציני וטראגי בקלפי המיקוח שברשותו והוא לא בוחל בשקרים, בזיופים, בעיוות המציאות וביצירת מצגי שווא המשרתים את האינטרסים שלו ושל מנהיגיו.

גם הפעם היה צפוי וברור שחמא"ס לא יוותר על ההזדמנות לנהל מול ישראל ואזרחיה, מלחמה פסיכולוגית בהכירו את חולשותינו. ביומה השני של העסקה בחר חמא"ס למצוא פגם לכאורה בשני עניינים שבהם שוב לכאורה לא עמדה ישראל בהסכם מולו.  האחד הוא אי הכנסת הסיוע ההומניטרי לתוך רצועת עזה בהיקפים עליהם סוכם והשני הוא אי התאמה לכאורה ברשימת האסירים המשוחררים מישראל.

לכל מי שמבין ומתמצא ברזי המתרחש, ברור כי אין אלו אלא תירוצי שווא ליצירת משבר מדומה. שכן משאיות הסיוע נכנסות לרצועה בהתאם לסיכום וכך גם שחרור האסירים אותם הסכימה ישראל לשחרר. אבל לחמא"ס אין עניין באמת או בעובדות אלא ביצירת מצגי שווא ולחימה פסיכולוגית מול מנהיגי מדינת ישראל ואזרחיה שממילא מתנהלים כבר כחודשיים כמוכי טראומה.

לחמאס יש עניין רב בהצלחת העסקה הנוכחית והיא משרתת לחלוטין את אינטרס הארגון ומנהיגיו. ככל שישוחררו יותר אסירים פלסטיניים כך יגדל ניצחון חמא"ס והעומד בראשו והוא יזכה לתהילה ותמיכה גם ברצועת עזה וגם ביהודה ושומרון. ככל שהעסקה תצליח ותתמשך, יוכל הארגון בשיטת הסלמי להמשיך ולשחרר חטופים בודדים מידי יום ולזכות בהפוגה הולכת ומתארכת מהלחימה ולהכניס יותר סיוע הומניטרי לרצועה וגם מכך הוא ירוויח.

אז נכון שאת תהליכי קבלת ההחלטות בחמא"ס אי אפשר לשפוט ולמדוד בקריטריונים מערביים נורמליים ונכון גם שלא תמיד יהיו מהלכיו צפויים אבל בסופו של דבר הוכיח הארגון לאורך כל השנים כי הוא יודע לפעול בחוכמה המשרתת אותו ואת חזונו המטורף והרצחני, גם אם פעולה זו עשויה להביא בסופו של דבר להשמדתו.

התובנה העיקרית מהאמור לעיל היא שיש סבירות גבוהה מאוד שהמשך עסקת השחרור יתממש כמתוכנן גם אם בדרך נצטרך לעבור ונעבור מכשולים ומהמורות וטקטיקות של לוחמה פסיכולוגית והפעלת לחץ מהחמא"ס. 

כל עוד יחשבו מנהיגי חמא"ס כי העסקה משרתת את האינטרסים שלהם, והעסקה הנוכחית אכן משרתת אותם לחלוטין, הם ימשיכו במימושה. המשך מימוש העסקה גם יקנה לחמא"ס ימי שקט נוספים שייאפשרו להם התארגנות וחשיבה על ההמשך, הן בהיבטי הלחימה וההיבטים ההומינטריים בתוך עזה והן בהיבטי גורל מפקדי הארגון שבתוך הרצועה. אבל גם אם זו חשיבתו ורצונו של חמא"ס הרי שדי יהיה בטעות אחת כדי לשנות את המציאות. טעות כזו יכולה להתרחש אם חמא"ס או שותפיו יוציאו אל הפועל מהלך לחימתי שיגרור תוצאות שישראל לא תוכל להתעלם מהן או שחמא"ס ינסה למתוח את מהלך דחיית שחרור החטופים ייתר על המידה עד כדי התפוגגות הסבלנות הישראלית.

כרגע נראה כי התרחיש הסביר ביותר הן מבחינת ישראל והן מבחינת חמא"ס, הוא המשך מימוש העסקה ושחרור חטופים ואסירים נוספים. אל לנו ליפול למלכודת הלחימה הפסיכולוגית שמייצר חמא"ס ואל לישראל לאבד את סבלנותה מהר מידיי. ניהול נכון ומושכל של מימוש העסקה בצד המשך האיום ביצירת לחץ צבאי עשויים להשיג את המטרה של שחרור כלל החטופים גם אם במחיר כבד של שחרור אסירים טרוריסטים מישראל.