בתקשורת מוצמד לשמו של יחיא סנוואר כמעט בכל הזדמנות התואר “פסיכופת". האמנם? האם מישהו בדק ואישר את האבחנה? או שאולי היא מתבססת על כך שלפחות בתקופה האחרונה הוא שולט ברזי המלחמה הפסיכולוגית, ויחד עם אנשיו, למד להיכנס לראש שלנו ולראשו של העולם כולו. לאחר שהצליח להפתיע ולזרוע חרדה והרס בתוכנו, הוא ממשיך לעבוד לנו על המוח, ובהצלחה.

כמו ערב עסקת שליט, הקמפיין התקשורתי למען החטופים משרת לצערנו את חמאס | קלמן ליבסקינד
דיווחים על תקיפה ישראלית סמוך לדמשק; הפסקת האש תתחדש? | עדכונים שוטפים

כאשר שדרני הערוצים משתמשים במשפטים כגון, ואני מצטט, “השאירו אותנו בלי אוויר ובלי נשימה"; “מריטת עצבים"; “ישראל כמרקחה", הרי אנחנו משחקים לידיו.

כאשר הוא מפריד ילדה מאמא שלה יומיים לפני שהוא אמור להשיב ילדים עם אמותיהם - הוא מבין היטב מה זה גורם לנו. התגובה שלנו רק מחזקת אותו.

לוחמה פסיכולוגית היא כלי מלחמה יעיל, והשפעתה לעתים יכולה להיות גדולה, כאשר היריב עובד על התודעה, המורל והמוטיבציה ומפחיד את הצד שמולו ובכך פוגע בתוכניות המלחמה שלו. נראה שנכון להיום חמאס משיג בדיוק מה שהוא רוצה.


לוחמה פסיכולוגית מחייבת הבנה של המנטליות, הערכים, החולשות והפחדים של הצד השני. לחמאס לא אכפת להקריב אלפי אנשים. אנחנו נלחמים על כל אזרח ועל כל חטוף.

החטופים משוחררים בפעימה הרביעית (צילום: רשתות ערביות)
החטופים משוחררים בפעימה הרביעית (צילום: רשתות ערביות)

חמאס רואה מה זה עושה לעורף שלנו, בעוד בכל הנוגע לעורף העזתי - לחמאס לא אכפת ממנו כהוא זה.
לוחמה פסיכולוגית יכולה להיעשות גם לפני מלחמה. התמונות של ההרס בעזה הן חלק מהלוחמה הפסיכולוגית שלנו נגד חיזבאללה בצפון, בבחינת ראו, הוזהרתם, זה עתידכם אם תתחילו איתנו. נגד חמאס הפסדנו בלוחמה הפסיכולוגית טרם הקרב, חמאס עשה לנו בית ספר. מזלנו שהצבא התאושש ופרץ קדימה. 


אנשי חמאס מראים לעולם כיצד הם עוזרים לחטופים לעלות לאמבולנסים וכיצד הם מנופפים להם לשלום - משל היו אמא תרזה בכבודה ובעצמה, כל זאת על מנת להראות את האנושיות והרוך שבהם הם מטפלים כביכול בחטופים. זו לוחמה פסיכולוגית חכמה ואכזרית במטרה להראות התנהגות הומנית קבל עם ועולם.


חייבים לחזק את מערך הלוחמה הפסיכולוגית שלנו. לתדרך את הקריינים והשדרנים. לא הכרחי להראות עד כמה המניפולציות של סנוואר משפיעות עלינו. אנחנו ממש משחקים לידיים שלהם. לא צריך לדבר כרגע על מה נעשה לחמאס לאחר שתסתיים הפסקת האש -  זה רק גורם להם למשוך עוד ועוד את המשא ומתן. יש לתדרך את מטה החטופים איך וכמה להגיב כלפי חוץ וכמובן לא לוותר על איש מהחטופים. בידיעה, בהחלטה, בהתחייבות למשפחה, בעדכון יומיומי - אבל לא בראש חוצות.


חמאס מצטייר בעולם מנופף לשלום תוך שהוא משחרר חטופים, ילדים ונשים, העולם אוכל את האשליה, ואנחנו “אכלנו אותה". לא בדקתי את סנוואר. אינני בטוח שהוא פסיכופת - אבל בטוח שהוא מתוחכם מאוד ולגמרי לא טיפש.