משהו: כל אחד הוא בתפקיד הראשי בסיפור החיים שלו.

מי אנחנו בסופו של דבר
קוראה (תודה, אריאלה) שלחה לי קטע גזור מתוך "שיפודים", והזכירה לי אותו. זה קטע שכתבתי לפני ארבע שנים, בנובמבר 2019, כאשר נראה היה שאין בעולם חברה מפורקת יותר מאשר החברה בישראל, כאשר נראה היה שזו חברה שבה בזים לרעיון שאנחנו אחים, ורבים דיברו על פירוק בלתי ניתן לחיבור, כמו שאי אפשר לחבר כרוב קצוץ בחזרה. זוכרים? אם לא, חלק מהמדבקות עדיין על הקירות, מתקלפות, אבל יזכירו לכם. המאמרים והידיעות עדיין ברשת. גוגל מעלה לכם מיד.

ובכן, אז, בשיא הפילוג, כתבתי כך:
אנחנו בקיצור

מידע בקיצור לכל חוקרי עם ישראל:
אחדות בעם ישראל עושה אותו לא עם ישראל. מצד שני - מי שחושב שעם ישראל לא מאוחד כשהוא לא מאוחד, ילמד בדרך הקשה שהוא טעה. לא הגיוני? או, זהו עם ישראל.

מכונית לכל נצרך
באירופה יש עכשיו רעיון חדש: המדינה נותנת מכונית בהשכרה במחיר נמוך לאנשים בעלי יכולות נמוכות מבחינה כלכלית. בערך 100 יורו, שהם כ־400 שקל לחודש, ותקבל מכונית חשמלית, כך שהוצאות על דלק כמעט לא קיימות. עוד לא ביררתי את שאר הפרטים, אבל מיד צצה שאלה: האם השיטה הזו מתאימה גם לישראל?

אני מניח שאם ישראלי יקבל מכונית חינם היא תישאר מהר מאוד בלי כיסאות ובלי מראות ובלי כל דבר שאפשר לפרק מן המכונית ושהיא בכל זאת תוכל איכשהו לנסוע.

היא גם תהפוך למשאית שמעמיסים עליה חומרי בנייה, כי מה זה משנה, המכונית לא שלי.

היא תהיה רכב שטח בתנאי השטח הכי קשים, תיהרס אז תיהרס. זה של המדינה, ודבר אחד נוסף: לעולם לא ירחצו אותה. שאני ארחץ דבר של המדינה? שהמדינה תבוא ותרחץ את המכונית אם היא רוצה.

קטע חסוי, לא לפרסום
שואלים אותי, כקצין מודיעין בכיר בגזרה, כגורם מודיעין קודקודי, איך לא ידענו. טוב, אני מבקש שתקרא לי מעכשיו ב'. ב' נקודה ט'. תראה, אני מסווג. או אה איזה לוק יש לי, או אה חמאס אכלתם אותה עכשיו. ובכן אסביר, אלה היו ימים שבהם הייתי עסוק מאוד בנושא אחר: איך הופתענו במלחמת יום הכיפורים.

הייתה לנו בדיוק השתלמות קציני מודיעין בנושא, ואלה היו ימים מטלטלים. למדנו על כך שאף על פי שהיו התרעות כל הזמן, כולם התעלמו כי הייתה קונספציה, הסבירו לנו את זה בהשתלמות על ההפתעה ביום כיפור. ואז, כשאנחנו בלו"ז הרצאות צפוף על ההפתעה ביום כיפור, תצפיתניות הגיעו אליי וטענו שרואים שמחבלים מתקרבים, והיה גם איזה קמ"ן צעיר שהטריד, אבל הייתי בדיוק עסוק, כי הייתי מוזמן להשתתף בשני פאנלים בערוצי הטלוויזיה שדנו בשאלה איך לא הבנו את הסימנים המוקדמים לפני מלחמת יום כיפור. הייתי צריך לקנות לצורך כך גם חולצה חדשה וגם ז'קט חדש. עניבה לא רציתי. אז בדיוק כשאני עסוק כל כך בלקחי ההפתעה של יום כיפור, מאיפה יהיה לי זמן לקרוא את הדוח על הסימנים להתקפת חמאס שהיה לי על השולחן?

עולם ההכתבות
יש בוורד אפשרות להכתבה. אתה מדבר והוורד מקליד. עם זאת, יש בעיה קטנה, כי רוב הישראלים מדברים בעברית קלוקלת. תראו איך הוורד מגיב לעברית הישראלית כאשר מכתיבים לו.

אני יושב ומכתיב בוורד (זה עדיין לא בדיוק יעיל, אז זה בעצם היה משחק יותר מאשר באמת לכתוב), ואשת נעוריי האהובה הגיעה ואמרה לי משהו, והיות שהוורד שומע הכל וכותב הכל, גם מה שהיא אמרה לי מוקלט מיד והופך לאותיות ומופיע בתוך הטקסט.
“בוא החוצה, קצת נעים".

כך היא אמרה וזה הוקלד. עניתי:

“אני קצת אובד. בסדר, טוב נראה. רגע. אני קצת אובד, אז תיכף".

וגם זה הוקלד.

אמרתי כמובן “אני קצת עובד", אבל המחשב הקליד בדיוק את מה שאמרתי בעברית הלקויה שלי, בלי ע', וזה יצא ככה.

אני לא יודע מה נכון. מה שאמרתי? או מה שקיים במחשב, מוקלד.

הבינה והאלוהים
אם תהיה בינה מלאכותית, האם היא תאמין באלוהים?

אם מתכנתים אותה לחשוב כמו אדם, ואני יודע שאנחנו עוד רחוקים מזה, אבל כשיגיע היום, הרי אי אפשר לתכנת אותה בלי שהיא תאמין באלוהים כלשהו. זה טבוע במוח האנושי, אולי זה דפקט בייצור של האדם, אבל זה שם, בתהליכי המוח האנושי. המוח האנושי חייב להאמין במשהו. גם גדולי האתיאיסטים לא השתחררו מזה, בעצם. זה קרב אבוד, כי המוח פונה לכוח עליון כלשהו. למעשה גם אם יתכנתו את הבינה המלאכותית בלי המרכיב של אלוהים, היא עלולה להגיע לאפשרות קיום אלוהים בעצמה, ברגעים שבהם לא תמצא תשובה אחרת.

טוב, אם הבינה המלאכותית תאמין באלוהים, באיזה אלוהים או באילו אלוהימים היא תאמין?

ההצעה שלי, אם כן, היא לתכנן בינה מלאכותית שמאמינה באלוהים היהודי, ובינה מלאכותית אחרת שמאמינה באלוהים הנוצרי, ועוד אחת מוסלמית, ועוד אחת שמאמינה באלים הודיים, וככה עוד בינות מלאכותיות שמאמינות כל אחת במשהו אחר, ועוד אחת שלא מאמינה באלוהים (אולי צריך בעצם לתכנת בינה מלאכותית שמאמינה שהיא לא מאמינה באלוהים, וזו אמונה ככל אמונה אחרת. רגע, אם בינה מלאכותית היא דמוית המוח האנושי, האם יכול להיות שבינה מלאכותית חילונית תחזור בתשובה? אלה שאלות שבעתיד נראה מה יקרה איתן בשטח).

בכל אופן, יהיו לנו בינות מלאכותיות מכל הדתות, ואפילו אתיאיסטית.

או אז ניתן להן לפעול כמה דורות, ובסוף נברר איזו בינה מלאכותית הצליחה יותר.

יש, כמובן, סכנה גדולה: שכל הבינות המלאכותיות ייצאו למלחמת דת זו כנגד זו, וכולן ביחד נגד הבינה המלאכותית היהודית.

פינת השלולית
השלולית זהרה כאשר הנשיקה הוענקה, והצפרדע הפך לנסיך בפוווף. האירוסים הוכרזו באותו רגע, ואז... “מי היה מאמין שאת האירוסים שלי אני אחגוג לבושת מדים, עם שכפ"ץ ונשק עליי?", שואלת הנסיכה.

כי מיד לאחר הנשיקה היא והוא הוקפצו למילואים. בלי לחשוב פעמיים הם ארזו תיק, מצאו סידור לכלבה ונסעו לבסיסים. היא לצפון והוא לדרום. 