יחיא סנוואר מכיר היטב את הרגישות הציבורית של עם ישראל, את תחושות ההזדהות ואת הכאב המשותף לכולנו, כאילו כל חטוף וחטופה, ובמיוחד כל ילד או ילדה, הם בני משפחה.

מצה"ל ועד האזרחים: אלו שבזכותם אנו שומרים על שפיות מאוזנת בימי מלחמה | יעקב פרי
אי אפשר להאשים רק את הפוליטיקאים: חלק גדול מהציבור הלך שבי אחר נביאי שקר משיחיים | פרי

הוא מתעלל בבני המשפחות. נראה כי הוא נהנה מסבלן, ומשתמש בשארית כוחותיו כדי לנקום ולהאריך את משך ההפוגה על מנת לאגור כוחות ולצבור עוד מנה של אהדה בינלאומית מהעולם הצבוע והמתחסד.

הוא מוחא כף אל מול המשבר הקואליציוני הקרב והולך, בזמן שההנהגה שלנו ממשיכה ליפול כל פעם מחדש, וגורמת למתבונן המרושע מהצד לקוות שהקרע וחילוקי הדעות, שהיו מנת חלקנו זה מקרוב, יחזרו על עצמם וישיבו את אי־היציבות למגרשנו הציבורי.

עבור חמאס זהו המצב האידיאלי והמאוד רצוי, שכן אחדות ואחווה מחזקות את ישראל ונותנות בידי צבאה כוח ונחישות, שעשויים להכריע בשדה הקרב ולפגוע אנושות במחבלים הרוצחים חסרי האנושיות שפגשנו לאחרונה.

כותרות שופרות המדיה מבשרות כי אין בכוונת השר בני גנץ וסיעתו לעזוב את הממשלה בשל הקצאת תקציבי הכספים הקואליציוניים. פרישת המחנה הממלכתי תידחה עד למשבר הבא, או עד לסיום סבב הקרבות. צריך לומר ביושר כי נוכחותם בקבינט המלחמה חשובה ומאזנת.

ראוי ללמוד את דבריו של גדול ידידינו ג'ו ביידן, שציין, בין שאר דבריו, כי המשך ההפוגה, שבה הוא תומך, מאפשר לחמאס להמשיך בדרך הטרור, האלימות, הרצח והמלחמה – וקרא לישראל להתמקד בצמצום הפגיעות באזרחים.

לעומתו, ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה אמר כי שחרור הנשים והילדים מבתי הכלא הישראליים הוא צעד קטן, ואחריו יבואו, לדבריו, "מעשים גדולים". כוונתו היא לשלב שבו תגיע עת שחרורם של החיילים ושאר החטופים. זוהי סוגיה סבוכה, וחייבים להיערך לשלב זה, שבו המו"מ יהיה קשוח ועיקש. המו"מ הזה יתרחש כאשר נהיה בעיצומה של הלחימה, וסנוואר יילחם על חייו בכל הכלים שיעמדו לרשותו.
האיראנים משבחים את לחימת חמאס. עם זאת, הולכת וגוברת הביקורת על הארגון, ורבים טוענים כי מנהיגיו נוהגים בזלזול בתושבי עזה. מוקדם להסיק כי חמאס איבד לחלוטין ממעמדו כשליט הרצועה, אך נראה כי זה יקרה עם התקדמות הישגי הקרבות.

אף שלפנינו עוד מלאכה רבה וארוכה עד לסיום המשימות, התחלנו כבר לעסוק במסקנות שיוסקו בתום הקרבות. בולטת הידיעה על המידע שהביאה הנגדית מ־8200 וההתעלמות הבוטה שלה זכתה מדרגים גבוהים, בטענה שהמידע דמיוני.

לוועדות הבדיקה שיוקמו בסיום המערכה נזדקק למומחי מודיעין מנוסים, ישרים ואמיצים. כולי תקווה שהבודקים אכן יהיו כאלה. קיימת חשיבות עליונה, במיוחד במבט עתידי, להסקת מסקנות ישרה וכנה, שתבטיח שמחדל דומה לא יחזור על עצמו.

הכותב הוא לשעבר ראש שב"כ
[email protected]